Student og kommunikasjonsrådgiver i Snowboardforbundet

– Relevant jobb ved siden av studiene er gull verdt.

Du trenger ikke gå for prestisjejobben med en gang. Jeg har fått utrolig mye ut av å begynne et lite sted der jeg fikk mye ansvar.

Peter Gløersen

Foto: Rikke Solberg

Peter Gløersen (28) er utdannet journalist, og studerer PR og samfunnspåvirkning ved Høyskolen Kristiania. I tillegg jobber han som kommunikasjonsrådgiver i Snowboardforbundet.

Medstudent og frivillig leder av Kommunikasjonsforeningens Studentlag Oslo, Rikke Solberg gjorde et intervju med ham. 

Hva er din utdanningsbakgrunn? Når begynte du å jobbe i Snowboardforbundet?

– Jeg er utdannet journalist, og har jobbet som journalist i flere år. Etter hvert følte jeg at jeg skrev de samme sakene om igjen, og så at det ble dårligere forutsetninger for å lage det innholdet jeg ønsket. Derfor ville jeg studere noe mer, og så at journalistikkbakgrunnen min var en verdi innen kommunikasjon.

Et halvt år inn i pr-studiene begynte jeg å jobbe for Snowboardforbundet.

Hvorfor Snowboardforbundet?

– Da jeg studerte journalistikk hadde jeg to alternativer, enten å gå i praksis i Dagbladet eller i Fri Flyt (ekstremsportmagasin). Jeg spurte veilederen min om hva han trodde var smartest. Svaret jeg fikk var at det handler ikke om hvor mye prestisje det er der du jobber, det handler om hvordan du kan vokse og utvikle deg.

Fri Flyt er en mye mindre organisasjon enn Dagbladet. Der hadde jeg imidlertid mulighet til å få mye ansvar. Dette har på en måte blitt en modell for hvordan jeg tenker om utviklingen min. Snowboardforbundet passet godt inn i den tankegangen.

peter-snowboard

Hva er det beste med jobben din?

Det har ofte hendt at jeg lærer noe på skolen en dag, og får bruk for dette på jobben neste dag.

– Første dagen jeg kom på jobb merket jeg med en gang hvor positive menneskene som jobber der er. Når noen setter pris på deg har du også lyst til å yte mer. I tillegg fikk jeg ansvaret for kommunikasjonsområdet i bedriften og kunne være med å forme jobben.

Det andre interessante aspektet med å jobbe i Snowboardforbundet er at det er en organisasjon og ikke en bedrift. Det blir derfor en annen måte å kommunisere på, og man må spille på andre strenger når man kommuniserer. Jeg jobber med alt fra mediekontakt, sponsorkommunikasjon, medlemskommunikasjon og politiske saker – variasjonen er noe av det jeg liker med jobben.

Samtidig er det en arbeidsgiver som ser verdien i at jeg studerer og lærer nye ting. Det har ofte hendt at jeg lærer noe på skolen en dag, og får bruk for dette på jobben neste dag.

Hvilke utfordringer møter du på?

– Å få en egenorganisert idrett til å fungere i et organisert system føles noen ganger som å presse rundinger gjennom trekanter. Ellers er politiske spørsmål og medlemsrekruttering ofte vanskelig. Snowboardere er heller ikke en homogen gruppe. Det er stor variasjon i typer mennesker som holder på med denne sporten. Derfor er det ikke en enkelt ting som appellerer til dem.

En annen utfordring er det å kombinere skole og jobb. Et eksempel på dette er når det oppstår noe uforutsett og jeg er på skolen. Det har hendt at media ringer for svar på saker som jeg ikke er forberedt på, fordi jeg sitter i forelesning. En gang hadde jeg 17 ubesvarte anrop. Mange deler av jobben krever oppmerksomhet, og den drakampen mellom jobb og studier opplever jeg som utfordrende.

Samtidig ser jeg veldig verdien i å ha en relevant og krevende jobb ved siden av studiene. Og heldigvis har både jobben og medstudenter forståelse for at hodet mitt noen ganger er på to steder til samme tid.

Peter var i praksis hos Starcom i 2. året på studiet, noe han er veldig fornøyd med.

Peter var i praksis hos Starcom i 2. året på studiet, noe han er veldig fornøyd med.

Hvilke personlige egenskaper mener du er viktige for deg i jobben?

Du må vite hvem du snakker til

– Jeg tror du må forstå mennesker. Det er nok viktig i alle kommunikasjonsjobber. Du må vite hvem du snakker til, og hvordan du skal snakke til dem.

Ikke minst må du kunne samarbeide godt, fordi all kommunikasjon springer ut fra noens ekspertise.

Hvilke programvarer tror du er viktige at dagens studenter tilegner seg?

– Det virker som om det forventes veldig mye av studenter, og det er mange som tar for gitt at vi har kunnskaper innen foto og video. Jeg tror man blir veldig styrket av å kunne Lightroom, Premiere og InDesign.

Man må ikke være ekspert i alt, men å ha en grunnleggende forståelse er en fordel. Da blir det enklere å jobbe sammen med folk som er profesjonelle i disse programmene.

Hvilke nettsider holder du deg oppdatert på?

– Jeg føler vi studenter til tider blir overstimulert med forelesninger, eksamenslesing og frokostmøter vi går på, så jeg vil ikke si jeg leser så veldig mye annet bransjerelatert enn aviser. Jeg er innom Kampanje i ny og ne, men for å koble av fra lesinga ser jeg heller TED-talks og politiske dokumentarer.

Jeg tror de som er i fast jobb bruker slike sider mer enn vi som studerer.

Hvis du skulle gitt ett råd til dagens studenter, hva ville det vært?

– Du trenger ikke gå for prestisjejobben med en gang. Jeg har fått utrolig mye ut av å begynne et lite sted der jeg fikk mye ansvar. Da kan du utvikle deg og få prøvd deg på mange ulike områder. Jeg kan garantere at å sjonglere relevant jobb og fulltidsstudier kommer til å bli tungt.

Hvis du derimot får jobbe med noe som interesserer deg, kommer du til å ha det mye morsommere på veien.


bilde-rikke-solbergTekst: Rikke Solberg, som til daglig studerer PR og samfunnspåvirkning ved Høyskolen Kristiania, og jobber frivillig som leder for Kommunikasjonsforeningen Studentlag Oslo, for studenter som utdanner seg eller har en interesse innen kommunikasjon.

Se flere intervjuer og nyheter på foreningens nettsider her