✕  Lukk søk

Selvtillitsboost

Legge vekk pensum litt og ta en titt på hvordan du kan få økt selvtillit!

Charlotte Svele Larsen som leser en bok. Over henne har hun en tankeboble med bøker i.

Så er den tiden av året her igjen. Solen titter frem, temperaturene stiger og studentene må lese.

Akkurat nå er det alt for mange av oss som går rundt med en konstant frykt for dårlige karakterer. Derfor er det supert å kunne gi seg selv et lite selvtillitsboost! Slik gjør du det:

1. Selvtillit kan trenes

Det å ikke tro på seg selv er den største årsaken til begrensede resultater. Mange ser på selvtillit som noe man har eller ikke har, men sånn er det heldigvis ikke. Ved små forandringer i tankegangen kan du øke selvtilliten betraktelig.

Bytt ut negative tanker med å si til deg selv at du er mer enn god nok og at du kommer til å klare det!

2. Hold deg unna det negative og bring frem positiviteten

Det er lett at negative ord og tanker tar over. Men husk, positiviteten starter med deg selv. Slutt å fokusere på problemene i livet ditt, fokuser heller på løsninger og positive endringer. Bytt ut negative tanker med å si til deg selv at du er mer enn god nok og at du kommer til å klare det!

Sett deg små og enkle mål for en uke, og når du oppnår dem gir du deg selv et klapp på skulderen.

3. Sett deg små mål og oppnå dem

Dette er et simpelt men veldig effektivt punkt dersom du trenger å øke selvtilliten. Sett deg små og enkle mål for en uke, og når du oppnår dem gir du deg selv et klapp på skulderen. Det kan være noe så enkelt som å drikke mer vann, bruke en halvtime mer på studiene hver dag eller lage en ny rett til middag. Til tross for at dette er noe veldig enkelt, gir du beskjed til hjernen og deg selv om at du kan få til det du bestemmer deg for. Når du har oppnådd de små målene vil du sakte men sikkert være klar for å gå over til større utfordringer.

Ikke glem å gi deg selv et lite kompliment hver dag

Ikke glem å gi deg selv et lite kompliment hver dag

4. Bruk klær du føler deg komfortabel i

Å være komfortabel er essensielt hvis du vil føle deg selvsikker. Det virker kanskje overfladisk, men personlig vet jeg at dersom jeg bruker klær jeg ikke føler meg komfortabel i føler jeg meg mindre selvsikker. Altså er det å være komfortabel en enkel måte å øke selvtilliten på.

Det er viktig å være snill med seg selv og oppmuntre til positiv tenking.

4. Vær din egen cheerleader

Selvkjærlighet er ikke egoistisk – det er viktig! Gi deg selv ett lite kompliment før du går ut av døren om morgenen for å ta verden med storm. Det kan være alt fra «du er sterk» og «du er unik» til «Yes, i dag stod jeg opp med en gang klokka ringte, og slipper derfor å løpe til bussen, bra jobba!». Det er viktig å være snill med seg selv og oppmuntre til positiv tenking. Dette er et lite, men veldig viktig steg på veien mot selvtillit og det å akseptere seg selv.

vi har alle våre helt egne superkrefter

Troen på egne evner øker sjansen for suksess, både på kort og lang sikt. Ikke sett grenser for deg selv!

Husk; du er god nok!

Bilde der det står: Følg oss på sosiale medier.