Studielengde:2 år

Reklame og merke­kommunik­asjon - Fullfinansiert

Reklame og merkekommunikasjon er studiet for deg som ønsker å jobbe med kreativ kommunikasjon, enten som art director, tekstforfatter eller kreatør.

Begrenset antall studieplasser

Vi behandler søknader fortløpende frem til vi har fylt alle studieplassene.
OpptakÅpent

Nøkkelinformasjon

  • Kreativt miljø

    Som reklamestudent ved Kristiana blir du en del av et stort kreativt studiemiljø og får trene på å utvikle kreativiten din.
  • Nærhet til arbeidslivet

    Som student kan du se frem til gjesteforelesninger og reelle oppdrag fra noen av landets fremste reklame- og kommunikasjonsbyråer.
  • Praksis

    I fjerde semester er det lagt opp til en praksisperiode på fire til seks uker, som gir deg mulighet til å knytte kontakter i bransjen.
  • Ansvarlig fagmiljø

  • Opptakskrav

    Krav om fagbrev, yrkeskompetanse, generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

  • Pris

    Dette er et gratis fullfinansiert studietilbud, pensumbøker må du kjøpe selv. Studieprogrammet kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Fagskole
  • Høst 2024
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

På Reklame og merkekommunikasjon jobber du praktisk og kreativt fra første studiedag. Gjennom utdanningen lærer du å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler for å lage kreativ kommunikasjon til ulike målgrupper og kanaler.

I løpet av studiet lærer du blant annet om: 

  • Kreative prosesser og metoder
  • Konseptutvikling og idéarbeid
  • Brukerinnsikt og markedsanalyse
  • Digital innholdsproduksjon
  • Visuell kommunikasjon og art direction
  • Kreativ skriving og tekstforfatting

Studiemodell

Denne fagskoleutdanningen går over to studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis og spesialisering. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • FRE2101Konsept og merkevarebygging

    I dette emnet skal studenten jobbe mer med konsept og merkevarebygging samt lære seg konseptuell tenking. Det stilles høyere krav til forståelse av mediene og virkemidlene for å nå målgruppen.

    Emnet er delt inn i fire temaperioder:

    Konseptutvikling 2

    • Fordypning i konseptuell tenkning og utvikling av kampanjer

    • Integrert reklame

    • Forbrukeradferd og målgruppeforståelse

    • Strategiske-, visuelle og tekstuelle valg og vurderinger i kreativ kommunikasjon

    Internasjonal markedsføring

    • Prinsipper for internasjonal markedsføring

    • Innholdsmarkedsføring

    • Konseptuell tenkning og utvikling av internasjonale kampanjer

    • Målgruppeforståelse og forbrukeradferd i en annen kultur

    Tverrfaglig kommunikasjonsarbeid

    • Tverrfaglig praksissamarbeid med et annet studie

    • Utvikling av yrkesidentitet

    • Metoder og verktøy for tverrfaglig kreativt arbeid

    • Tverrfaglig prosess- og prosjektledelse

    Studentbyrå 2

    • Arbeidslivsrelevante og praksisnære oppgaver

    • Studentdrevet bedrift

    • Samarbeidskompetanse

    • Gjennomføre et studentdrevet prosjektarbeid

  • FRE2200Profesjonalisering

    Emne 4 - Profesjonalisering

    I Emne 4 fordyper studenten seg i kreativ konseptutvikling gjennom komplekse problemstillinger som stiller krav til faglig selvstendighet, motivasjon og gjennomføringsevne. Emnet legger vekt på å utvikle studentens evne til faglig refleksjon om valg og vurderinger i arbeidet, og opparbeide et bevisst forhold til profesjonelt samarbeid mellom kunde og oppdragsgiver gjennom praksisnære oppgaver i tverrfaglig sammenheng.

    Emne 4 inneholder også en praksisperiode, der studenten selv skal skaffe seg relevant praksisplass i reklame- og kommunikasjonsbransjen.

    Emnet struktureres gjennom fire temaperioder:

    - Sammenhengskompetanse

    - Presentasjon og profesjonell praksis

    - Praksis og egenprofilering

    - Spesialisering

Hva kan du bli?

Bilde av Tomas Hogseth i en gate.

Tomas Hogseth fikk fast jobb som markedskonsulent allerede før han var ferdig på reklamestudiet.

Møt fagmiljøet

  • Vår fagstab

    Reklame og merkekommunikasjon har et bredt og solid fagmiljø. Flere av lærerne jobber i bransjen og har et stort nettverk. Disse kontaktene benytter de inn i undervisningen for å gjøre den relevant og engasjerende. Gjennom studiet får vi jevnlig besøk fra kunder og kreative byråer som presenterer caser eller kundeoppdrag.
På reklamestudiet kan du se frem til en variert studiehverdag. Som student hos oss får du være tett på bransjen, jobbe med arbeidslivsrelevante prosjekter og ha en nær dialog med lærere og medstudenter. 

Livet som student

Å være student handler om mye mer enn å studere. På Kristiania blir du en del av et stort kreativt miljø og får tilgang til fasiliteter i toppklasse! 

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Slik søker du

    Etter du har søkt på kristiania.no må du gå inn på Mitt Kristiania og laste opp dokumentasjon. Det er først når du har mottatt bekreftelse på at dokumentasjonen er godkjent, at du er sikret en plass. Dersom du fullfører videregående eller fagbrev/svennebrev våren 2024, må du søke og så laste opp dokumentasjon fra skolen din som bekrefter dette. NB! Vi har et begrenset antall fullfinansierte studieplasser – vi anbefaler derfor å søke så raskt som mulig.
  • Viktige frister

    Dokumentasjonsfristen er lik akseptfristen som du mottar i tilbudet fra oss. For å sikre deg studieplass, må du laste opp nødvendig dokumentasjon og signere studiekontrakten innen akseptfristen. Selv om vi har mottatt bekreftelse fra skolen din om at du går siste året på videregående, må du i tillegg laste opp vitnemålet når du mottar dette i slutten av semesteret. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2024. 
  • Behandlingstid

    Dette studieprogrammet har rullerende opptak, men med begrenset antall studieplasser. Etter du har søkt vil motta en betinget studiekontrakt med en frist for å laste opp dokumentasjon på at opptakskravene er oppfylt. Fristen avhenger av når du søkte. Opptaket vil stenge når studieprogrammet er fullt. Om ikke opptakskravene er dokumentert innen fristen, risikerer du å miste plassen. 
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter