Jens Barland
-
- Pro-Rector
- Felles administrasjon
Areas of expertise
Employee details
Scientific Publications
- Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (2024). Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9. FULLTEKST
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild Kristine (2024). The digital shift in news media’s revenue streams during the Covid-19 pandemic. I Solvoll, Mona Kristin & Olsen, Ragnhild Kristine (red.) Innovation Through Crisis
Journalism and News Media in Transition. Nordicom. ISBN 978-91-88855-91-6. p {0}. doi: 10.48335/9789188855923-4
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2022). Disruptive Innovations and Paradigm Shifts in Journalism as a Business: From Advertisers First to Readers First and Traditional Operational Models to the AI Factory. Sage Open. ISSN 2158-2440. 12(2) doi: 10.1177/21582440221094819
- Konow Lund, Maria, Mtchedlidze, Junai & Barland, Jens (2022). Organizational and Occupational Innovation when Implementing a Covid-19 Live Tracker in VG Newsroom. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. doi: 10.1080/17512786.2022.2116592
- Olsen, Ragnhild Kristine, Kalsnes, Bente & Barland, Jens (2021). Do Small Streams Make a Big River? Detailing the Diversification of Revenue Streams in Newspapers’ Transition to Digital Journalism Businesses. Digital Journalism. ISSN 2167-0811. p {0}. doi: 10.1080/21670811.2021.1973905
- Stafseng, Terje & Barland, Jens (2021). Industry-related cooperation in media and design-oriented education -
Internship and business involvement get high score from students. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. p {0}. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-01-04
- Bakke, Nils Arne, Rasmussen, Sturle W. & Barland, Jens (2021). Digital Transformasjon og paradigmeskifte i avisbransjen. Hvordan kan tradisjonelle aviser lykkes? Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 24(06/2021) p {0}.
- Bakke, Nils Arne, Barland, Jens & Fetveit, Arild (2020). Business Model Transformation of Legacy Newspapers in The Age of The Digital Attention Economy. I Bastesen, Jarle, Lange, Birthe Kåfjord, Næss, Hans Erik & Thon, Andreas Norgår (red.) Ledelse av mennesker i det nye arbeidslivet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202693350. p {0}. doi: 10.23865/noasp.118.ch1
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring – trend, konsept og kontekst. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. p {0}.
- Barland, Jens (2016). Konflikter mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring. I Barland, Jens (red.) Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-53049-5. p {0}.
- Barland, Jens (2016). Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 38(1) p {0}. FULLTEKST
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3.
- Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (2015). Entreprenørskap og ledelse i media. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. p {0}.
- Barland, Jens (2015). Jurnalistikk som selger. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. p {0}.
- Barland, Jens (2015). Redaktørene får tøffere krav fra begge sider. I Vaagan, Robert Wallace & Barland, Jens (red.) Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820244782-3. p {0}.
- Barland, Jens (2015). Innovation for New Revenue Streams from Digital Readers: The Case of VG+. The Journal of Media Innovations. ISSN 1894-5562. 2(1) p {0}. doi: 10.5617/jmi.v2i1.952
- Bang, Tor, Barland, Jens, Krumsvik, Arne H., Roppen, Johann & Solvoll, Mona K (2014). Brukerinvolvering: fra passive mottakere til aktive produsenter. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. p {0}.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene. I Morlandstø, Lisbeth & Krumsvik, Arne H. (red.) Innovasjon og verdiskaping i lokale medier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40580-9. p {0}.
- Barland, Jens (2014). Medieproduktet – Økonomisk logikk i journalistens hverdag. I Bang, Tor & Solvoll, Mona K (red.) Medieøkonomi: Konflikt og samspill. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40574-8. p {0}.
- Barland, Jens (2013). Innovasjon av inntekter: Journalistikk som bygger kunderelasjoner. Journalistica. ISSN 1901-6220. (1) p {0}. doi: 10.7146/journalistica.v7i1.15804FULLTEKST
- Barland, Jens (2013). Innovation of new revenue streams in digital media : journalism as customer relationship. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 34(special ) p {0}. doi: 10.2478/nor-2013-0107FULLTEKST
- Barland, Jens (2012). Fet av slanking. Om VGs Vektklubb. I Eide, Martin, Larsen, Leif Ove & Sjøvaag, Helle (red.) Nytt på nett og brett. Journalistikk i forandring. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02074-7. p {0}.
- Barland, Jens (2012). Journalism for the Market. Product development in VG and Aftonbladet on print and online 1995-2010. Universitetet i Oslo.
Dissemination
- Kvalheim, Nina & Barland, Jens (2023). Commercialization of Journalism. I Nussbaum, Jon (red.) Oxford Research Encyclopedia: Communication. Oxford University Press. ISBN 9780190228613. doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.788
- Bakke, Nils Arne & Barland, Jens (2023). Paradigm shifts in Journalism as a Business. FULLTEKST
- Barland, Jens (2023). Redaktørene: Om forskjeller mellom redaktører i fagpressen og i andre medier. I Aker, Tone Kristin & Bjerke, Paul (red.) Fagpressen 125 år. Orkana Forlag. ISBN 9788281045750. p {0}.
- Barland, Jens (2023). Næringslivsjournalistikken som forsvant?
- Barland, Jens (2023). Paradigmeskifte når leseinntekter blir størst – og strategier som utvikles videre med datahøsting og kunstig intelligens.
- Barland, Jens (2023). Setter unge forbrukere på skolebenken: Slik jobber Høyskolen Kristiania med å mobilisere studentene i bærekraftsprosjekter.
- Barland, Jens (2023). Sponsing av journalistikken (debatt).
- Barland, Jens (2023). Hva gjør utdanning tilgjengelig? Khrono.no. ISSN 1894-8995. FULLTEKST
- Barland, Jens (2023). Om redaktører i Fagpressen.
- Barland, Jens (2023). Kommentar om "Pressestøtten".
- Barland, Jens (2019). Mediene i en brytingstid: Kaos og muligheter. I Rolstadås, Asbjørn, Krokan, Arne, Schiefloe, Per Morten, Sand, Gunnar & Dyrhaug, Lars Thomas (red.) Det Nye Digitale Norge. John Grieg Forlag. ISBN 978-82-533-0374-1. p {0}.
- Barland, Jens (2019). Sponsoring of Journalism - concerning revision of Code of Ethics of the Norwegian Press .
- Barland, Jens (2019). Redaktøren - toppleder eller reportasjeleder? Presentasjon av forskningsprosjekt.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer, nyheter og tillit.
- Barland, Jens & Kalsnes, Bente (2019). Algoritmer - propagandaens viktigste våpen?
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk fremover.
- Barland, Jens (2019). Innholdsmarkedsføring – muligheter og konflikter – og et blikk på fremtidens medier.
- Barland, Jens (2019). Språk i generasjoner.
- Barland, Jens (2019). Utdanningene svarer mediebransjen (paneldebatt).
- Barland, Jens (2019). Hvilken kompetanse kreves av fremtidens journalister? .
- Barland, Jens (2018). Fra studieplass til arbeidsplass.
- Barland, Jens (2018). Medias påvirkningskraft.
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: muligheter, konflikter, nye trender.
- Barland, Jens (2018). Hvordan digitalisere 150 årganger med Aftenposten? Erfaringer fra et pilotprosjekt.
- Barland, Jens (2018). Fake News – falske nyheter. Hva det er – og hva som står på spill.
- Barland, Jens (2018). Utviklingen i forbrukerjournalistikken.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). Content Marketing in News Media: Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2018). How algorithms affect our democracy.
- Barland, Jens (2018). Vær relevant! Hvordan vi kan og bør gjøre oss relevante for journalister og mediene .
- Barland, Jens (2018). Innholdsmarkedsføring: konsept og konflikter – og et blikk inn i fremtiden.
- Barland, Jens (2018). Mitt Aftenblad – møt Aftenbladets sjefredaktører fra de siste 35 år.
- Barland, Jens (2018). Hvordan oppfattes stiftelsen Rettferd for taperne utenfra? Fra et medieblikk.
- Barland, Jens (2018). Kommunikasjon, medier og samfunn: Innholdsmarkedsføring – når «alle» blir som mediebedrifter.
- Barland, Jens (2018). Studiekvalitet som kollektiv prestasjon.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital framtid:Kaos og muligheter.
- Barland, Jens (2018). Kaos og muligheter for fremtidens medier.
- Barland, Jens (2018). Journalistikken i en digital brytningstid.
- Barland, Jens (2018). Journalistikk og/eller PR – norske mediebransjer i endring.
- Barland, Jens (2018). Muligheter i mediekaoset. Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076. p {0}.
- Barland, Jens (2018). Kommando og kultur. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) p {0}.
- Barland, Jens (2018). Pressen – fortsatt den 4. statsmakt?
- Vettenranta, Soilikki & Barland, Jens (2017). TV var forbudt - det tente Soilikki Vettenranta. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Hvordan undervise i innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det?
- Barland, Jens (2017). Om hvordan mediene blir endevendt i den digitale transformasjonen.
- Barland, Jens (2017). Fra tull til trussel. Kan sosiale medier utløse krig? Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (2) p {0}. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Journalistikk, kommers og teknologi – om hvordan journalistikken utfordres i den aktuelle medieutviklingen.
- Barland, Jens (2017). Fake News – falske nyheter - innledning til debatt.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring. Hvordan påvirker det grafisk bransje? Et forskningsblikk på medier i stor endring.
- Barland, Jens (2017). Alle er gode. Hvordan finne frem det beste i studenten?
- Barland, Jens (2017). Dronene tar over. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (6) p {0}. FULLTEKST
- Barland, Jens (2017). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2017). Forretningsmodeller i media. Erosjon og innovasjon.
- Barland, Jens (2017). Political Economyand New Revenue Streams in Digital News Media.
- Barland, Jens (2017). Journalistikk og marked. Journalistikk, makt og mediebruk.
- Barland, Jens (2017). Innholdsmarkedsføring – konsept, muligheter, konflikter. Gjesteforelesning.
- Barland, Jens & Werring, Ole Andre (2017). A converging roadmap scenario.
- Barland, Jens (2017). Digital transformation for news media.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges.
- Barland, Jens (2017). A case concerning online subscription in VG.no ( VG+ ).
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - for 7Day Daily.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online.
- Barland, Jens (2017). Content Marketing in News Media – Background, Opportunities and Challenges - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Programmatic – tailor-made services online - presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). A Free Online Newspaper Used for Building a Paid Online Newspaper - The case of VG+.
- Barland, Jens (2017). Innovation of New Revenue Streams in Digital News Media. Utilizing traffic on journalism to build new business. Presentation for Frontier.
- Barland, Jens (2017). Geomatikkdagene: Rammebetingelser i endring (ordstyrer på debatt).
- Barland, Jens (2017). Changing Strategies for Online Publishing of Journalism.
- Barland, Jens (2016). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2016). Fagpressens fortrinn.
- Barland, Jens (2016). En tverrfaglig bok om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konsept, muligheter, konflikter.
- Barland, Jens (2016). Content Marketing: Når journalistikken er kjøpt og betalt.
- Barland, Jens (2016). Drivkrefter som endrer media.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - og andre trender i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Redaksjonelt entreprenørskap - om trender for innovasjon i mediehusene.
- Barland, Jens (2016). Prosjektledelse i media som eget fagfelt.
- Barland, Jens (2016). Erfaringer med open access-utgivelse av boken «Innholdsmarkedsføring».
- Barland, Jens (2016). Fem gode grunner til ikke å satse på innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Mediene i endring. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - det nye gullet eller bare enda et moteord?
- Barland, Jens (2016). Innholdsmarkedsføring - konseptet, mulighetene, konfliktene.
- Barland, Jens (2016). VGs jakt på ny presseetikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. p {0}. FULLTEKST
- Barland, Jens & Nystrøm, Sofie (2016). Er brukerne overfølsomme? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Jens Barland: «Fire grunner til at Amedias nye stiftelse er en drømmeeier». Medier24. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Fagpresseredaktør i ulvetider.
- Barland, Jens (2016). Vådeblinkskudd. Forsvarets forum. ISSN 0809-845X. (4) p {0}. FULLTEKST
- Barland, Jens (2016). Hodeløs journalistikk? Robotene tar saken!
- Barland, Jens (2016). Dreper den nye reklamen troen på journalistikken?
- Barland, Jens (2016). Store trender og lokale medier.
- Barland, Jens (2016). Om innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens (2016). Utfordringer og muligheter for lokale medier.
- Barland, Jens (2015). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2015). Er ingenting hellig lenger? Hvordan møter mediehusene den økonomiske situasjonen og de nye medievanene?
- Barland, Jens (2015). Crowdfunding. Kan folket finansiere framtidas journalistikk?
- Barland, Jens (2015). Tekstreklame.
- Barland, Jens (2015). Journalistikk i skvis og vekst.
- Barland, Jens (2015). Den digitale transformasjonens muligheter.
- Barland, Jens (2015). Friends and enemies. An institutional analysis of the rivalry between editors in news media and PR agents.
- Barland, Jens (2015). Hva gjør innholdsmarkedsføring med journalistikken?
- Barland, Jens (2015). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2015). Strategier i mediebransjen.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring.
- Barland, Jens & Olsen, Ragnhild (2015). Hvordan oppfatter leserne innholdsmarkedsføring?
- Barland, Jens (2015). Megatrender, utviklingstrekk og nye forretningsmodeller i mediebransjen. Muligheter og utfordringer for nettavisene forskning.no og ScienceNordic.
- Barland, Jens (2015). Content marketing.
- Barland, Jens (2015). Clashes Among Content Marketing and Journalism.
- Barland, Jens (2015). Endret mediebruk – om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og om entreprenørskap.
- Barland, Jens (2015). Innholdsmarkedsføring og journalistikk – muligheter og risiko.
- Barland, Jens (2014). Hva er medietrendene nå?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk og markedet.
- Barland, Jens (2014). Market Challenges for Scandinavian Media.
- Barland, Jens (2014). Samfunnsregnskapet ble utviklet av lokalavisene.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR utfordrer journalistikken.
- Barland, Jens (2014). Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2014). Proffere PR presser pressen.
- Barland, Jens (2014). Om prosjektet "Proffere PR presser pressen".
- Barland, Jens (2014). Tjommi eller rævhål? - Om journalister og PR-folk.
- Barland, Jens (2014). Hvordan påvirker medieutviklingen journalistikken og journalisters arbeid?
- Barland, Jens (2014). A new program for science on science communication.
- Barland, Jens (2014). Qualitative Interviews and Elite Sources.
- Barland, Jens (2014). Den digitale krystallkula.
- Barland, Jens (2014). Hvilken fremtid har vi i media?
- Barland, Jens (2014). Journalistikk under press.
- Barland, Jens (2014). Market Oriented Strategies in the Newsroom.
- Barland, Jens (2014). Redaktørene skjerper seg i begge ender.
- Barland, Jens (2014). Social Media as Facilitator and Hindrance for Paid Content in VG+.
- Barland, Jens (2014). Hvordan jobber stadig sterkere kommunikasjonsavdelinger opp mot en stadig svakere presse?
- Barland, Jens (2014). Tøffe tider i mediene – slik møtes det med innovasjon .
- Barland, Jens (2014). Misjon som demokratisk kraft.
- Barland, Jens (2014). Hva skjer med journalistikken i dagens medieutvikling?
- Barland, Jens (2013). Journalism as Customer Relationship. Innovation of New Revenue Streams in Digital Media.
- Barland, Jens (2013). Viktigere i samfunnet – samfunnsregnskapet startet lokalt.
- Barland, Jens (2012). Medieeierskapsregulering: demokratiets venn eller fiende?
- Barland, Jens (2012). Journalistikk for markedet. Markedsorientering av journalistikken i VG og Aftonbladet 1995-2010 - med Schibsted i kulissene.
- Barland, Jens (2012). Journalistikkens samfunnsrolle i møte med markedsorientert innovasjon.
- Barland, Jens (2012). Journalistikk som selger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. p {0}. FULLTEKST
- Barland, Jens (2010). New Methods to Attract the Readership. The Citizens as a Target Group.
- Barland, Jens (2010). VGs Vektklubb - Fet av slanking. En fortelling om endring av servicejournalistikken.
- Barland, Jens (2010). Warming up on Facebook before launching of campaign journalism in the newspaper. A case from VG about cross publishing including social media.
- Alghasi, Sharam, Vanvik, Ester Conings, Barland, Jens & Falkheimer, Jesper (2024). Strategic Communication – Contemporary Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-78099-9.