✕  Lukk søk
Bachelor

Ledelse og servicestrategi

Vil du lære å gjøre gode tjenester enda bedre?

Liker du å jobbe med mennesker? Brenner du for å skape gode kundeopplevelser? Er du interessert i å ta lederansvar? Da er Bachelor i ledelse og servicestrategi et godt studievalg for deg. Dette er en fremtidsrettet utdanning hvor du lærer å lede kvalitetsorienterte servicebedrifter, ta personalansvar og utvikle nye, verdiskapende tjenester.

Utvikle tjenester for fremtiden

Hvordan kan private bedrifter og offentlige virksomheter utvikle bærekraftige tjenester som tilfredsstiller fremtidens behov? Du har helt sikkert prøvd tjenester som Vipps, Foodora eller Tise, eller hatt så gode kundeopplevelser at du delte det med dine venner. Slike tjenester og kundeopplevelser er et resultat av god planlegging. På dette studiet lærer du å analysere kundens behov og designe servicekonsepter og tjenester som folk kan ha nytte og glede av.

Utvikle bærekraftige tjenester

En av trendene i markedet er mindre fokus på produkter og større fokus på tjenester. I stedet for å eie, kan du nå leie eller lease det meste. Private tjeneste- og servicenæringer er i vekst, og både offentlig- og privatsektor er nødt il å sikre gode brukeropplevelser. Også offentlig sektor med tjenester som skole, helse og transport opplever økende forventninger om å levere bedre og mer kostnadseffektive tjenester til befolkningen. Flere virksomheter har erfart at innovasjon og økt verdiskaping i mange tilfeller handler om å øke servicenivået. Det vil i fremtiden trenges ledere som har innsikt og kompetanse innen tjenesteleveranser.

Kvalitetsopplevelser og service

I dag er folk vant til et høyt servicenivå. Du må kunne forstå kundens behov for å oppfylle dem. Vi legger stor vekt på service- og markedsorientering, og du vil få verdifull innsikt i hvordan du kan tilby konkurransedyktige tjenester og servicekonsepter. Norsk tjenestenæring bidrar til om lag 70 % av Norges bruttonasjonalprodukt.

Her finner vi blant annet tradisjonelle bransjer som handel, sikkerhet og beredskap, helse og velferd, bemanning og rekruttering, men også nyere områder som nettbutikker i ulike bransjer, nettbank og brukervennlig teknologi for håndtering av kunderelasjoner og klagebehandling. Her finner du mange spennende jobber!

Se hva studenten forteller om Bachelor i ledelse og servicestrategi:

Å lede servicebedrifter

Gjennom ledelsesfag som servicestrategi, markedsføring, prosjektledelse og salgsledelse blir du i stand til å legge gode planer for organisasjoner. Du lærer også forhandlingsteknikk og metoder for påvirkning, slik at du får større gjennomslag for dine planer.

Å ta personalansvar

Studiet gir deg et godt grunnlag for å lede en servicebedrift etter arbeidslivets spilleregler. Du lærer blant annet om arbeidsavtaler, profesjonell rekruttering og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø.

Å utvikle tjenester

Du lærer sentrale teorier innen servicefag og praktiske verktøy som du umiddelbart kan ta i bruk i arbeidslivet. Gjennom fag som digital forretningsforståelse, serviceinnovasjon og tjenesteutvikling lærer du blant annet å analysere kundens behov, utvikle tjenester og distribuere dem gjennom riktige kanaler – til riktig pris.

Gjennom studiet jobber du med caser fra arbeidslivet og praktiske oppgaver i klassen, der teorien prøves ut i praksis. I tillegg er det forelesninger over pensum og diskusjoner blant studentene i små og store grupper. Det er også lagt opp til ekskursjoner hvor vi reiser ut og besøker virksomheter og får se hvordan man jobber med ledelse og service i praksis.

Aktuelle gjesteforelesere

Våre forelesere har lang og solid erfaring med tjenesteutvikling og ledelse i servicenæringen. Vi benytter også relevante gjesteforelesere fra bedrifter, organisasjoner og aktuelle arbeidsgivere. Den siste tiden har vi for eksempel hatt gjesteforelesere fra DnB, Meltwater, Staffers App, Coor Service Management og Hurtigruta Carglass, for å nevne noen.

Trykk på modellen for å åpne i ny fane

Du kan velge å ha praksis i en bedrift i utdanningens fjerde semester. I dette semesteret veksler du mellom fag og veiledning på skolen og å være ute i bedrift. Vi gir deg tett oppfølging underveis i praksisperioden, slik at du får større forståelse for faget og hvordan du skal omsette det du har lært i praksis.

I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

USA

  • University of California, Berkeley
  • Hawaii Pacific University, Honolulu

Australia

  • University of Queensland, Brisbane
  • RMIT, Melbourne

England

  • University of Hertfordshire, Hatfield

Tyskland

  • ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt

Vietnam

  • RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen

I fjerde semester skal du ha enten praksis, utveksling eller et valgfritt emne på høyskolen. Du får med andre ord et helt semester til selvvalgt fordypning.

Se oversikten over valgemner

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Les mer om opptakskravene

Med en Bachelor i ledelse og servicestrategi er du klar for en karriere i en av de mest spennende vekstnæringene i verden. Etter studiet kan du for eksempel jobbe som:

  • Prosjektleder
  • Client Success Manager
  • Key Account Manager
  • Butikksjef
  • Leder av kundesenter
  • Konseptutvikler
  • Servicerådgiver
  • Forretningsutvikler
  • Serviceleder
  • Teamleder

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

  • Caroline står midt i Ernst Hage på campus Kvadraturen. Hun har på seg en blazer med grønne og grå detaljer. Hun har brunt hår som henger over den ene skulderen. Rundt håndleddet har hun en tykk rød hårstrikk. Hun har hendene plassert ned på lårene.

    Møt studenten

    Caroline ønsket å ta en utdannelse som ga henne mange muligheter, i flere forskjellige bransjer. Se hva Caroline studerer i dag.

    Les mer
  • Olav Johansen foreleser på Høyskolen Kristiania

    Olav leder deg inn i fremtidens jobber

    Møt studieprogramleder på Bachelor i ledelse og servicestrategi, Olav Johansen. Les om hva du vil lære på studiet.

    Les mer
  • Vipps

    Møt bransjen

    Godt plassert midt i sentrum gir nærhet til næringslivet og rom for spennende bedriftsbesøk. Årets markedsfører inviterte for første gang studenter på besøk.

    Les mer
  • Møt en tidligere student

    Eivind Aamodt Johnson gikk til jobb som Client Success Manager i Meltwater, et norsk software-selskap med over 1500 ansatte i 27 land.

    Les mer