Tormod Sperstad foran et vindu som det står "WEB" på

– Bedrifter som har tilgang på kompetente digitale markedsførere er de som rett og slett er best rustet for fremtiden, sier Tormod Sperstad.

I det daglige hjelper han blant annet små og store bedrifter med det aller meste som kan samles under den digitale markedsføringsparaplyen - alt fra enkle søkeordsanalyser og sosiale medier-administrasjon for små bedrifter, til omfattende AdWords-kampanjer og store SEO-jobber for større bedrifter.

– Som bedrift må du bli funnet av kunden. Du må bli valgt av kunden. Og kunden må få lyst til å kjøpe hos deg igjen, og gjerne anbefale deg til alle vennene sine. Det er her digital markedsføring kommer inn som et uvurderlig verktøy, fortsetter Sperstad.

– Fungerer fra dag én

Fagskolen Kristiania tilbyr nettbaserte fagskoleutdanninger på deltid. Utdanningene passer for dem som vil raskt ut i arbeid, videreutdanne seg eller som allerede er i jobb. Som fagansvarlig for utdanningen digital markedsføring hos Fagskolen Kristiania, ser Sperstad mange eksempler på fagskolestudenter som lykkes.

– En praktisk utdanning som dette utdanner mennesker som kan fungere fra dag én i arbeidslivet. Tilbakemeldinger fra studenter tyder også på at denne type fagskoleutdanning kan være det som skal til for å få jobb som digital markedsfører i en bedrift, mener han.

Utdanningen i digital markedsføring går over ett år på deltid. I løpet av denne perioden lærer man alt fra markedsføring i digitale kanaler til innhold på nett, visuell kommunikasjon og det å utarbeide strategier og markedsplaner.

– Fagskolene har fått større status i det siste. Ikke uventet, vil jeg påstå, legger Sperstad til.

Stort behov i markedet

Portrett foto av Tormod.

I dag har de aller fleste bedrifter en egen markedsavdeling eller behov for eksperter som markedsfører bedriften i digitale kanaler. Digitale markedsførere er også å finne som konsulenter i byråer eller i egne virksomheter. Som et fagområde hvor viktige utviklinger pågår kontinuerlig, er ikke Sperstad i tvil om relevansen i utdanningen han underviser i.

– Det er et sugende behov etter habile allroundere innenfor markedsføringsfaget. Dersom du legger ned en solid egeninnsats gjennom utdanningen i digital markedsføring hos Fagskolen Kristiania, bør du ha gode muligheter til å komme deg kjapt ut i jobb.

Han fortsetter:

– Fagskolen Kristiania har en stor fordel vil jeg si, og det er at faglærerne gjerne har en «vanlig» jobb utenom lærerjobben. Selv jobber jeg fulltid, og vel så det, som digital rådgiver. Jeg jobber med digital markedsføring for kunder hver bidige dag, og tar erfaringer fra jobben med meg i utdanningen. Mer relevant enn dette tror jeg ikke det er mulig å bli, avslutter Sperstad.

Er du interessert i en utdanning i digital markedsføring på deltid?