✕  Lukk søk

Møt fagansvarlig for Frontend-utvikling

Han har skrevet fagbøker om koding. Han har erfaring som frontend-utvikler fra store bedrifter som Gjensidige og Dagbladet. Han driver sitt eget foretak ved siden av jobben. Nå har Gløer Langslet fått være med å utvikle et studium i faget han brenner for!

Gløer Langslet, fagansvarlig for Frontend-utvikling

Gløer Langslet har mange års erfaring som frontend-utvikler i store bedrifter som Gjensidige, Point Carbon og Dagbladet. Ganske tilfeldig begynte han å jobbe som lektor i informasjonsteknologi ved Sandvika videregående skole. Da oppdaget han gleden ved det å undervise unge, interesserte mennesker i et fag som både fenger og er nyttig for fremtiden. Det ga mersmak og endte med at han begynte i stillingen som fagansvarlig for det nye Frontend-studiet, som han også har vært med å utvikle selv.

Gløer har en mastergrad i informatikk og er senere også utdannet pedagog. Han har skrevet flere fagbøker om koding og driver et enkeltmannsforetak hvor han tilbyr programmeringstjenester, ved siden av jobben på Fagskolen Kristiania.

– Hva går Frontend-utvikling ut på?

– Studiet går ut på å lære teknikker som skal til for å skape moderne nettsteder, som møter markedets forventninger og som fungerer på dagens mest brukte plattformer.

Med god innsats, skal det være mulig å gjennomføre studiet uten noen som helst forkunnskaper.

– Hvem passer denne utdannelsen for?

– Studiet passer godt for studenter som allerede kan litt om koding, interaksjonsdesign, grafisk design eller lignende, men som vil oppdatere eller utvide kunnskapene sine. Med god innsats skal det også være mulig å fullføre studiet uten noen som helst forkunnskaper.

– Hva slags muligheter har man etter studiet?

– Det avhenger av tidligere erfaring, ambisjoner og din egen innsats dette året. Det du kan lære her, er å kode nettsider og litt apper. Hvis du blir god til det, er du interessant for arbeidsgivere i en rekke bransjer.

Jeg tror studentene merker gjennom alt jeg gjør og sier, at jeg syns det vi driver med er både morsomt, utfordrende – og fremfor alt blodig alvor.

– Hva motiverer deg mest med å være lærer?

– Den åpenbare motivasjonen er å se studenter som etter hard jobbing plutselig mestrer faget. Og når jeg føler meg trygg på at denne personen vil gå ut og gjøre en god jobb, uansett hvor i verden vedkommende havner.

Gløer er hovedforfatter av to fagbøker som omhandler koding, og nylig var har også medforfatter av en artikkel om bruk av lyd og kode i undervisning.

– Artikkelen handler om et prosjekt jeg deltar i som handler om pedagogisk bruk av verktøyet Scrimba i undervisning av koding. For eksempel kan vi lage screencasts hvor vi sitter og skriver kode, mens vi forklarer hva vi gjør. I Scrimba kan studentene når som helst gå inn og endre på koden, og se hva som blir resultatet.

– En kollega inspirerte meg også til å teste det på en annen måte; Alle studentene lager en kopi av min kode, og jobber med den mens jeg foreleser. Hvis en student får trøbbel med sin kode, kan jeg med et klikk komme meg inn på denne studentens kode, sånn at klassen i fellesskap kan forsøke å finne feilen. I stedet for å løpe ned til den studenten som hadde trøbbel, kan vi løse det med hele klassen i fellesskap.

 – Hvordan motiverer du studentene?

– Jeg tror at studentene merker gjennom alt jeg gjør og sier, at jeg syns det vi driver med er både morsomt, utfordrende – og fremfor alt blodig alvor. Hvis studentene også får den følelsen, er det stor sjanse for at de vil lykkes i bransjen.

Legg lista høyt med alt du produserer.

– Hva er dine beste tips for å få mest mulig ut av studietiden?

– Det er mange om beinet i bransjen. Sørg for at du jobber jevnt, trutt og hardt. Legg lista høyt med alt du produserer. Da vil sluttproduktene dine være av en kvalitet som gjør at du blir lagt merke til blant arbeidsgivere når du sender dem en link til arbeidene dine.