✕  Lukk søk
Fagskolen Kristiania på nett

Digital markedsføring – nett

Ønsker du å jobbe med formidling av informasjon og markedsføring?

Digital markedsføring er et felt i stadig utvikling. Det blir stadig flere måter å markedsføre en bedrift på og kunder har helt andre forventninger til markedsføringen enn tidligere.

I dag starter de aller fleste kjøpsprosessen på internett. For å kapre kundene kreves det at du har en nettside som engasjerer og at bedriften din markedsføres på en måte som fanger kundenes interesse. Studiet Digital markedsføring gir deg innsikt i hva som skal til for å få suksess med markedsføring på nettet. Du opparbeider deg en solid forståelse av kunder og marked samt mekanismene bak en god kundeopplevelse i digitale medier.

Har du spørsmål eller trenger veiledning?

Ta gjerne kontakt med oss:
Tlf : +47 46 44 07 00 (hverdager 08:00 – 15:00)
E-post: nettstudier@kristiania.no

Du lærer å utforme nettsider og annonsere budskap gjennom digitale kanaler, deriblant e-post, søkemotorer og sosiale medier.

Du lærer om content marketing – innholdsmarkedsføring, banner- og katalogannonser. Du skal gjennom tekst og innhold på nett og visuell webkommunikasjon samt teknisk produksjon og analyse. Du blir i stand til å utarbeide en digital markedsføringsplan. Du lærer hva som kreves for å lykkes med netthandel. Studiet er praktisk og yrkesrettet og du kan gå rett inn i en jobb i en bransje i utvikling.

Etter endt utdanning vil du

  • Ha kunnskap om sentrale emner innen webmarkedsføring som utforming av nettsted, content marketing, søkemotoroptimalisering og betalte søk på Internett, nettannonsering, eDM, sosiale medier og andre former for webmarkedsføring, samt tekstbasert og visuell utforming av ulike former for webmarkedsføring
  • Ha forståelse for skikk og bruk og sannferdighet ved publisering av tekst og bilder i forbindelse med webmarkedsføring
  • Ha utviklet en etisk grunnholdning ved valg av markedsføringsmetoder, publisering av tekst og bilder og valg av kanaler til webmarkedsføring
  • Kunne planlegge og gjennomføre ulike former for webmarkedsføring basert på behov hos oppdragsgiver og spesifiserte kundegrupper
  • Kunne bygge relasjoner med kolleger og personer som er spesialister på ulike former for webmarkedsføring
  • Kunne utvikle arbeidsmetoder og tjenester for planlegging og gjennomføring av strategier, aktiviteter og valg av kanaler for webmarkedsføring

For ytterligere informasjon om læringsutbytte kan du lese mer i studieplanen.

Utdanningen er nettbasert og hele klassen starter samtidig. En kveld i uken har du nettsamling med lærer. Her kan du stille spørsmål til læreren via chat, eller på e-post når du måtte ønske. Du kan se opptak av alle nettsamlingene når du vil – også om du ikke fikk deltatt på nettsamling.

Læringsplattformen fungerer som studentenes klasserom og gir oversikt over studiet. Her finnes planer som viser hva som skal gås gjennom hver uke med læringsutbyttebeskrivelser, lærestoff og læringsaktiviteter. Plattformen gir også tilgang til studieplan, læremidler, bakgrunnsstoff, oppgaver og diskusjonsforum. Gjennom læringsplattformen kan studentene også kommunisere med lærer, medstudenter og administrasjon.

I tillegg får du:

  • et opplegg som gjør det mulig å ha full jobb og andre forpliktelser ved siden av utdanningen
  • teknisk veiledning ved behov
  • personlig oppfølging av lærere og administrasjon
  • gratis innføringskurs i studieteknikk på nett

Du leverer obligatoriske oppgaver i løpet studietiden. De fleste gjøres individuelt, mens enkelte oppgaver løses som gruppe. Oppgavene må fullføres og godkjennes for å bli oppmeldt til avsluttende eksamen. Eksamensformen er en 14 dagers hjemmeeksamen. Etter endt utdanning og bestått eksamen får du vitnemål.

Utdanningen gjennomføres over 2 semestre på deltid. Utdanningen består av følgende emner:

  • markedsføring i digitale kanaler
  • tekst og innhold på nett
  • visuell webkommunikasjon
  • teknisk produksjon og analyse
  • digital strategi og markedsplan

For å bli tatt opp som student på dette fagskolestudiet må du oppfylle ett av disse opptakskravene:

  • Fullført og bestått videregående opplæring
  • Realkompetanse
    • Minimum 23 år i løpet av opptaksåret
    • Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole, utdanning og frivillig arbeid/tjeneste.
      • Arbeidsattester må inneholde start- og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall
    • Dokumenterte norskkunnskaper
      • Fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox

For mer detaljerte opptakskrav, se studieplan.

I utgangspunktet fritt valg av maskin, men tilgang på Windows operativsystem påkrevd grunnet enkelte programvarepakker (dette kan være i form av en egen Windows-partisjon på Mac).

Vi anbefaler likevel at maskinen bør ha:

  • Windows 10
  • minimum 4GB internminne (RAM)
  • mikrofon – for å delta i virtuelt klasserom
  • lydkort og høyttalere/headset. Vi anbefaler å bruke et Skype for Business UC-kompatibelt headset. Vi har god erfaring med Jabra og Logitec modellene
  • ledig diskplass, etter at all programvare er på plass, bør ikke være mindre enn 50GB

Pris per semester er 22 500 kr, i tillegg kommer en registreringsavgift på 1900 kr.

Inkludert i prisen er

  • innføringskurs i studieteknikk på nett
  • medlemskap i ONF (Organisasjon for Norske Fagskolestudenter)
  • tilgang til Office365
  • eksamensavgift

Utgifter til pensumbøker kommer i tillegg.

Grunnleggende bruk av Office-programmer

Kurset gir deg grunnleggende IT- forståelse, og du får kunnskap om Windows 10 og opplæring i bruk av sentrale Office-programmer som Word, Excel og PowerPoint.

Kurset inneholder en kombinasjon av videoer, teori, oppskrifter og selvrettende tester. I kurset jobber du selvstendig med de emnene du ønsker og har behov for, og du gjennomfører i ditt eget tempo.

Kursets varighet: ett semester

Pris: kr 2 500

  • Er du i tvil om du skal ta dette forkurset eller vil melde deg på, ta kontakt med oss

Bestilling av forkurs

Når du søker på studiet i søknadsskjema får du opp valg om forkurs. Der kan du velge å bestille forkurset.

I dag har de aller fleste bedrifter en egen markedsavdeling eller behov for eksperter som markedsfører bedriften i forskjellige digitale kanaler. Du kan også jobbe som konsulent i et byrå eller i egen virksomhet.

Etter endt utdanning kan man søke på alle stillinger som der du jobber med flere felt innenfor digital markedsføring. For å få jobb som spesialist må du opparbeide deg spisskompetanse i tillegg. Stillinger som «digital markedsfører» og «digital rådgiver» er blant de vanligste for studenter som har gjennomført denne utdanningen.

De mest aktuelle arbeidsområdene vil være:

  • SEO (ulike former for søkemotoroptimalisering)
  • PPC (f.eks Google AdWords og Facebookannonsering)
  • Sosiale medier
  • Innholdsmarkedsføring
  • Analyse (f.eks Google Analytics)
  • Markedsplaner

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående skole, på lik linje som universitet og høyskoler. Høyere yrkesfaglig utdanning kjennetegnes ved at utdanningene er praktisk lagt opp og at studenter som har fullført en utdanning kan gå rett ut i jobb.

Utdanningene ved Fagskolen Kristiania har undervisningsopplegg som gir tett oppfølgning av deg som student og lærerne har solid bransjeerfaring innen fagfeltet de underviser i.

Se hele studietilbudet på nett