Marthe Engejordet følger med mens en medstudent fotograferer
Marthe og medstudentene ute på workshop.

– Praktisk arbeid er det aller morsomste, for det er jo nettopp dette man forhåpentligvis skal jobbe med senere, forteller studenten Marthe Engejordet.

– En typisk studiedag hos oss består av å komme seg ut av klasserommet og skape innhold. Enten det er video, foto eller animasjon.

Første punkt i en workshop er idémyldringsfasen.

– Her er det rom for å komme med alt mulig av ideer. Her er vi ikke så nøye på at det du sier, er så fornuftig. Vi kommer med mange ideer før vi lander på en som funker, forteller Marthe.

Jente og gutt som ser på en mobil

Velg blant 20 fagskolestudier innen kreativitet og teknologi!

Ut av klasserommet

Etter idémyldringen bærer det ut i den store verden utenfor klasserommet for å finne en lokasjon.

– I dette tilfellet tuslet vi bort til Oslo domkirke, hvor vi var omringet av vakre høstfarger og fint, naturlig lys. I starten ser vi nok ofte ut som en gjeng hodeløse høns, men med god gruppedynamikk klarer vi fort å fordele oppgavene og skape litt struktur. Utfordringene med oppgavefordeling ligger ofte i at rollene vi har i klassen, flyter litt mer inn i hverandre enn det kanskje ville gjort i en normal arbeidssituasjon, forklarer Marthe.

Hvem skal være skuespillere? Hvem skal filme? Hvem skal ha regi?

– I denne situasjonen oppsto det en litt uvanlig rolle, nemlig origamikunstner, som Jonas tok på strak arm.

Et ark brettes til origami
Jonas tar rollen som origamikunstner på strak arm.

Se – test – vurder

Da rollene var blitt tydelig fordelt, ideen var på plass, og lokasjonen var vurdert og bestemt, kunne de komme i gang med selve filmingen.

– Samarbeid er også en viktig faktor. Som team vurderer vi bilder og klipp underveis for å se om budskapet kommer tydelig frem, sier Marthe.

Gjennom praktisk arbeid lærer vi som studenter hvordan vi kan være så kreative som mulig og samtidig følge et tidsskjema med en deadline.

Når de har alt vi trenger av opptak, går de opp igjen i klasserommet for å gjøre etterarbeid.

– Vi pleier alltid å presentere arbeidet mot slutten av workshopen for å vurdere styrker og svakheter i det vi har laget. Dette gir et godt utgangspunkt for læring og for å se hva vi kan forbedre neste gang. Noe som forhåpentligvis gjør oss godt rustet til neste oppgave og senere i arbeidslivet.

To studenter ser på bildene de har tatt på et kamera

Balansering av to tankesett

I alle workshoper og oppdrag er det viktig å balansere kreativitet og effektivitet.

– Gjennom praktisk arbeid lærer vi som studenter hvordan vi kan være så kreative som mulig og samtidig følge et tidsskjema med en deadline, sier Marthe.

Samarbeid er en viktig faktor. Som team vurderer vi bilder og klipp underveis for å se om budskapet kommer tydelig frem.

– I tillegg fokuserer vi på å ha det gøy, le masse og tørre å satse. Går man på trynet og ting ikke funker, ja, da ler vi litt sammen, og så lærer alle av det til neste gang.

Fire studenter ser på bildene de har tatt på et kamera

Sammensatt klasse

Marthe studerer Digital innholdsproduksjon på Kristiania.

– Evnen til å kunne skape engasjerende innhold til ulike digitale plattformer er en kompetanse veldig mange arbeidsgivere ser etter for tiden, mener hun.

Dette var noe hun la merke til da jeg skulle søke på jobb etter å ha fullført en bachelor i kunst og grafisk design.

– I klassen min er vi folk fra hele landet med bakgrunn fra alt fra folkehøyskole og YouTube til journalistikk og medievitenskap. Det skaper rom for åpenhet og spennende idémyldring, forteller Marthe.

Marthe Engejordet står med en notatblokk

Content card Tilleggsinfo artikler