✕  Lukk søk

15 år som lyddesigner i NRK

Marius Hansen har lang fartstid som lyddesigner i NRK og tror at det kan være lurt å satse på en lyd-karriere rettet mot video på nett, podkast og smarthøyttalere. – Behovet for identitetsskapende lyd og musikk øker kraftig, sier han.

Smilende mann ser på dataskjerm.

Marius Hansen har hatt fast jobb som lyddesigner hos NRK i 15 år. Foto: Einar Hyndøy.

  • Navn: Marius Hansen
  • Jobb: Lyddesigner hos NRK

Marius Hansen har jobbet som lyddesigner hos NRK i 15 år. Han startet karrieren sin allerede mens han studerte. Parallelt med musikkstudiene begynte han å få oppdrag fra platebransjen som produsent, låtskriver og remixer. Marius bestemte seg da for å starte sitt eget firma. At han er sterk svaksynt inspirerte til navnet, Blindfolded Productions. Deretter jobbet han et par år som lyddesigner i NRJ før han fikk fast stilling i NRK.

Behovet for identitetsskapende lyd og musikk øker kraftig, spesielt til video på nett, podkast og smarthøyttalere.

– Hvordan ser du på utviklingen innenfor musikkbransjen?

– Behovet for identitetsskapende lyd og musikk øker kraftig, spesielt til video på nett, podkast og smarthøyttalere, så dette kan være nyttig å rette seg inn mot.

– Verktøyene for å lage musikk har blitt vanvittig bra. Men siden de fleste bruker de samme verktøyene, har ting en tendens til å låte ganske likt. Jeg mener derfor det blir viktigere enn noen gang å skille seg ut og skape et eget uttrykk.

– Det aller mest spennende å følge fremover, syns jeg er utviklingen innen kunstig intelligens. Jeg bruker allerede dette noe til miksing og mastering. Etter hvert tror jeg det kommer til å bli brukt mer også til komponering.

– Hvordan er arbeidsprosessen din?

– På større prosjekter er jeg veldig opptatt av å komme opp med en god idé og en tydelig kreativ retning. Da må jeg først finne ut hvem som er målgruppa og hva de er opptatt av. Så gjelder det å bestemme seg for hva vi ønsker at de skal føle, gjøre eller tenke og hvilket budskap vi bør kommunisere.

– Musikk og lyd er jo et fantastisk virkemiddel for å skape følelser, og jeg har gjerne merkevarens verdier i bakhodet tidlig i prosessen for å sikre at lyduttrykket gjenspeiler disse.

Mann står på scene med lilla lyskastere og tar i mot pris.

Foto: Lasse Mørkhagen

– Hva var motivasjonen din for å satse på musikk?

– Jeg har alltid vært veldig musikkinteressert og helt siden ungdomsskolen har jeg tenkt at jeg kom til å jobbe med noe innenfor musikk eller lyd. Siden jeg har svært dårlig syn, var det naturlig heller å bruke ørene og prøve å gjøre handikappet til en slags styrke.

– Hva er drømmejobben?

– Det jeg liker aller best er å jobbe med lyd som merkevarebygging. Så drømmejobben ville nok vært å jobbe for å få til et enda mer helhetlig lyduttrykk for NRK, og sørge for at lyden av alle de ulike merkevarene er gjenkjennbar uavhengig av plattform.

Kjenn verktøyene dine godt, og ta på deg prosjekter ved siden av studiene for å få mengdetrening.

– Har du noen tips eller råd til kommende musikkdesignere?

– Jeg vil først og fremst anbefale å lære seg å spille et instrument. Helst flere. Allsidighet og god stilforståelse er også et pluss. Kjenn verktøyene dine godt, da kan du levere solid og kreativt håndverk kjapt.

– Jeg syns også det er lurt å ta på seg prosjekter ved siden av studiene for å få mengdetrening. Jobb gjerne på tvers med studenter fra andre linjer.

– Og til slutt en klisjé: jobb hardt, vær strukturert og hold tidsfrister.