✕  Lukk søk
Bachelor i informasjonsteknologi

Spillprogrammering

Vurderer du å bli spillprogrammerer? Spillprogrammering er en spesialisering i informasjonsteknologi, som betyr at du i tillegg til å bli en god programmerer, lærer programmering spesielt for spill. Du vil lære å bygge kunstig intelligens for spill (AI) og matematikk som bygges opp til 3D-grafikk når spillet nærmer seg ferdig.

Faget passer for deg som alltid har lurt på hva som foregår “under panseret” i et spill, men kompetansen du får i løpet av studiet gjør deg aktuell for å jobbe med mye annet i tillegg til spill, blant annet simulatorer, styringssystemer og mer generelle IT-konsulentstillinger.

Vi gir deg kompetansen du trenger for å lage avanserte systemer gjennom en skreddersydd kombinasjon av systemprogrammering, matematikk og 3D-programmering.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Bestill veiledning her!

Felles første år

Alle studiene innen teknologi har felles første år. Dersom du ønsker det, kan du bytte teknologistudium etter å ha fullført førsteåret. Vi anbefaler derfor å sette opp flere alternativer på søknadsskjemaet.

Du lærer å bruke Scrum, sammen med JavaC , C# og C++ til å designe og implementere kjente algoritmer og kunstig intelligens for spill. Vi gir deg det du trenger av matematikk og fysikk for å bli en god programmerer.

Du får en detaljert og anvendelig forståelse for hvordan spill og andre avanserte grafiske applikasjoner lages.

Dine forelesere er engasjerte fagfolk som er lett tilgjengelige. Studieprogrammet i spillprogrammering er svært praktisk, med mye prosjektarbeid. I samarbeid med andre vil du lage flere ferdige spill og andre applikasjoner, som visualiseringer og simuleringer.

Gjennom mye prosjektarbeid blir du raskt kvalifisert for å delta i og lede IT-prosjekter. Høyskolen gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med fremtidige samarbeidspartnere innenfor kunst, kommunikasjon og teknologi.

Trykk på modellen for å åpne i ny fane

På dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

Les mer om vårt utvekslingstilbud her.

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Og ha bestått matematikk R1 eller S1+S2.

Har du ikke matematikk R1 eller S1+S2 kan du allikevel søke om betinget opptak.

Les mer om opptakskravene

Etter en fullført utdannelse i spillprogrammering har du et godt fundament for alle typer programmeringsjobber, og mange velger å jobbe for store konsulenthus som Accenture og Sopra Steria eller andre tradisjonelle IT-firmaer som Visma. Spesielle fortrinn har du likevel i firmaer som jobber med simulering av virkeligheten, som i spill, men også opplæring og tekniske applikasjoner.
Drømmejobben for spillprogrammererstudenter er ofte spillfirmaer som Funcom og Ravn, og en del får slike jobber. Andre slår seg sammen med medstudenter fra andre linjer og starter for seg selv. Høyteknologisk industri som for eksempel Kongsberggruppen er også en populære arbeidsplasser, der man kan lage militære simulatorer eller styringssystemer. For andre er det naturlig å gå videre til master.

Etter det andre året kan du også søke om å ta en industribachelor, der du får jobbe, tjene penger og starte karrieren din mens du utdanner deg.

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier både i inn- og utland.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

  • Spillprogrammering-programansvarlig-Kjetil-Raaen

    Møt faglig studieleder

    – De beste studentene på spillprogrammering har en kombinasjon av logiske evner og kreativitet, sier Kjetil Raaen, programansvarlig for spillprogrammering.

    Les mer
  • Spillprogrammering-bransje-Skjalg-Sturlasson-Maehre

    Møt bransjen

    Lead Coder i spillstudioet MegaPop, Skjalg Sturlasson Mæhre, forteller hva som skjer innenfor spill-fagfeltet og hva de ser etter når de skal ansette.

    Les mer
  • Stor etterspørsel etter deg som har IT-kompetanse

    Stor etterspørsel etter deg med tek-kompetanse

    Tar du utdanning innen IT og teknologi, er du nærmest garantert jobb. Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men etterspørselen etter teknologer er stor – og stadig økende.

    Les mer
  • Spillprogrammering-tidligere-student-Jan-Vegard-Rudsengen

    Møt en tidligere student

    Spillprogrammering kan brukes til "alt", sier Jan Vegard Rudsengen. Han jobber i dag med simulatorer for Forsvaret, og forteller om sitt møte med bransjen etter studiene.

    Les mer