✕  Lukk søk

Digital markedsføring – Møt bransjen

– Vi trenger påfyll av mer teoretiske måter å argumentere og ta beslutninger på, og vi trenger en mer akademisk tilnærmingsmåte til stadig mer komplekse kommunikasjons- og markedsføringsutfordringer, sier Astrid Valen-Utvik, gründer og digital markedsfører.

Digital markedsføring – Bransje – Astrid Valen Utvik

Astrid Valen-Utvik driver eget firma innen digital markedsføring. Foto: May B. Langhelle.

– Hva driver ditt firma, Valen-Utvik, med?

Valen-Utvik er rådgivere og innholdsprodusenter innen sosiale medier og digital kommunikasjon, og jobber med kunder både på kort og lang sikt. Vi jobber med alt fra full drift av sosiale medier på vegne av bedrifter (som Nille Norge, Ski Storsenter m.fl.), til faste, ukentlige workshop (f.eks. Bymiljøetaten i Oslo kommune), og videre til mer enkeltstående prosjekter, workshops, foredrag og kurs.

– Hvordan er utdanning innen digital markedsføring relevant for bransjen du jobber i?

– Mitt selskap ble startet basert på interesse og selvlært kompetanse, med en utdannelse i bunn som ikke handlet om sosiale medier eller digital kommunikasjon i det hele tatt. Det fantes ikke slike studier da jeg startet opp, men det er virkelig bra at disse studietilbudene er på plass nå. Det trenger bransjen for å utvikle seg videre.

– Skiftet fra de tradisjonelle kanalene, som TV, radio og papir, er allerede i full gang. Dette kommer til å eskalere raskere i fremtiden. Tradisjonelle kanaler blir mer og mer kostbare, om man må vurdere kostnad opp mot nytte. Det gjør at bedrifter vil vri sin markedsføring og kommunikasjon i retningen av digitale muligheter. Vi trenger kloke hoder som klarer å tenke helhetlig. Folk som vil skape best mulige resultater på tvers av kanaler, og for organisasjonen som en helhet.

Hva er nytt i din bransje?

– Det er stadig noe nytt i min bransje og innen våre fagområder. En hovedtrend jeg synes jeg ser, er at en god del bedrifter begynner å se på sosiale medier og digital kommunikasjon som noe som angår hele organisasjonen. Disse første årene med sosiale medier har man sett på det som «noe helt annet», som bare enkelte i bedriften trenger å forholde seg til. Bedrifter har en tendens til å tenke i siloer, og ikke heve blikket og tenke helhetlig for bedriften. Der opplever jeg nå at sosiale medier og digitale muligheter hjelper bedriftene å slå ned disse siloene. Det er god og viktig trend, tenker jeg!

Hva ser dere etter når dere skal ansette noen?

– Vi ser etter mennesker som evner å tenke helhetlig. Vi er forbi tiden hvor sosiale medier er fasiten på alt. SoMe kan ikke leve sitt eget liv på siden av alle tradisjonelle kommunikasjons- og markedsføringskanaler. For å oppnå de aller beste resultatene på våre kunders vegne, så må vi få sosiale, digitale og tradisjonelle kanaler til å jobbe sammen på best mulig måte. Vi trenger mennesker som har høy arbeidskapasitet, og som trives med en utypisk arbeidshverdag. Vi ser etter folk som tar initiativ og ansvar, som tenker kreativt og nytt og som elsker å yte service – både for kunder og følgere i sosiale kanaler. De som skal jobbe sammen med oss må også være glade i å lage hverdagskommunikasjon for kundene våre. Man kan ikke bare tenke kampanjer, eller ønske å nå flest mulig på kortest mulig tid.

Har du et tips til studentene?

– Husk å bruke kanalene du lærer om, så du får de praktiske erfaringene og ikke kun de teoretiske. Test ut alt nytt, gjør egne erfaringer og vær delaktig i ulike grupper og medier som er relevant for din utdannelse. Du kan bygge nettverk, vise deg som en ressurs og få mye gratis læring gjennom å være delaktig. Senere har du kanskje mange som vil hjelpe deg videre inn i jobb når du er ferdig med studiet. Anbefaler også å blogge, både for å lære den måten å kommunisere på, men også for å bygge din posisjon og lage et digitalt avtrykk av deg som kan være nyttig når du er ferdig som student og trenger ny jobb.