✕  Lukk søk

Hvordan Art Direction ble en snarvei inn i bransjen for Sollin

For Sollin Sæle ble det et gjennombrudd å flytte til Oslo, der bransjen befant seg. Hun nølte ikke å ta kontakt: «Hei! Jeg studerer Art Direction på Høyskolen Kristiania. Kan vi ta en kaffe en dag»? De fleste sier jo ja, forteller henne.

Perfekt unnskyldning for kaffe

Sollin er i dag sisteårsstudent på Bachelor i Art Direction, og jobbet tidligere innenfor bransjen. Da hun innså hvor bransjen befant seg, flyttet hun til Oslo.

— Bare å komme seg til Oslo for meg gjorde at jeg fikk innpass i bransjemiljøet. Det er gull verdt. Med praksisperiode underveis i studiet er det også lett å knytte kontakter samtidig som man studerer, og kan være en snarvei inn i bransjen.

Det å studere Art Direction ble en perfekt unnskyldning for å ta kontakt med bransjefolk.

I utdanningens 6. semester skal studentene ut i praksis. Her får en mulighet til å skaffe seg relevant arbeidserfaring på heltid, i et kommunikasjonsbyrå eller en mediebedrift. Under praksisperioden får studentene jobbe med konkrete prosjekter og oppdragsgivere.

Med praktisk erfaring innen kommunikasjon og medier fikk Sollin mulighet til å opparbeide seg et kontaktnett innenfor ulike bransjer.

— Det gjelder å være på. Send gjerne en melding og presenter deg.

Sollin sitter på en stol. Bak henne er det et stort glassvindu. Hun har på seg en grå ullgenser, har begrunderrøde lepper og har mørkebrunt hår.

Visuelt inntrykk

Sollin forklarer at Art Direction handler om å komme med ideer som kan gjøre visuelle inntrykk.

— Jeg ville kalt det reklame. En del av mitt arbeid handler om å komme på ideene til reklamene som blir laget.

Art Direction er delt opp i tre ulike deler:

  • Redaksjonell kommunikasjon
  • Visuell kommunikasjon
  • Markedskommunikasjon

I Art Direction lærer du hvordan du skal koke ned et konsept, en oppgave eller hva noen skal si, ned til noe som skal etterlate et visuelt inntrykk. Gjennom ulike samarbeid med Bachelor i tekst og skribent, som arbeider enda mer konseptuelt med for eksempel tekst til kampanjer, skaper Art Direction-studentene visuelle prosjekter sammen.

Din egen kreative sjef

Sollin forklarer at det hun liker best med studiet er arbeidsmetodene og samarbeidet mellom ulike personligheter.

— Det er ingen som forteller deg når du skal være ferdig, men du blir pushet og lærer å ha en egen «drive».

— Du blir i tillegg utfordret til å jobbe med mennesker som er annerledes enn deg selv. Det likte jeg ikke i starten. Nå synes jeg det er gull verdt. Skal du for eksempel lage et magasin trenger du ulike input fra forskjellige mennesker. Dersom magasinet kun besto av like mennesker med like meninger ville det blitt veldig ensformig og kjedelig, avslutter hun.