✕  Lukk søk
Bachelor

Markedsføring og merkevareledelse

Vil du påvirke hvilke merkevarer folk velger?

Hvorfor velger du det ene produktet fremfor det andre, som kanskje til og med koster mindre? Hvorfor er det noen merker som gir deg gåsehud, andre som får deg til å rynke på nesen, og noen som ikke får deg til å føle noe som helst? Svarene får du ved dette studiet!

Er du både analytisk og strategisk anlagt? Liker du å jobbe kreativt for å skape relevante løsninger? Vil du bruke dine personlige evner til å skape en spennende karriere innen for eksempel branding, media eller analyse? Da er Bachelor i markedsføring og merkevareledelse et godt studievalg for deg.

Lær å utvikle attraktive merkevarer

Bachelorstudiet er utviklet i tett samarbeid med næringslivet, og går gjennom alle de viktigste stegene innen merkevarebygging. Du lærer hva som kreves for å utvikle attraktive merkevarer, og hvordan du kan påvirke andre aktører og samfunnet rundt deg.

Markedsføringsstudier som gir etterspurt kompetanse

Med en bachelor i markedsføring og merkevareledelse spennende jobbmuligheter i markedsavdelinger, reklame- og mediebyråer eller i analysebedrifter som jobber med informasjon og samfunnskontakt. Både private, offentlige og frivillige organisasjoner har de senere årene innsett at de trenger flere ansatte med spesialisert kompetanse innen merkevareledelse. Vår Bachelor i markedsføring og merkevareledelse svarer på deres behov.

Tett på fagmiljøet

Foreleserne på studiet er kjent i bransjen og i fagmiljøet som spesialister, fagbokforfattere og autoriteter innen markedsføring og merkevareledelse. Som student tar du del i aktuelle faglige problemstillinger, kommer tett på faget og lærer av ekspertene slik at du kan lykkes i din videre karriere.

Markedsforing-og-merkevareledelse

Små klasser

Velger du å studere markedsføring hos oss, blir du del av en ganske liten klasse. Du får svar på det du lurer på i forelesningene, og blir godt kjent med både medstudentene og foreleserne dine og bygger ditt profesjonelle nettverk mens du studerer.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Bestill veiledning her!

Markedsføring mot forbrukermarkedet

Markedsføring dreier seg i bunn og grunn om å skape byttesituasjoner mellom din bedrift og dine kunder. For å lykkes må du forstå forbrukernes ulike motiver. Hvorfor velger de akkurat de produktene og merkene de gjør, og ikke minst hvorfor velger noen å holde seg lojale til ett merke nesten hele livet? Vår bachelorgrad i markedsføring og merkevareledelse tar for seg disse aspektene, men med et særskilt fokus på forbrukermarkeder.

I samråd med næringslivet gir vi deg en systematisk gjennomgang av alle de viktige stegene i merkevarebygging. Kombinasjonen av teori, praktiske eksempler og spennende gjesteforelesere gjør at du vil få den nyeste kunnskapen og forståelsen som er tilgjengelig. Med emner som næringslivet forventer innen økonomi, psykologi, sosiologi, kultur og kommunikasjon vil du lære hva merkevarer betyr for samfunnet, i ulike perspektiver.

Sosiale medier og digitale flater

Å bygge sterke merkevarer krever innsikt, fokus, langsiktighet og analytiske ferdigheter. Markedsføring som fag må samtidig tilpasse seg endrede omgivelser som framveksten av sosiale medier og andre digitale flater. I dette studiet vil du derfor hele tiden være oppdatert på de nyeste trendene og praksisen som anvendes i næringslivet.

I tillegg vil du lære deg klassiske verktøy som er avgjørende for å lykkes med å nå bedriftens mål. Valg av målgruppe, håndtering av konkurranse, utvikling av kommunikasjonskampanjer, produktutvikling og strategi er bare noe av det vi kan tilby deg og dine framtidige arbeidsgivere!

Dette gir deg kompetansen du trenger for å kunne angripe utfordringer på en strategisk og helhetlig måte.

Veiledning og tett oppfølging

Som student hos oss får du veiledning og tett oppfølging både individuelt og i grupper. Undervisningen ved Bachelor i markedsføring og merkevareledelse foregår i små grupper fra 3 studenter og mellomstore grupper på 30–50 studenter. Med relativt små klasser blir det lett å stille spørsmål og få en aktiv læringsprosess. I fellesemner som forbrukeratferd, markedsføring og digital forretningsforståelse vil det være større auditoriumsforelesninger med ca. 200 studenter i salen.

Forelesere med solid erfaring

Våre forelesere har mange års erfaring med utvikling av norske merkevarer.  Du vil også merke at foreleserne er tilgjengelige for å slå av en prat etter forelesningen for å hjelpe deg om du står fast.

Caser fra næringslivet

Studiet gir en solid gjennomgang av markedsføringsfaget og knytter det til reelle eksempler fra norsk og internasjonalt næringsliv. Du møter aktuelle gjesteforelesere og potensielle arbeidsgivere i undervisningen. På denne måten lærer du å bruke teorier og modeller innen markedsføring, reklame og merkevarebygging på en praktisk måte. Slik får du den faglige tyngden og kompetansen som næringslivet etterlyser.

 

Studiemodell

Trykk på modellen for å åpne i ny fane

I «valgfritt fagområdeemne» får du muligheten til å velge emner som interesserer deg. Her vil du kunne velge blant nyutviklede emner eller emner på andre studieløp. Dette gir deg muligheten til å være faglig oppdatert på de nyeste trendene i markedet, samtidig gjøre deg attraktiv for arbeidsgivere.

I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

USA

  • University of California, Berkeley
  • Hawaii Pacific University, Honolulu

Australia

  • University of Queensland, Brisbane
  • RMIT, Melbourne

England

  • University of Hertfordshire, Hatfield

Tyskland

  • ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt

Vietnam

  • RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen

I fjerde semester skal du ha enten praksis, utveksling eller et valgfritt emne på høyskolen. Du får med andre ord et helt semester til selvvalgt fordypning.

Se oversikten over valgemner

Du kan velge å ha praksis i en bedrift i utdanningens fjerde semester. I dette semesteret veksler du mellom fag og veiledning på skolen og å være ute i bedrift. Vi gir deg tett oppfølging underveis i praksisperioden, slik at du får større forståelse for faget og hvordan du skal omsette det du har lært i praksis.

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Les mer om opptakskravene

Med en bachelor i markedsføring og merkevareledelse vil du vite hva som kreves for å kunne utvikle attraktive merkevarer, og hvordan du kan påvirke andre aktører og samfunnet rundt deg.

Dette gir spennende jobbmuligheter i markedsavdelinger, reklame- og mediebyråer eller i analysebedrifter som jobber med informasjon og samfunnskontakt. Både for næringslivet, for kulturlivet og for frivillige organisasjoner. Du kan blant annet jobbe som:

  • Head of programmatic
  • Merkevareleder
  • Digital Marketing Coordinator
  • Markedssjef
  • Digital markedsfører
  • Markedsføringskonsulent
  • Brand manager

Etter endt studium har våre studenter blant annet fått jobb i bedrifter som Starcom, Facebook, Google, Foodora, Nordiske Medier, Accenture og IKEA.

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

  • Aleksander Neely. Bilde

    Slik fikk jeg jobb i Google

    Endelig kan jeg slippe jubelen løs og fortelle at jeg har fått meg jobb i Google, og det før jeg er ferdig med utdannelsen min.

    Les mer
  • Vibeke står i et rom med glassvegger. Hun har armene foldet i hverandre. Hun har lagt brunt hår som ligger nedover en hvit ullgenser. Hun har på seg blå jeans. Bak henne ser man klosser i forskjellige farger.

    Møt en tidligere student

    Vibeke jobber som Social Media Manager i RiksTV. Se hvordan hun gikk rett fra skolebenken til fast jobb.

    Les mer
  • Halldor Engilbertsson i forelesning

    Møt studieprogramleder

    Førstelektor Halldor Engilbertsson forteller hvorfor du bør ta en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania, som tilbys i Oslo og Bergen.

    Les mer
  • frokostmøte

    Møt bransjen

    Hos oss er næringslivet aldri langt unna; ofte er bransjen til stede i klasserommet også.

    Les mer