✕  Lukk søk

Bevissthet = Raushet

I 2018 bryr vi oss så mye om kroppene våre, fasadene våre, karakterer, vennegjengen og jobbene våre, at vi glemmer det viktigste; mentaliteten vår!

Vi lever i en tid der teknologi tar fokuset vekk fra indre refleksjon, og veien til å finne sitt «rette jeg» kan føles lang. Til og med så lang at noen må helt til Bali for å finne seg selv! Samtidig har vi aldri vært mer opptatt av åpenhet, og å snakke om psykisk helse. Derfor er det litt rart at så mange forviller seg bort i tanker om skyhøye forventninger, forhåpninger og sammenligning. Hvorfor er det sånn?

Studenten Vida stor foran et stort vindu og titter ut. Utenfor er det dag og naturen er grønn.

 

Steget etter åpenhet: bevissthet

Selv mener jeg at det er lett å glemme noe som er helt essensielt – nemlig bevissthet! Tankesettet vårt fungerer som en mental ryggrad, fordi måten vi tenker på former hvordan vi takler utfordringer og situasjoner. Dermed er tankesettet utrolig viktig, kanskje det viktigste vi har, for å holde oss oppegående! Se på det sånn; dersom tankene er kaotiske og bunner i usikkerhet, så blir det jo vanskelig å forstå hvorfor den vonde klumpen dukker opp i magen. Derfor gir det mening at vi ikke bare burde snakke åpent om psykisk helse, men at du og jeg også blir mer bevisst våre egne tanker!

Jeg ble plutselig bevisst på at jeg ikke la merke til mine egne tanker og hvorfor de var der

Dette husker jeg at jeg leste en artikkel om, og det ga meg en liten åpenbaring. Jeg ble plutselig bevisst på at jeg ikke la merke til mine egne tanker og hvorfor de var der, og overlot lettere til miljøet å forme meg. Miljøet kan man jo ikke alltid styre eller endre, og en fin verden starter med deg selv. Så om vi lærer å kjenne vår egen mentale ryggrad, hva vi tåler og hvordan vi oppfatter situasjoner rundt oss, tar vi kanskje bedre og mer riktige valg for oss selv! Det tror jeg er superviktig for fellesskapet i studentmiljøet.

Studenten Vida Sitter på en stein omgitt av natur. Fargen på bladene tyder på at det er høst, med en blanding av oransj, rødt og grønt. Vida smiler til kameraet.

 

En kickstart i bevisstgjøring!

I anledning Verdensdagen for psykisk helse, er det helt ypperlig å ta seg tid til en boost i mentalitet og positivt selvsnakk. Spesielt før eksamensperioden kjører i gang! Så for alle som trenger en liten kickstart i bevisstgjøring; Her har jeg laget en liste med tips på hvordan du kan bli mer bevisst! Rim intended:-)

Les også: Morgenrutiner for en bedre start på dagen!

1. Last ned appen «Questions Diary»

Denne stiller deg ett spørsmål hver dag, som gir rom for refleksjon og tid til å bli kjent med tankene dine. Jeg setter av ett minutt og svarer hver morgen før jeg begynner dagen!

2. Velg hvilke frø du sår

Jeg tror at energien vi tar inn, sår frø og blir til mer. Så om du har for vane å forsove deg til forelesningene eller har en venn du føler holder deg igjen, gjør noe med det! Å gjøre de små tiltakene som skal til for at du har det litt hyggeligere, er undervurdert. Kanskje du før har hørt «Gjør mer av de tingene som gir deg glede»? Jeg tror det er veldig viktig.

3. Bruk 5 minutter hver kveld..

..for eksempel mens du pusser tennene, til å trekke ut en til tre ting fra dagen som har vært bra. Bli kjent med hva som gjør deg glad, og så frø av det!

Bonusråd: dersom noe gjennom dagen har vært kjipt, bør man kanskje reflektere litt over det også. Men pass på at sluttanken er positiv!

Skyggen av studenten Vida mot en vegg via sollyset

 

4. Sett situasjoner i perspektiv

De fleste kan kjenne seg igjen i fylleangst, prestasjonsangst eller sosial engstelse. Det kan i hvert fall jeg. Følelsen av frykt kan man kjenne i mange situasjoner gjennom livet, og for å forstå følelsen bedre (eller kvitte seg med den) kan man sette situasjonene i perspektiv!

Jeg kan egentlig grue meg flere uker i forkant, selvom muntlig eksamen ofte er over på tjue minutter

Frykt i seg selv er altoppslukende, men i realiteten tar kanskje det vi frykter bare noen minutter av en hel dag? Å sette ting i perspektiv handler mest om å sette frykten opp mot det som er realistisk. Jeg setter ofte muntlig eksamen i perspektiv for eksempel, fordi den eksamensformen skremmer vettet av meg. Jeg kan egentlig grue meg flere uker i forkant, selvom muntlig eksamen ofte er over på tjue minutter. Å bli bevisst tiden det tar å møte frykten, er en måte å sette situasjonen i perspektiv.

Sensor er jo egentlig bare et vanlig menneske, og på en eksamen skal du jo egentlig bare prate om det du lært. Etter eksamen fortsetter livet, uavhengig av karakteren man får. Så hvor ille kan det være? Dette punktet krever absolutt en ekstra innsats, fordi følelser kan være mye sterkere enn rasjonell tankegang. Til gjengjeld kan du bli mye tryggere på deg selv.

5. Bli kjent med deg selv!

Du trenger mest sannsynlig ikke reise til Bali for å finne ditt «rette jeg», men jeg synes absolutt man bør lete! Jeg har en ganske nevrotisk personlighet, så før jeg begynte å bli ordentlig kjent med meg selv var jeg regelrett usikker, og lot meg ofte definere av andre. I lengden kan det bli ganske slitsomt, og jeg begynte isteden å lete etter sannheter i meg selv. Nå er studietilværelsen min en helt annen. Det anbefales virkelig, og livet blir så mye hyggeligere!

If we take care of the moments, the years will take care of themselves.

 

// Vida

#verdensdagen #psykiskhelse #værraus