✕  Lukk søk

Realiserte drømmen om å skape egen bedrift

Etter masteroppgaven satset Cathrine Bjerkeli Halvorsen og Helene Hedenstad alt på å skape sin egen arbeidsplass. Slik ble Meraki Marketing til.

  • Navn: Cathrine Halvorsen og Helene Hedenstad
  • Studerte tidligere: Master i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania og har en Bachelor i markedsføringsledelse fra BI. 

– Vi har det alltid utrolig gøy sammen og blir ikke lei av hverandre. Opp gjennom årene har vi blitt ganske synkrone og den ene forstår ofte hva den andre tenker, samtidig er det alltid rom for å være uenige og da diskuterer vi oss fram til en løsning, sier Helene Hedenstad.

Bestevenner

Helene er fra Bekkestua og Cathrine fra Skui. De gikk i samme klasse på videregående og har vært uadskillelige siden de tok markedsføring som valgfag. Begge har også en Bachelor i markedsføringsledelse fra BI, men fellesskapet stopper ikke der.

– Tredje året dro vi sammen på utveksling til UC Berkeley. Der bodde vi fire jenter sammen, og vi to delte et lite soverom med hver vår madrass på gulvet. Det var et helt fantastisk og lærerikt semester, sier Cathrine Bjerkeli Halvorsen.

I juni 2018 ble de uteksaminert fra Institutt for markedsføring, økonomi og innovasjon ved Høyskolen Kristiania med hver sin master i markedsføringsledelse. De ville virkelig fordype seg innen fagfeltet. Og ja, selvfølgelig skrev de masteren sammen. Derifra var det en ganske kort tankeprosess til å fortsette veien videre sammen.

Helene Hedenstad (t.v) og Cathrine Bjerkeli Halvorsen startet opp Meraki Marketing. Begge har Master i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania.

Eneste levebrød

– Tiden etter oppstart i august har bydd på flere spennende prosjekter og vi har lært utrolig mye. Stadig passerer vi små og store milepæler, i form av gode kundeanmeldelser, nye prosjekter, resultater for kunder osv. Det er veldig moro å se at vi får igjen for å all jobben vi legger ned, sier Helene om det de gjør for å styrke bedrifters merkevare, gjøre dem mer synlig på nett eller få flere kunder.

Og få det til gjør de. Begge kan leve av dette, og Bærums-jentene er stolte over at de ikke har trengt ekstrajobber ved siden av, men veldig lukrativt er det ikke foreløpig.

– Da vi skulle velge bedriftsnavn var det viktig for oss å finne et navn vi kunne føle en tilhørighet til og som hadde en betydning for oss. Vi googlet mye for inspirasjon og følte oss veldig truffet da vi kom over ordet Meraki som betyr å gjøre noe med sjel, lidenskap, kjærlighet og kreativitet, sier Cathrine.

Bor på loftet

Helene og Cathrine står foran en sort vegg med "Loftet" sin logo skjært ut i trebokstaver. Helene har på seg en hvit ullgenser og Cathrine har på seg en sort genser med et smykke i halsen.

De føler seg privilegerte som får lov til å sitte på Loftet i Kirkegata, tilholdsstedet for høyskolens start-up-bedrifter, og håper de kan få lov til å sitte der en god stund til.

– Det er helt supert å ha et så sentralt sted å gå til hver dag for å jobbe og ha kundemøter. Det er et veldig hyggelig miljø på Loftet, med andre i samme situasjon. Vi merker også at vi drar god nytte av at vi som sitter der har ulik kunnskap og spesialiteter, sier Helene.

På veien har de lært enormt i forhold til markedsføring i praksis, regnskap og alt det andre driften av et eget AS fører med seg.

– Noe av nøkkelen for at det fungerer så bra i jobbsammenheng er nok mye fordi vi har samme driv for å få det til og et sterkt, felles mål om å lykkes med Meraki, sier Helene.

Les mer om Loftet studentinkubator

tribunen-loftet

Loftet studentinkubator på campus Kvadraturen.

Masteroppgaven

Da Cathrine og Helene skulle skrive masteroppgave valgte de å undersøke forbrukerens prisforventning til bedrifter som tar samfunnsansvar. Les hele masteroppgaven til Cathrine og Helene under.

Mange bedrifter vier store mengder ressurser til samfunnsansvar (CSR), noe som hovedsakelig forbindes med noe positivt. Men påvirker samfunnsansvar hvilken prisforventning forbrukere har til bedriften?

Tidligere forskning har vist at samfunnsansvar kan føre til at forbrukere oppfatter at en bedrift tar høyere priser enn tilsvarende bedrifter som ikke driver med samfunnsansvar. Etter hva vi vet, er det likevel ingen som har sett på hvorvidt dette gjelder uavhengig av om bedriften i utgangspunktet befinner seg i et lavt eller høyt prismarked. Bedrifter i såpass forskjellige prismarkeder oppfattes svært ulikt av forbrukere. I vår masteroppgave ser vi derfor på hvorvidt prisforventninger til en bedrift som driver med samfunnsansvar påvirkes av hvilket prismarked bedriften befinner seg i. Dersom dette viser seg å være tilfelle, vil dette bety at en bedrift bør ta prisnivået sitt til betraktning når de skal vurdere om, og hvordan, deres samfunnsansvar bør kommuniseres til forbrukere.

Aktuelt