✕  Lukk søk

Presenterte solkrem og snus-prosjekt for styret

Reklamestudenter fikk vise fram sine kreftforebyggende kampanjer for fagskolestyret og Fagskolen Kristiania har bestemt å heretter starte alle styremøter på den måten.

Reklamestudenter presenterer for styret,

Reklamestudentene Silje Bjerknes, Veronica Sæther og Martine Munthe-Kaas presenterer for styret.

Etter initiativ fra administrasjonen på Fagskolen Kristiania blir det fast post på styremøtene at møtet innledes av studenter som viser fram studentarbeid.

Først ut var reklame og merkekommunikasjon-studentene Silje Bjerknes, Veronica Sæther og Martine Munthe-Kaas som fikk presentere klassens kampanjer for Kreftforeningen.

Presentasjon av solkremkampanje

«På rygg» er kampanjen som ble presentert for å få unge folk til å bruke solkrem.

Presenterte for bransjen

– Det er betyr masse for både studentene og meg at de øverste i organisasjonen får se hva vi gjør hver dag i klasserommet. Da blir på en måte ringen sluttet, sier Arayna Pascale Rusli, som er fagansvarlig for reklame og merkekommunikasjon.

Ekstra stas for studentene er det at det sitter flere representanter fra bransjen i styret.

Både Anniken Fjelberg (grunnlegger av 657 Oslo og Superblaise), Peder Mittet (tidligere toppsjef i Starcom, nå Publicis Groupe Norway) og Marit Reutz (styreleder i bl.a. Norsk Filminstitutt og Office for Contemporary Art – OCA), fikk se det de flinke reklamestudentene hadde å vise fram.

Illustrasjoner av folk som smører hverandre med solkrem

Illustrasjoner fra solvett-kampanjen.

Bredt samarbeid

Prosjektet som ble presentert er en samarbeid med Kreftforeningen og mellom studiene reklame og merkekommunikasjon, musikkdesign og illustrasjon. Kreftforeningen ønsket en kampanje for å øke bevisstheten om helsefarene rundt både snus og sol, som skulle inkludere en potensiell sommerhit.

Fagskolestudentene har jobbet i grupper og lagd kampanjer både mot snus og for solkrem. Musikkdesignstudentene sto for musikken og reklame for konsept og visuell identitet. Så tok illustrasjonsstudentene utgangspunkt i konseptene, og lagde illustrasjoner om passet til. Alt ble presentert for et klappende styre.

Sommerhit laget av musikkdesignstudent Jon Olav Larsgård.

Sexy solkrem-smøring

Mange unge synes at solkrem er for stress å påføre og opplever det som en hindring for å oppnå en fin brunfarge, uten å tenke på helsefarene ved å bli brent. I stedet for å bruke pekefingeren kom studentene kom opp med et konsept som snur påføring av solkrem til noe sexy og kanskje en måte å komme tettere inn på sommerflørten.

Smøring og berøring er nøkkelord i den dampende sommerhit’en «På rygg» som skal oppfordre lytterne til å beskytte seg for den stekende sola ved å få andre til å smøre seg inn. «Artisten» er ingen ringere enn Unge Faktor aka. musikkdesignstudent Jon Olav Larsgård.

Kampanjemateriell til snus-slutt-kampanje

Kampanjemateriell til snus-slutt-kampanje.

Sommerhit om snus-slutt

De andre gruppene jobbet med temaet snus. Selv om studenter er de med dårligst økonomi, er de fortsatt i toppen over de som snuser mest. Når man skal slutte å snuse er det veldig lett å bare bomme av andre, i stedet for å slutte helt. «Bomming» skjer ofte når man drikker alkohol, og impulskontrollen blir redusert.

Derfor utviklet studentene kampanjen «Ikke bom til meg», med tilhørende kampanjemateriell og to låter som skal oppmuntre folk til å slutte med snus, laget av musikkdesignerne Ferdinand Rygh, Fredrik Hagberg og Sebastian Thon Bjaberg. Den ene av disse fengende låtene kan høres på Spotify.

Omfattende samarbeid

Kreftforeningen likte jobben studentene har gjort så godt at de vil vurdere å bruke det i deres markedsføring. Studentene skal møte Kreftforeningen denne uka for å få vite mer om et eventuelt videre samarbeid.

– Kreftforeningen kommer med et ønske om å nå unge mennesker med en kjent problemstilling. Holdningskampanje er alltid utfordrende, men veldig gøy når vi får gjøre det på denne måten med en låt og et tverrfaglig samarbeid, sier Aranya.

Samarbeidet mellom Kreftforeningen og Fagskolen Kristiania har gått over mange år.

– Kreftforeningen er en veldig fin og modig samarbeidspartner. De tør å tenke nye tanker sammen med oss – og hvordan de kommuniserer til ungdom, sier Aranya.

Illustrasjon for et spill som handle rom å ikke snuse

Spillkonsept: Du er på afterski i Hemsedal. Du har nettopp slutta med snus, men det er vanskelig å holde seg unna når alle prøver å bomme til deg. Hopp og dukk for å ikke bli truffet av snusen! Laget av illustrasjosstudent Torgrim Ådnegard.

Snus-slutt på direkten

Et resultat av samarbeidet ble også at reklame-studenten Martine Munthe-Kaas slutta å snuse live på Kreftforeningens Instagram fra 1. april. Videoen som satte startskuddet for sluttingen har fått kjempegod respons, med over 13.000 visninger og rundt 90 kommentarer.

Man kunne så følge med sluttingen på Kreftforeningens InstaStory, som du fortsatt kan se under høydepunktet som heter «Snusslutt💪».

En måned senere kan vi avsløre at Martine fortsatt er snusfri!

Kampanjemateriell til snus-slutt-kampanje

Kampanjemateriell til snus-slutt-kampanje.