Kari Bachmann
-
- Professor
- Department of Psychology, Pedagogy and Law
- School of Health Sciences
Employee details
Scientific Publications
- Hungnes, Tonje, Bachmann, Kari Elisabeth & Bjerke, Annette Hessen (2022). Developing self-efficacy through an extra preparatory school year: Lower secondary students’ perspectives on teacher support. Frontiers in Education. ISSN 2504-284X. 7 p {0}. doi: 10.3389/feduc.2022.952854FULLTEKST
- Oterhals, Geir, Bachmann, Kari Elisabeth, Bjerke, Annette Hessen & Pedersen, Arve Vorland (2022). The relative age effect shifts students’ choice of educational track even within a school system promoting equal opportunities. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 13 p {0}. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1066264FULLTEKST
- Bachmann, Kari Elisabeth, Hörmann, Bernadette & Sivesind, Kirsten (2021). Bildung: alive and allowed? : a critical study of work plan practices in Norwegian schools. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. 54(2) p {0}. doi: 10.1080/00220272.2021.1936191FULLTEKST
- Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2020). Læreplaner: fra dokumenter til dokumentasjon. I Krumsvik, Rune Johan & Säljö, Roger (red.) Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget. ISBN 9788245033717. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Nerland, Sølve Mikal Krekvik, Skrove, Guri Kaurstad, Hungnes, Tonje & Groven, Gøril (2020). Hvordan lage gode samhandlingsforløp for utsatte barn og unge : normaliseringsprosessteori som redskap til å forstå implementeringsprosesser. Tidsskrift for velferdsforskning. ISSN 0809-2052. 23(3) p {0}. doi: 10.18261/issn.0809-2052-2020-03-04FULLTEKST
- Hungnes, Tonje & Bachmann, Kari Elisabeth (2020). Elevers opplevelse av å delta i en ikke-anonym undersøkelse om læringsmiljø og mobbing : erfaringer med bruk av Spekter-undersøkelsen i videregående skole. Forebygging.no. ISSN 2535-4000. doi: 10.21340/66ev-hn48FULLTEKST
- Bachmann, Kari Elisabeth, Hungnes, Tonje, Haug, Peder & Groven, Gøril (2020). En casestudie om forebyggende mobbearbeid. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633. (20) p {0}. FULLTEKST
- Nerland, Sølve Mikal, Groven, Gøril, Skrove, Guri Kaurstad & Bachmann, Kari Elisabeth (2019). Familiemøte som samhandlingstiltak: Erfaringer fra familier, kommuner og spesialisthelsetjenesten. I Akslen-Hoel, Linn Kristin & Egilsson, Birnir (red.) International Perspectives on Regional Research and Practice. Orkana Forlag. ISBN 978-82-8104-403-6.
- Groven, Gøril, Bachmann, Kari Elisabeth & Hungnes, Tonje (2019). Barrierer og suksessfaktorer i PPTs systemrettede arbeid med skolens læringsmiljø - En studie av implementeringen av et systemorientert læringsmiljøtiltak. I Akslen-Hoel, Linn Kristin & Egilsson, Birnir (red.) International Perspectives on Regional Research and Practice. Orkana Forlag. ISBN 978-82-8104-403-6.
- Sivesind, Kirsten, Afsar, Azita & Bachmann, Kari Elisabeth (2016). Transnational policy transfer over three curriculum reforms in Finland : The constructions of conditional and purposive programs (1994–2016). European Educational Research Journal. ISSN 1474-9041. 15(3) p {0}. doi: 10.1177/1474904116648175
- Skrove, Guri Kaurstad, Bachmann, Kari Elisabeth & Aarseth, Turid (2016). Integrated care pathways—A strategy towards better care coordination in municipalities? A qualitative study. International Journal of Care Coordination. ISSN 2053-4345. 19(1-2) p {0}. doi: 10.1177/2053434516649777
- Aarseth, Turid, Bachmann, Kari Elisabeth, Gjerde, Ingunn & Skrove, Guri Kaurstad (2015). Mot samhandlingskommunen? : om endringer i kommunenes eksterne og interne relasjoner i møte med en nasjonal helsereform. Nordiske organisasjonsstudier. ISSN 1501-8237. 17(3) p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Skrove, Guri Kaurstad (2015). Hva med gråsoneelevene? I Haug, Peder (red.) Elev- og lærarrolla : vilkår for læring. Det Norske Samlaget. ISBN 978-82-521-8846-2. p {0}.
- Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2013). Læreplaner – fra dokumenter til dokumentasjon. I Krumsvik, Rune Johan & Säljö, Roger (red.) Praktisk-pedagogisk utdanning - en antologi. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1280-4. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2012). Kunnskapsløftet som reformprogram: fra betingelser til forventninger. I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) Vad räknas som kunskap? Läroplanteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Liber. ISBN 978-91-47-09985-6. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Bele, Irene (2012). Rammer og prioriteringer i skolens kvalitetsarbeid. I Haug, Peder (red.) Kvalitet i opplæringa : arbeid i grunnskulen observert og vurdert. Det Norske Samlaget. ISBN 978-82-521-8054-1. p {0}.
- Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2011). Et felles nasjonalt tilsyn - om forholdet mellom statlig styring og faglig skjønn. I Møller, Jorunn & Ottesen, Eli (red.) Rektor som leder og sjef - om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01797-6. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Haug, Peder & Myklebust, Randi (2010). Med rett til å prestere. I Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (red.) PISA sannheten om skolen? Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01487-6. p {0}.
- Haug, Peder & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Kvalitet og tilpassing. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 91(4) p {0}.
- Haug, Peder & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Kvalitet og tilpassing. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. (4) p {0}.
- Haug, Peder & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Mangfold, individ og fellesskap. I Furseth, Inger, Leer-Salvesen, Paul & Leer-Salvesen, Paul (red.) Religion in late modernity : essays in honor of Pål Repstad. Tapir Akademisk Forlag. ISBN 9788251922111. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2005). Læreplanens differens. Formidling av læreplanen til skolepraksis. NTNU Doktoravhandling 200. ISBN 82-471-7296-8.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2004). Læreboken i reformtider - et verktøy for endring? I Imsen, Gunn (red.) Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00443-1. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2002). Hva læreplanen kan - og ikke kan. I [Mangler etternavn], [Mangler fornavn] (red.) En lærende skole. L97 i skolepraksis. J.W. Cappelens Forlag AS.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2002). Etterord. I [Mangler etternavn], [Mangler fornavn] (red.) En lærende skole. L97 i skolepraksis. J.W. Cappelens Forlag AS.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2002). En lærende skole - tiltak for kompetanseheving i Trondheim kommune. I [Mangler etternavn], [Mangler fornavn] (red.) En lærende skole. L97 i skolepraksis. J.W. Cappelens Forlag AS.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2002). Læreplanens betydning for lærernes arbeid. I [Mangler etternavn], [Mangler fornavn] (red.) En lærende skole. L97 i skolepraksis. J.W. Cappelens Forlag AS.
- Thygesen, Ragnar, Forlin, Chris, Keller, Clayton E. & Bachmann, Kari Elisabeth (2000). Internationalizing Special Education Through Interactive Desktop Videoconferencing. Journal of International Special Needs Education : JISNE. Three p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Hohr, Hansjörg (1999). Den nye læreplanen - en trussel mot livsverdenen? I [Mangler etternavn], [Mangler fornavn] (red.) Både -og: 90-tallets utdanningsreformer i historisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 82-456-0782-7. p {0}.
Dissemination
- Lund, Beate, Høydalsvik, Torhild Erika Lillemark, Lunde, Merete Ellen, Kleive, Hildegunn Valen, Moltudal, Synnøve, Krogevoll, Aleksander & Bachmann, Kari Elisabeth (2024). Yrkesretting og profesjonsrelevans; Simulering som profesjonsretting i lærerutdanningene.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Grøstad, Espen, Oterhals, Geir, Bachmann, Christine Strand & Jakobsen, Siw Ellen (2023). Født seint på året? Da er det klart mer sannsynlig at du blir frisør eller rørlegger. FULLTEKST
- Bachmann, Kari Elisabeth, Oterhals, Geir & Oksvold, Ronny (2023). Hva slags skole elevene søker henger sammen med fødselsdato. FULLTEKST
- Straume, Solveig, Bachmann, Kari Elisabeth & Skrove, Guri Kaurstad (2023). Hvordan hindre at økonomi blir en barriere for inkludering av barn og unge i norske idrettsklubber? .
- JAKOBSEN, SIW ELLEN, Bachmann, Kari Elisabeth & Oterhals, Geir (2023). Født sent på året? Da er det klart mer sannsynlig at du velger yrkesfag. .
- Bachmann, Kari Elisabeth, Oksvold, Ronny & Oterhals, Geir (2023). VALG AV VIDEREGÅENDE SKOLE: Hva slags skole elevene søker henger sammen med fødselsdato. Det viser en fersk norsk studie. .
- Bachmann, Kari Elisabeth (2023). Det lønner seg å være født tidlig på året.
- Hungnes, Tonje, Bjerke, Annette Hessen & Bachmann, Kari Elisabeth (2022). Mestringstro kan hindre frafall i skolen. www.forebygging.no. FULLTEKST
- Landstad, Bergljot, Bakke, Øyvind, Bendixen, Gunnar, Bergem, Randi, Bachmann, Kari Elisabeth & Ervik, Else Britt (2020). Det satses på helseledelse i Møre og Romsdal. FULLTEKST
- Landstad, Bergljot, Bakke, Øyvind, Bendixen, Gunnar, Schønberg, Svanhild Margrethe Arentz, Bergem, Randi & Bachmann, Kari Elisabeth (2020). Satsing på helseleiing i fylket. FULLTEKST
- Bachmann, Andreas, Bachmann, Kari Elisabeth, Hagen, Rigmor Sjaastad, Hernes, Gudmund, Bugge, Kjell, Langøy, Gerd Marit, Kristoffersen, Steinar, Skram, Mary Ellingseter, Lilleheil, Markus & Siggerud, Pia (2019). 50 år med studentliv og røre i Molde.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Røvik, Kristin & Straume, Solveig (2018). Stang ut for økonomisk inkludering i idretten? Romsdals Budstikke. ISSN 0806-5160. p {0}. FULLTEKST
- Straume, Solveig, Bachmann, Kari Elisabeth & Skrove, Guri Kaurstad (2018). Inclusion of refugees in Norwegian football clubs .
- Bachmann, Kari Elisabeth, Gammelsæter, Hallgeir, Skrove, Guri Kaurstad & Straume, Solveig (2018). Negotiating logics : Norwegian football clubs’ involvement in refugees inclusion into Norwegian football.
- Groven, Gøril & Bachmann, Kari Elisabeth (2017). Verdien av mestring. Romsdals Budstikke. ISSN 0806-5160. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Kaurstad, Guri, Gjerde, Ingunn & Aarseth, Turid (2014). Interaction or self-support? : Norwegian municipalities' adaptation to the Coordination Reform.
- Kaurstad, Guri & Bachmann, Kari Elisabeth (2014). Need for change : development of integrated care pathways for vulnerable children and adolescents.
- Sivesind, Kirsten, Bachmann, Kari Elisabeth & Afsar, Azita (2013). Researching curriculum specification and freedom in Norway. I Kuiper, Wilmad & Berkvens, Jan (red.) Balancing Curriculum Regulation and Freedom across Europe : CIDREE Yearbook 2013. CIDREE: Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe. ISBN 978-90-329-2336-5. p {0}.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Haug, Peder & Myklebust, Randi (2010). With the right to perform.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2010). Administrating Minds, Managing Hopes. The Movement toward Accountability and Individualization in Education.
- Skedsmo, Guri, Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2009). Responsibility and Accountability in Institutional Governance.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2009). Læreplanen: en betingelse eller forventning? En sammenliknende studie av skolens respons på nye læreplaner i et styringsperspektiv.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2009). Forskning om tilpasset opplæring.
- Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Evaluation and Standardization. The Changing Role of Curriculum and Reform.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2006). Elevvurdering i Kunnskapsløftet - hva og hvorfor?
- Afsar, Azita, Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2006). Fra gammel til ny læreplan - etablerte forventninger og mulige forandringer. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Haug, Peder (2006). Tilpasset opplæring - hva vet vi?
- Haug, Peder & Bachmann, Kari Elisabeth (2006). Tilpassa opplæring.
- Afsar, Azita, Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2006). Fra gammel til ny læreplan - etablerte forventninger og mulige forandringer. Kommunikasjon. ISSN 1502-3052. (6)
- Bachmann, Kari Elisabeth, Sivesind, Kirsten, Afsar, Azita & Hopmann, Stefan (2005). Hvordan formidles læreplanen? En komparativ evaluering av læreplanbaserte virkemidler - deres konsistens og læreres praksis. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
- Bachmann, Kari Elisabeth & Hopmann, Stefan (2003). Hvordan formidles læreplanen? Om læreplanens og lærebøkenes betydning for læreres arbeid.
- Sivesind, Kirsten, Afsar, Azita & Bachmann, Kari Elisabeth (2003). Nordiske læreplaner og den ukjente X.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2003). Lærebøkenes rolle i læreres arbeid.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2002). Hvilken rolle spiller lærebøkene for implementeringen av reform 97? Om materiellets nytte og muligheter for å endre forhold ved undervisningen.
- Hopmann, Stefan, Afsar, Azita, Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2002). Hvordan formidles læreplanen? Hvilken rolle spiller lærebøker, kompetansekurs og evaluering for implementeringen? Forventninger og forandringer.
- Afsar, Azita, Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2002). Education and Evaluation. The potential and actual perception of the Norwegian Curriculum Reform.
- Bachmann, Kari Elisabeth (2002). Hvilken rolle spiller lærebøkene for implementeringen av reform 97? Om materiellets nytte og muligheter for å endre forhold ved undervisningen.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Afsar, Azita, Hopmann, Stefan & Sivesind, Kirsten (2002). hvordan formidles læreplanen? Hvilken rolle spiller lærebøker, kompetansekurs og evaluering for implementeringen? Forventninger og forandringer.
- Bachmann, Kari Elisabeth (1999). Store reformer og små forandringer? Norske utdanningsreformer på 90-tallet.
- Bachmann, Kari Elisabeth (1999). Utdanningsreformer i skolepraksis.
Product
- Haug, Peder & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Gjesteredaktør i Norsk Pedagogisk tidsskrift nr. 4.
- Bachmann, Kari Elisabeth, Haug, Peder & Solbrekke, Tone Dyrdal (2007). Gjesteredaktør i Norsk pedagogisk tidsskrift.
- Hungnes, Tonje, Bachmann, Kari Elisabeth & Bjerke, Annette Hessen (2022). Developing self-efficacy through an extra preparatory school year: Lower secondary students’ perspectives on teacher support. Frontiers in Education. ISSN 2504-284X. 7 p {0}. doi: