– Vi bygger bro til næringslivet!

Torsdag 12. oktober var det nok en gang tid for frokostseminar for salgs- og markedsføringsledere på Høyskolen Kristiania.

Tråden ble tatt opp fra fjorårets seminar og basert på tilbakemeldingene var dagens tema:

Hvilke er de viktigste driverne for salgsresultater og hva gjøres konkret for å påvirke disse?

– Vi ønsker å bygge en bro mellom høyskolen, studentene og næringslivet, sier Carina Nyvoll, høyskolelektor på Høyskolen Kristiania. Ved å få et tettere samarbeid med næringlivet og de besøkende på frokostseminaret torsdag morgen, kan Høyskolen Kristiania bedre ruste sine studenter til den dagen de skal ut i jobb.

– Vi oppfordrer til temainnspill så vi kan forbedre både oss, frokostseminarene og ikke minst studentene våre. Dialog er det som er viktig, sier Carina. Og det var nettopp dialog og kunnskapsutveksling som sto i høysetet da salgsledere fra ledende selskaper var invitert til å dele sine erfaringer. De var:

  • Anita Kraft Sahlgaard fra Miles AS
  • Anette Syversen fra Schibsteds Finn.no
  • Henrik T. Klemetsen fra Canon Norge AS

Rektor Trond Blindheim ønsket god morgen med en innføring i Høyskolen Kristiania og høyskolelektor Carina Nyvoll loset de over 110 besøkende gjennom seminaret.

Frokostseminar 12. oktober - Hva driver salgsresultater nå og i fremtiden?

Rektor på Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, ønsket salg- og markedsføringsledere velkommen på frokostseminar.

Tillit som strategi

Først ut var Anita Kraft Sahlgaard som fortalte om hvordan de i Miles brukte tillit som strategi. Overraskende for mange har Miles ingen vekst- eller omsetningsmål. De har heller ikke mellomledere og har så få regler og rutiner som mulig.

Hos Miles har de tro på kulturbygging, satser på kompetanseutvikling hos de ansatte og har en kultur preget av åpenhet, anerkjennelse og stolthet.

Salgssjef for Finn.no, Anette Syversen, var den neste på agendaen. Hun fortalte at de i Schibsted har hatt et skifte fra å være «produktsentriske» til å bli «kundesentriske». De setter til en hver tid kundens behov og ønsker i fokus, og selgerne læres opp i å lede gode kundeprosesser.

Frokostseminar 12. oktober - Hva driver salgsresultater nå og i fremtiden?

Anette Syversen frs Schibsteds Finn.no på scenen.

Head of marketing and Sales Excellence, Henrik T. Klemetsen, hos Canon Norge snakket om bedriftskultur og resultater før høyskolens alibi, faglig studieleder på Bachelor i markedsføring og salgsledelse, Nils Høgevold, gikk gjennom hva forskningen sier. Nils hadde funnet frem fem variabler som signifikant påvirker salget:

  1. Salgsrelatert kunnskap: Det holder ikke at du kan produktet og bedriften din, men du må i større grad ha kunnskap om din kunde og kundens kunde. De som har det, de lykkes bedre
  2. Tilpasningsevne: Du må evne å tilpasse deg den enkelte kunde. Du må forstå og du må tilpasse
  3. Rolleuklarhet: Hvis ikke apparatet ditt vet hva de skal gjøre, sliter du. Rekruttere dem som kan prestere selv under rolleuklarhet
  4. Kognitive evner: De som kan tilpasse og variere budskapet ut i fra målgruppen presterer bedre. De lærer ofte ny teknologi raskere
  5. Engasjement/motivasjon: De har ofte bedre nettverk, får mer støtte internt og eksternt og presterer derfor ofte bedre
Frokostseminar 12. oktober - Hva driver salgsresultater nå og i fremtiden?

Faglig studieleder Bachelor i markedsføring og salgsledelse, Nils Høgevold, la frem variabler som påvirker salget.


Stream

Presentasjoner

Nedlastbare presentasjoner i PDF-format: