Bedriftene får studenthjelp

Nå går studenter nye veier for å skaffe seg relevant arbeidserfaring, skriver Dagens Næringsliv.

Erlend Hjertø (23, fra venstre), Caroline Strømme (26), Lauren Guido (22) og Anette Gutterød (23) utgjorde et tverrfaglig studentteam som i høst gjennomførte et bærekraftsprosjekt for Orkla. Foto: Fredrik Bjerknes

Dagens Næringsliv har flere ganger skrevet om norske studenters ønske om mer praksis og tettere samarbeid mellom skolene og næringslivet.

I mellomtiden har selskapet The Innovation Effect (TIE) tatt rollen som mellomledd og praksistilrettelegger. Selskapets forretningsmodell er å formidle kontakt mellom studenter og bedrifter til ulike prosjekter. Det er i ferd med å bli god butikk, skriver avisen.

Et prosjekt hos The Innovation Effect varer i åtte uker, og studentene jobber i gjennomsnitt 15 timer i uken. I tillegg til studier har mange også deltidsjobb som de sjonglerer ved siden av prosjektengasjementene.

En av de som har deltatt på flere prosjekter etter skoletid i regi av TIE, er Anette Gutterød (23), som tar en bachelor i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling.

– Som student kan du få deg deltidsjobb i butikk, men jeg vil mye heller jobbe med prosjekter som dette ved siden av studiene og få relevant erfaring. Det gir utrolig mye mer å kunne bruke det man lærer på skolen, sier Gutterød.

Laget strategirapport for Orkla

I høst holdt Anette blant annet flere presentasjoner for ledelsen i merkevaregiganten Orkla sammen med Erlend Hjertø (23), som også studerer kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling ved Høyskolen Kristiania, Caroline Strømme, som tar en bachelor i økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI i Oslo og amerikaneren Lauren Guido (22), som tar en bachelor i utvikling og miljø ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Gjennom en omfattende strategirapport kom studentgruppen med ideer og tiltak til hvordan Orkla kan fremstå som mer attraktiv for den yngre generasjonen når det gjelder bærekraft.

Studentteamet representerer en ny generasjon

Kommunikasjonssjef Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla mener studentenes innsikt er mye verdt for selskapet.

– Studentteamet representerer en ny generasjon. De har et sterkt engasjement for bærekraft, de ser oss utenfra og kan tilføre nye perspektiver, sier hun.

«Mangler erfaring»

Gründer og daglig leder av The Innovation Effect, Annette Fosaas

– Dagens studenter er så utdannede. Mange av dem har flere grader, men de mangler relevant arbeidserfaring. Dette er en god anledning til å skaffe seg relevant praksis, sier gründer og daglig leder av The Innovation Effect, Annette Fosaas til Dagens Næringsliv.

For selskapene handler det om å få impulser fra en yngre generasjon. Apple, IBM og Telenor er blant dem som har henvendt seg til TIE med ønske om dette.

– Selskapene vi arbeider med, har gjerne ledere over 45 år som er opptatt av å tenke nytt. Ofte handler det om at de ønsker å nå en yngre målgruppe, så studentene i seg selv er interessante.

– De har et annerledes «skill-set», en annen tilnærming og angriper verden på en helt annen måte enn selskapene selv, sier Fosaas til avisen.