✕  Lukk søk

Fra fotballproff til innholdsproff på et år

Da Ingvild Isaksen måtte gi opp fotballkarrieren på grunn av en skade, hadde hun et sterkt ønske om å fortsette å jobbe tett på lidenskapen sin. Under et år etter at hun begynte på Digital innholdsproduksjon fikk hun til nettopp det.

Ingvild Landvik Isaksen på banen for Norges kvinnelandslag i fotball under kampen mot Portugal under Algarve Cup 2018. (Foto: VI Images via Getty Images)

Fra toppfotball til innholdsproduksjon

Ingvild Isaksen har spilt toppfotball i 14 år, både for klubb og på landslaget. Hun startet seniorkarrieren sin i Kolbotn, der hun spilte i 8 år før hun meldte overgang til Stabæk. Derfra gikk turen videre til Juventus i Italia i 2017. Dessverre har hun slitt med kneet siden hun røk korsbåndet i 2014 og måtte til slutt legge fotballskoene på hylla.

– Da jeg ble skadet på nytt i fjor bestemte jeg meg for å begynne å studere for å kunne forberede meg på livet etter fotballen, forteller Ingvild.

– Jeg har alltid hatt et ønske om å jobbe kreativt, men har aldri helt turt å følge den drømmen. Det føltes litt ukjent og usikkert. Jeg visste ikke hvilken retning jeg ønsket å gå eller hvilke jobber det gikk an å få, forteller hun.

Ønsket om å fortsette å jobbe med fotballen fikk henne på rett spor, og høsten 2018 startet hun på årsstudiet Digital innholdsproduksjon. Allerede fra første skoledag var målet å kunne produsere innhold og jobbe med SoMe for å fremme kvinnefotball.

– Digital innholdsproduksjon føltes riktig for meg, da det virket veldig åpent og bransjenært, sier hun.

Og allerede før hun var ferdig på studiet sikret hun seg en jobb som lar henne fortsette å leve tett på fotballmiljøet.

Ingvild på banen for Stabæk.

Målrettet arbeid ga drømmejobb

Gjennom studiet har Ingvild jobbet målrettet med å produsere spesifikt innhold som rettet seg mot den jobben hun ønsket seg.

– Jeg har lært meg hvordan man gjennomfører et prosjekt fra A til Å. Det å jobbe med strategi og planlegging har vært veldig lærerikt, forteller hun.

– For hver temaoppgave vi har levert har jeg både prøvd og feilet og det har gitt meg mange gode erfaringer.

– Jeg har, i den grad oppgavene har gitt rom for det, vinklet oppgaven slik at de har liknet på det jeg har hatt ønske om å jobbe med. Studiet har vært veldig åpent for at studentene skal kunne finne sin vei og dyrke den, sier hun.

Like før studieåret var over sikret hun seg jobb som kommunikasjonsansvarlig for Kolbotn kvinnefotball.

– Her er hovedoppgavene mine å styre og lage innhold til nettside og sosiale kanaler. I tillegg er jeg med på å utvikle ideer og bidra på prosjekter for å nå markedsmål, sier den stålende fornøyde nyutdannede innholdsprodusenten.

Ingvild jobber nå som kommunikasjonsansvarlig for Kolbotn kvinnefotball.

Tips til fremtidige studenter

Ingvild har et par tips til deg som også ønsker å komme deg rakt ut i jobb:

  1. Lærerne har masse erfaring fra bransjen, så bruk dem.
  2. Gjør litt mer enn det skolen krever av deg, det vil gi deg et fortrinn.

– Digital innholdsproduksjon er et kort og intensivt studium, men man har enorme muligheter til å få utrolig mye ut av det, avslutter hun.

Slutten på Ingvilds karriere på fotballbanen betydde heldigvis ikke slutten for hennes karriere i fotballmiljøet.