Ledelse
Gode ledere får både offentlige og private organisasjoner, bedrifter og selskaper til å gå rundt. Lyst til å forme din egen arbeidshverdag og drive din bransje fremover? Ta en master i ledelse!Nøkkelinformasjon
Tett samarbeid med næringslivet
Arbeidsmetoder og tema basert på det som venter deg i arbeidslivet.Mulighet for utveksling
Dra til Australia, Island, Storbritannia eller USA mens du studerer.Tett på forelesere
Godt miljø gjør at dette studiet får god omtale i Studiebarometeret.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Opptakskrav
På dette studiet må du ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng. Det er også krav til spesifikke fagområder og metodefag. Les mer nederst på siden.Pris
55 000 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Hva lærer du?
Gjennom studietiden tilegner du deg forskningsbasert kunnskap innenfor ledelse. Du lærer blant annet om:
- selvledelse
- innovasjonsprosesser
- hvordan analysere forskningsresultater
- å bruke forskning for å finne tiltak og initiativ til nytte for både medarbeidere og ledere
Graden gjør deg attraktiv for mange typer stillinger, og om du er særlig interessert i forskning, vil en mastergrad fra dette studiet kvalifisere deg for opptak til ph.d.
Studiemodell
- MOP5101Masteroppgave
Masteroppgaven skal vise at studentene har fordypet seg i et tema innenfor ledelse og organisasjon og har anvendt teoretisk innsikt og forskningsmetode i et selvstendig arbeid.
- INP5100-BIndividuelle forskjeller i arbeidslivet
Emnet vil ta for seg betydningen av individuelle forskjeller med implikasjoner for arbeidslivet innen henholdsvis personlighet, intelligens, motiver, interesser, ferdigheter, viljestyrke, stress og hormoner.
- RFL5100-BReflekterende lederskap
Den 2. november 2019 holdt daværende direktør W. Lee Howell et innlegg på World Economic Forums årlige møte i Davos. Han snakket om fremtidens lederskap og hvilke egenskaper en leder trenger for å lede bærekraftige organisasjoner. Han sa at vi trenger systemiske ledere som forstår at vi er en del av en helhet, og at vi alle påvirkes av hverandre. Vi kan ikke lenger se på oss selv og våre organisasjoner som separate deler for vi er del av samme helhet. Og alle våre valg er med å påvirke både oss og helheten. Ifølge Howell trenger vi ledere som er ydmyke, gode lyttere og dyktige fasilitatorer, som kan engasjere sine kollegaer og interessenter, og få frem ulike prioriteringer og perspektiver (Weforum.org 2016).
I et historisk perspektiv har vi gått fra å være et produksjonssamfunn til å bli et service- og kunnskapssamfunn med fremvekst av ny teknologi. Slike endringer krever nye former for organisasjoner og ledelse, og en ny forståelse av hva ledelse er. Tradisjonelt har ledelse blitt sett på som en objektiv størrelse som kan forstås som en uavhengig enhet. I nyere ledelsesteori er den tradisjonelle måten å forstå ledelse på blitt utfordret, og man har i større grad blitt opptatt av samspill og relasjoner. Formålet med emnet er å bidra til å forstå moderne ledelsesteori gjennom å tilføre refleksjon både som perspektiv og som et aktivt grep for å skape bedre samspill og relasjoner.
For å forstå fenomenet ledelse trenger vi flere perspektiver enn de tradisjonelle. Du vil du bli introdusert til et teoretisk rammeverk som kan bidra til at du utvikler din forståelse av hva ledelse er. Perspektiver fra psykologifeltet, antropologi og filosofi vil være sentrale i emnet for å beskrive noe av menneskets kompleksitet og forstå hvordan vårt samspill med andre oppstår og utvikles. For å kunne lede oss selv og andre, er det viktig at det ligger en slik forståelse til grunn. På den måten vil emnet kunne bidra til å øke vår forståelse rundt vårt eget lederskap og samspill med andre.
Refleksjon er emnets røde tråd og viktigste verktøy. Du vil få innsikt i hvordan du kan reflektere både under og i etterkant av en situasjon eller handling. Du inviteres til å stoppe opp og reflektere rundt samlingenes innhold, og samtidig koble teorien som er presentert og diskutert til din egen situasjon og praksis gjennom øvelser og verktøy.
Følgende temaer vil bli adressert:
- Hva er refleksjon og refleksivitet og hvordan anvender vi det i vår praksis
- Hva er ledelse? Refleksjon rundt ledelsesteoriens utvikling frem til i dag
- Hva former vårt lederskap?
- Kritisk perspektiv på ledelse
- Hvordan anvende verdier for å skape vekst og utvikling i vårt lederskap?
- Relasjonell ledelse, hvordan påvirker vi og påvirkes vi av andre?
- Hvordan utøver du makt i ditt lederskap?
- Fra fastlåst til læringsorientert tankesett.
- Psykologisk trygghet
- AIP5100Arbeidsintegrert læring og praksis
Formålet med emnet er, gjennom deltakelse i arbeidslivet, å gi studenten mulighet til å anvende det lærte i praksis, samt å reflektere over og forstå hvordan teori og praksis forutsetter hverandre og utformer hverandre gjensidig. Emnets læringsutbytte baseres på aktiv deltagelse fra tre parter: Studenten, arbeidsgiver og foreleser/veileder ved høyskolen. Studenten skal gjennom deltakelse i arbeid få kjennskap til den profesjonelle praksis innenfor eget fagområde, og hvordan yrkesutøvelsen krever tverrfaglig forståelse. I emnet skal studentene utvikle innsikt i hvilken generisk kunnskap og ferdigheter som er avgjørende for å lykkes som profesjonell yrkesutøver. Studentene skal forstå hvordan læring og arbeid er en integrert prosess over tid, og hvordan denne læringsprosessen bidrar til faglig kompetanse, profesjonelle ferdigheter, utvidede perspektiv og personlig utvikling.
Arbeidsintegrert læring
Læring er en naturlig del av arbeidslivet knyttet til konkrete handlinger, opplevelser og oppgaveløsning. Gjennom undervisning, veiledning og egen praksis skal studentene utvikle kunnskap om og forståelse for hvordan arbeidsplassen fungerer som læringsarena og læringsmiljø. Studentene skal forstå hvordan læring og kunnskapsutvikling er forankret i konteksten, i selve utøvelsen av yrkespraksis, og i de sosiale relasjonene. Studentene skal erfare hvordan arbeidsintegrert læring gir mulighet for profesjonell og personlig utvikling og modning. Læring gjennom praksis forutsetter selvledelse, samhandling, kommunikasjon og refleksjon Studentene skal reflektere over egen læringsprosess og identifisere og beskrive ferdigheter og ny kunnskap de har utviklet gjennom deltagelse i praksis. Studentene skal reflektere over hvilke nye perspektiver og innsikt relevant for eget studieprogram, de oppnår gjennom deltakelse på en arbeidsplass.
Generisk kunnskap og ferdigheter
Generisk kunnskap og ferdigheter er kunnskap og evner som er nyttige på tvers av ulike fagområder og situasjoner. Dette er generell kompetanse og grunnleggende ferdigheter som problemløsning, kritisk tenkning, selvledelse, kommunikasjon og samhandling med andre. Utvikling av profesjonelle ferdigheter bidra til å styrke evnen til å møte utfordringer og lykkes på ulike områder. De generiske ferdighetene utgjør et sentralt grunnlag for den profesjonelle yrkesutøvelsen, og har verdi på tvers av ulike yrker, bransjer eller karrierevei og livsområder. Studenten skal i emnet reflektere over egen adferd, tenkning, samt hva som bidrar til personlig vekst og modning. Studentene skal i emnet utvikle evne til selvledelse, selvstendighet, evne til å ta i bruk egne styrker, samt utvikle eget selvbilde.
Studiespesifikt fordypningstema
Studenten skal definere et eller flere studiespesifikke fordypningstema. Fordypningstema skal ha faglig relevans for studieprogrammets overordnede læringsutbytte, og være knyttet det faglige innholdet i et eller flere emner i programmet. Fordypningstema vil danne grunnlaget for de obligatoriske oppgavene i emnet. Arbeidsoppgavene i praksisperioden må derfor tilby relevante muligheter for studentene til å demonstrere evnen til å anvende, forbedre og utvikle ferdigheter og kunnskap knyttet til fordypningstema og læringsmålene fra tilknyttede emner. De obligatoriske oppgavene skal ta utgangspunkt i de kunnskaper studenten har tilegnet seg så langt i studiet. Studenten skal redegjøre for og drøfte sammenheng mellom teori og praksis. Oppgavene skal være veiledet i praksis hos arbeidsgiver, og faglig ved høyskolen.
- SSL5100-BSelvledelse, samspill og lederutvikling
Emnet bygger på emnet Selvledelse og utvikler videre ideen om at sosialt ansvarlig selvledelse skapes i samspill med andre, og at det er en kapasitet som ledere i særdeleshet må beherske. Selvledelse oppstod som ledelsestema på 1980-tallet, men har fått fornyet oppmerksomhet og relevans i et kunnskapssamfunn der teknologi og nye organiseringsformer muliggjør utstrakt autonomi i arbeidsprosesser og i organisering av arbeidshverdagen for den enkelte. Samtidig kreves det i stor grad fortsatt koordinering, samhandling og læring mellom medarbeidere, ledere og andre interessenter på gruppe- og organisasjonsnivå. Selvledelse utvikles heller ikke i et vakuum, men forutsetter både samspillsevne, støttende relasjoner og kollektiv forståelse for konsekvenser av egne preferanser og atferd. I tillegg er organisasjonsperspektivet på ingen måte overflødig i en virkelighet der de fleste medarbeidere har sitt virke innenfor virksomheter med klare strategier, strukturer og mer eller mindre etablerte kulturer. Både selvledelse og selvstyrte team avhenger av organisasjonens kultur, strategier og overordnete mål, og selvledelse må derfor utvikles og praktiseres i lys av disse. Mens selvledelse ofte antas å være et fenomen som utelukkende handler om selvregulering og selvstyring, kan det være vel så viktig å fokusere på hvordan konteksten eller organisasjonen påfører medarbeidere og grupper krav, leveranser og arbeidsmåter, og hvordan disse kan håndteres og påvirkes av ulike aktører. Hvordan utvikle sin evne til egen selvledelse, samt å mobilisere medarbeideres selvledelse og påvirkningskraft innenfor en praktisk, organisatorisk kontekst, blir derfor et sentralt formål i dette kurset.
Følgende temaer vil bli dekket:
- Fagfeltets historie og utvikling i lys av norske ledelsesomgivelser
- Ledelse av autonome medarbeidere og ledere
- Selvledelse i en organisatorisk kontekst; individuelle, gruppemessige og organisatoriske betingelser
- Selvledelse og endringsledelse på individnivå; et personlig utviklingsperspektiv
- Selvledelsesutvikling i grupper; samspill, støtte og koordinering
- Coachingferdigheter
- Myndiggjørende ledelse og superledelse; hvordan tilrettelegge for autonome og selvledende medarbeidere og team
- Lederutvikling og selvledelse
- VALUTV99930NValgemne eller utveksling 30 sp
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
Hva kan du bli?
Karan kapret drømmejobben i Equinor
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Kristiania er kjent for et sterkt fagmiljø innen fagområdene HR, markedsføring og kommunikasjon, som stadig brukes som eksperter i de store mediene. Våre studier er utviklet etter råd fra arbeidsgivere og bransjene, slik at du allerede under studiene får kunnskapen og erfaringen som trengs får å gå rett ut i jobb.Vi har profilerte forskere og forelesere som selv har lang erfaring fra arbeidslivet, noe du som student vil merke i løpet av utdanningen.
Slik er studiehverdagen
Vår pedagogikk har gjort at våre studier scorer høyt i studentundersøkelser, og våre studenter driver selv flere aktive organisasjoner og foreninger som gjør at du kommer enda tettere på bransjen du utdanner deg til.Med dyktige gjesteforelesere fra både det offentlige og næringslivet, samt mulighet for praksis, får du oppdatert kunnskap for morgendagens arbeidsliv
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- – Bruker det jeg lærte på Kristiania hver eneste dag– Ante ikke hva jeg ønsket å studere, men da jeg fant frem til HR skjønte jeg at dette var noe for meg.