✕  Lukk søk

Skapte drømmejobben selv

Cathrine og Helene fant ikke drømmejobben etter masterstudiene. De skapte den selv. Les om hvordan Meraki Marketing ble til.

Mastergrad ledet til eget markedsføringsbyrå

Etter å ha tatt en mastergrad i markedsføringsledelse ønsket Cathrine og Helene å sette teori ut i praksis. De bestemte seg for å la en voksende drøm bli til virkelighet.

— Siden videregående skole har vi tenkt på å starte opp egen bedrift. Etter at masteroppgaven var levert inn satset vi alt, forteller Cathrine.

I dag driver de unge damene markedsføringsbyrået Meraki Marketing sammen, med hovedfokus på merkevarebygging. De tidligere masterstudentene har allerede opparbeidet seg en solid portfolio av kunder, og har en variert arbeidshverdag.

To jenter sitter ved siden av hverandre foran en arbeidspult. Den ene har brunt mørkt hår og den andre har blondt hår. Begge smiler pent. Foran på bordet står det to grønne potteplanter og en laptop.

Bred forståelse for markedsføring

Etter bachelorgraden ønsket både Cathrine og Helene å lære mer.

— Vi ønsket å gå enda mer ned i dybden av markedsføring. Vi var klare for å lære mer og prøve ut nye ting. Med fokus på forbrukeren og markedet har Master i markedsføringsledelse vært både aktuelt og rettet mot arbeidslivet. I tillegg var det en stor inspirasjon at vi hadde stadige gjesteforelesere fra næringslivet, som snakket om reelle caser, forklarer Cathrine.

— Du får en mye bedre forståelse av forbrukeren, markedet og generelt om markedsføring, poengterer hun.

Helene og Cathrine står foran en sort vegg med "Loftet" sin logo skjært ut i trebokstaver. Helene har på seg en hvit ullgenser og Cathrine har på seg en sort genser med et smykke i halsen.

Arbeidsplassen er på Loftet

Til daglig sitter jentene på Loftet studentinkubator, som er et co-workingspace for studenter med en gründerspire i magen. Loftet befinner seg på campus Kvadraturen, midt i kjernen av Oslo. Der jobber studentene med prosjekter eller egne startups.

Loftet er stedet der innovasjon og entreprenørskap gror på tvers av de ulike studiene. Er du osteopati-student og trenger hjemmeside for din nye klinikk, kan du eksempelvis få hjelp av en student som er flink til å lage nettsider. Og så kan du få hjelp til strategi og markedsføring av klinikken fra studenter som studerer markedsføring.

— Vi sitter i et miljø der det er flere som er i samme situasjon som oss. Det er et veldig godt arbeidsmiljø her, og vi gjør hverandre gode ved at vi hjelper hverandre på tvers.

Cathrine og Helene forteller at Loftet hjalp dem med å realisere drømmen om å drive et eget selskap.

— Vi har kontorer midt i sentrum og betaler ikke husleie. Det er et enormt pluss når man er i startfasen, forteller Cathrine.

tribunen-loftet

Loftet studentinkubator på campus Kvadraturen.

Masteroppgaven

Da Cathrine og Helene skulle skrive masteroppgave valgte de å undersøke forbrukerens prisforventning til bedrifter som tar samfunnsansvar. Les hele masteroppgaven til Cathrine og Helene under.

Mange bedrifter vier store mengder ressurser til samfunnsansvar (CSR), noe som hovedsakelig forbindes med noe positivt. Men påvirker samfunnsansvar hvilken prisforventning forbrukere har til bedriften?

Tidligere forskning har vist at samfunnsansvar kan føre til at forbrukere oppfatter at en bedrift tar høyere priser enn tilsvarende bedrifter som ikke driver med samfunnsansvar. Etter hva vi vet, er det likevel ingen som har sett på hvorvidt dette gjelder uavhengig av om bedriften i utgangspunktet befinner seg i et lavt eller høyt prismarked. Bedrifter i såpass forskjellige prismarkeder oppfattes svært ulikt av forbrukere. I vår masteroppgave ser vi derfor på hvorvidt prisforventninger til en bedrift som driver med samfunnsansvar påvirkes av hvilket prismarked bedriften befinner seg i. Dersom dette viser seg å være tilfelle, vil dette bety at en bedrift bør ta prisnivået sitt til betraktning når de skal vurdere om, og hvordan, deres samfunnsansvar bør kommuniseres til forbrukere.

Aktuelt