✕  Lukk søk

Brikkene faller på plass for studentene på spilldesign

Studentene på Bachelor i spilldesign blir raskt kastet ut i det. I et av deres første prosjekter i 1. klasse må de utvikle et analogt spill fra start til slutt.

En gutt står og holder i et gelender. Victor Falck-Næss, student på Bachelor i spilldesign. 

En utfordrende start

I oppgaven de ferske spilldesign-studentene fikk skulle de lage et analogt spill. Herunder inkluderes brettspill, kortspill og analoge rollespill. Det ferdige produktet skulle bestå av alle fysiske elementer som var nødvendig for å spille. Dette kan inkludere alt fra brikker, brett og terninger, til et fysisk regelhefte og en eske alt skulle være samlet i.

Victor Falck-Næss var en av studentene som deltok i dette prosjektet. Han forteller at det var mye å ta til seg i begynnelsen.

– I starten var det litt usikkerhet rundt hvordan vi skulle løse oppgaven. Det mest utfordrende var å få mekanikker i spillet til å fungere og gi mening til spilleren. Så fort vi kom godt igang utviklet det seg til å bli veldig gøy, og brikkene begynte å falle på plass, bokstavelig talt.

Alt fra en krigende bikube til en cyberpunk fremtid

Høyskolelærer, Hanne Lien, forteller at studentene laget mange forskjellig spill i år.

– Gruppene fikk full frihet til å utarbeide sine egne konsepter. De ferdige spillene trakk inspirasjon fra blant annet Lovecraft-universet, cyberpunk fremtid, krigende bikube og metrologisk institutt, for å nevne noen.

Gruppen til Victor hadde utviklet et futuristisk spill satt i en dystopisk cyber-verden. Han forklarer at i spillet kontrollerer du en av to gjenger i en storby, som prøver å utslette hverandre.

Det absolutt morsomste med prosjektet var til slutt å spille det vi hadde laget, og innse hvor morsomt det er å spille. Samtidig følte vi en viss stolthet over at det faktisk var oss som hadde laget det.

En viktig byggestein

– Prosjektet gir studentene en smakebit på hvordan jobbe sammen som et team – fra idé til ferdig produkt, forteller Hanne.

– I utgangspunktet er det ikke noe annerledes å designe et analogt spill kontra et digitalt. Fordelen med å starte her, er at det er raskere å utvikle og du kan lettere endre på designet etter hvert som du oppdager feil og mangler.

– I tillegg er det lettere å tilrettelegge for brukertesting tidlig i utviklingen. På denne måten kan vi ta studentene våre gjennom en komplett utviklingsprosess i løpet av 4-5 uker. De må også lære seg å samarbeide, inngå kompromisser, fordele oppgaver, ta imot kritikk fra testere og forberede en presentasjon av eget produkt, forteller Hanne.

Victor er enig med Hanne, og forklarer at man får mye igjen fra et prosjekt som dette.

Dette prosjektet er åpenbart en viktig byggestein i spilldesign. Det er så mange små ting vi ikke forstår viktigheten av, før vi har prøvd oss på noe som dette. Brukertestene vi måtte gjennomføre på spillet, så jeg også som spesielt nyttige. Her fikk vi innblikk i noe, som er så klart i våre hoder, kanskje ikke kommer frem slik man ønsker. Noe jeg dermed personlig lærte fra dette prosjektet er hvordan jeg burde kommunisere ideene mine. I tillegg var det kult å se hvordan en idé kan utvikle seg til ett stort nettverk av ideer, som til slutt jobbes sammen til et spesifikk produkt.