✕  Lukk søk

12 tips for bedre selvtillit

Det er enkelt å døyve presset med en boks is, men mye bedre å gå inn i situasjonen med en god dose selvtillit!

Selv om de går på audition til et fake liv, samsvarer det med auditions vi gjennomgår i vårt virkelige liv

Når du bikker tjueårene skal du plutselig inn i veldig mange ulike situasjoner, som krever noe av deg. Det er en slags markør på voksenlivet, der ansvaret faller i dine hender. Mange flytter til ny by for å begynne på et nytt studium, det er ny klasse, man skal etablere nytt nettverk eller utvide det man har. Ellers må man kanskje søke nye jobber, gjøre eksamen i gruppe med folk du ikke velger selv og listen fortsetter.

For mange flyter disse tingene uten at man rekker tenke over det, men når sant skal sies føler de fleste på litt ubehag i noen av disse situasjonene. Man må liksom ut av komfortsona.

En liksom-reklame som oppfordrer til å forandre sin personlige opplevelse med dårlig selvtillit til en positiv opplevelse med god selvtillit

Gå fra kjip til positiv opplevelse med økt selvtillit!

Da jeg for en liten stund siden møtte to NKR-skuespillere (du kan lese om det her), lærte de meg at måten man nailer audition er å heie på seg selv. Selv om de går på audition til et fake liv, vil jeg si at det samsvarer med auditions vi gjennomgår i vårt virkelige liv. De lærte meg at det er dødsviktig å være ydmyk, men samtidig selvsikker og trygg. En hårfin balanse sa de, så hvordan mestrer man egentlig den hårfine balansen?

Her er en liste på 12 tips som hjelper å øke selvtilliten når du trer inn i DINE verste auditions:

1. Gi deg selv erfaring

Ikke vær redd for å prøve de nye tingene, og husk at google er din venn. Har du gjort noe én gang, så lærer du eventuelt av feilene du gjorde og kan bruke det som erfaring til neste gang. Dette gjelder for alt fra ny jobb til hvordan starte en samtale.

Les også: Forbered deg på faddergruppen din.

Vida sitter tankefult med en bok der teksten hun leser er uthevet i en tankeboble

Skaff deg livserfaring og lik det 🙂

2. Spør en venn om råd

Andres erfaring OG støtte er uvurderlig. Du er ikke alene. ☀️ Så bruk venner, lærere eller sjefen din til å rådføre deg. Evt kan du spørre besteforeldre som vokste opp i skorpa av krigen. De har potensielt noen god råd om overlevelse.

3. P O W E R M U S I KK

Lag en liste og hør på den når du pusser tennene, sitter på trikken, venter på et intervju, går på butikken. Bruk den bevisst til å styrke deg selv.

4. Mestre noe på en annen arena

Jeg er for eksempel en person som vet jeg gjør det bedre på muntlig eksamen (som er ganske ubehagelig for min del) hvis jeg slår en personlig rekord dagen før. Å mestre noe på en helt annen arena, styrker selvtilliten.

Vida poserer på to ulike bilder hvor hun utfordrer seg selv for å føle på mestring

Kjøre firhjuling i ørknen og gå topptur har gitt meg mestringsfølelse og selvtillit.

5. Forbered deg

Det er alltid tryggere å ha oversikt, enn å gå inn i en ny situasjon med øynene lukket. Skal du for eksempel settes sammen med eksamensgruppa for første gang, så kan det være lurt å minne seg selv på at disse menneskene er i samme situasjon som deg. Det kan også være lurt å tenke på hvordan du jobber best i gruppe, liker du ta ansvar eller at noen delegerer oppgavene til deg? På den måten kan dere gjøre en forventningsavklaring. Smart.

6. Sov godt og spis godt

Seriøst. Kroppen blir et nevrotisk vrak om du ikke dekker de basale behovene. Dessuten føler man seg mer selvsikker når man har et gjevnt energi nivå. Just sayin.

7. Skap et momentum

Øv deg på å gå utenfor komfortsonen og skap et momentum mens du gjør det. Skap et stødig, sterkt og godt forhold til deg selv når du er i ukomfortable situasjoner. Kjenner du deg selv og er din egen beste venn, blir nye situasjoner (for eksempel et jobbintervju) mye enklere å håndtere.

En illustrasjon av glad og håpefull jente som tror på seg selv

8. Powerposes

Ikke sitt med krum rygg, ikke pill på skjorteknappen. Hev haka og husk at du fortjener den plassen du tar. Vær ydmyk og snill, også mot deg selv. Så utnytt ledige øyeblikk til en sterk pose, enten det er i speilet på badet eller mens du venter på bussen.

9. Treat yo self.

Når du oppnår noe nytt, føles det bra i omtrent et par timer. Så blir det du oppnådde plutselig normalen, og du  glemmer at du egentlig bruke krefter på å mestre det. Derfor må du huske å klappe deg selv på skuldra, gi deg selv en premie og nyt det når du har gjort en innsats. Hjelper på selvtilliten, lover.

10. Snakk oppover, ikke nedover.

Tving deg selv til å ha en positiv tone når du tenker for deg selv, men også når du forteller om opplevelser til andre.

En illustrasjon av bertrand med tittelen til boka hans

Mentaltrening er viktigere enn medlemsskap på treningssenter!

11. Les Bertrands bok

Bli best med mentaltrening ;)))) (#notsponsored)

12. Dress your suksess

Hehe. Jeg tipper det er litt forskjell på klærne du slacker i en dag på skolen eller hjemme, og de klærne du tar på deg på fest når du skal føøøle deg selv. Tenk også sånn hvis du skal tre inn i situasjoner som er ukomfortable. Kle deg til bedre selvtillit!

Bilde av instagram ikon med teksten @hkristiania

Aktuelt