✕  Lukk søk

Suksess med eget filmproduksjonsselskap

Våre tidligere film-studenter driver produksjonsselskapet Wordup Projects og reiser verden rundt på ulike oppdrag for OneCall, Tine, Volvo og RedBull.

Ung dame på en eng i solnedgang med kamerassistenter

Fra innspilling av musikkvideo for Anna of the North – «The Dreamer». Foto: Wordup Projects

Marcus Schultz og Herrmann Stenerud ble kjent på videregående gjennom felles venner og skapte et miljø hvor de produserte skifilmer sammen. Etter film-studiet på Fagskolen Kristiania valgte de å starte sitt eget produksjonselskap: Wordup Projects.

– Hvordan kommer man i gang med eget selskap?

– Mye i denne bransjen her går på å kjenne folk, skape nettverk og jobbe mye, sier Herrmann.

– Jeg tror det handler om at du må ha noe du brenner for å lage film om. I en startfase er det veldig viktig. Ha noe bra å vise til og stå-på-vilje, sier Marcus.

Vi har fått mye kontakter gjennom fagskolen.

– Start i det små og bygg deg gradvis oppover. Ikke ta deg vann over hodet. Også må man bare prøve og feile. Det er vel egentlig det hele fagfeltet her er bygget på. I tillegg har jeg også fått mye kontakter gjennom fagskolen og det har jo hjulpet, legger Herrmann til.

Ung mann med uteklær står på norsk fjell med kamera.

Marcus på shoot med Field Productions for Visit Norway. Foto: Bård Båsberg

Mye fra egen lomme

Den økonomiske delen er også et viktig aspekt når man starter opp eget.

– Det har gått veldig mye tid og penger av egen lomme, innrømmer Herrmann.

– I starten hadde vi bare små kameraer som vi brukte til mindre jobber. Mens nå blir det litt mer high end utstyr ettersom vi har større prosjekter, forteller Marcus.

Det hjelper ikke å ha bra utstyr hvis du ikke kan fortelle en historie.

– Det er litt klisjé å si, men det skal ikke stå på utstyret. Men man velger jo utstyr per jobb. Får man en jobb man har lyst til å bruke et dyrt kamera på, så går man kanskje ned på lønn til seg selv for å få den kvaliteten, sier Herrmann.

– Men man må kunne begge deler. Det hjelper ikke å ha bra utstyr hvis du ikke kan fortelle en historie.

– Det viktigste er at du gjør det uavhengig av penger. Hvis du gjør det for penger har du tapt med en gang, men hvis du gjør noe du brenner for vil noen til slutt legge merke til det du gjør, sier Marcus.

To unge menn bak stort kamera portrett

F.v.: Herrmann og Marcus på opptak for Meny. Foto: Marius Aaserud

Fra Volvo til Meny

Noe av det første gutta gjorde var musikkvideoer for artister som Anna of the North og Ruben.

– Nå jobber vi kontinuerlig med å produsere innhold for Uno-X Development Team. De er et landeveissykkellag som satser på å bli Norges første profflag i sykling. Tidligere har vi laget reklame for både Volvo, Meny og YX. Vi er også i gang med andre reklamer som vi holder på med i dag, sier Marcus.

– Det er mye som skjer og vi ser også på å gjøre et skiprosjekt med en gammel bekjent. Det er nok en måte å prøve å dra det litt tilbake til hva vi liker best å jobbe med, for å ikke miste hovedgrunnen for det vi gjør, sier han.

Utsikt ut av et helikopter og ned i en dal

Foto: Emil Sollie

– Hvordan ser dere på forskjellen mellom skolehverdag og arbeidslivet?

– Læringskurven på skolen og arbeidslivet er veldig ulike, sier Herrmann.

På skolen får man ofte et forsøk til, men i arbeidslivet kan du risikere å ikke bli invitert tilbake hvis du ikke har levert.

– Man lærer mer av å jobbe fordi man gjerne får mer kjeft og da må man bare lære. På skolen får man ofte et forsøk til, men i arbeidslivet kan du alltids risikere å ikke bli invitert tilbake hvis du ikke har levert, advarer han.

Ung mann sitter i åpent bagasjerom med stort kamera.

Herrmann bak kamera på innspilling av musikkvideo for Anna of the North. Foto: Wordup Projects

Har dere noen tips til studenter som skal ut i praksis?

– Ikke si nei til muligheter og ikke vær gjerrig på tiden din. Vær på jobb helt til noen ber deg om å dra. Ikke ha noe annet som er viktigere, det må man som student bare legge fra seg, råder Marcus.

– Vi har hatt to typer praktikanter hos oss; de som virkelig vil og de som bare er med, sier han.

– Vi hadde en jente her på praksis og hun spurte aldri om hun kunne gå. Det var alltid vi som måtte be henne om å dra og nå har hun faktisk startet sitt eget produksjonsselskap, legger Herrmann til.

Ikke si nei til muligheter og ikke vær gjerrig på tiden din.

En mann filmer en annen som går over et naturlandskap

– Hva er målsettingene deres fremover?

– Vi vil bare gjøre fetere og større prosjekter. Man når aldri toppen, man kan alltid gjøre ting bedre og man er aldri ferdig utlært.