To jenter står og smiler i en vanntunnel med fisker rundt
-Det var veldig spennende å komme bak kulissene og se hvordan en slik bedrift drives forteller Linne og KarolineFoto: Høyskolen Kristiania /Isac Skjevik Kvello

Da Karoline og Linne kunne velge mellom å ta valgfag, dra på utveksling eller søke om praksisplass hos en bedrift, var valget enkelt. De så på praksisperioden som en unik mulighet til å lære mer og teste teori i praksis. Etter å ha takket nei til første praksistilbudet, sendte de en epost til Akvariet i Bergen, og noen uker senere så var jobben i boks for dem begge. 

– I løpet av tiden vår hos Akvariet fikk vi testet flere ulike avdelinger og oppgaver, og vi fikk samtidig et verdifullt innblikk i arbeidslivet og bransjen, forteller Karoline. 

Varierte arbeidsoppgaver

Nesten alle studiene ved Kristiania tilbyr en praksisperiode på omtrent to måneder. Hensikten er å gi studentene en forsmak på arbeidslivet, samtidig som de sanker relevant erfaring og knytter kontakter. 

– Vi var der tre dager i uken i ni uker og fikk blant annet delta på møter, jobbe med markedsføring, og drive med utvikling av opplevelser sier Linne. 

Hun forteller videre at opplevelsesutvikling er noe av det de lærer på studiet, og at det var spesielt spennende å få testet dette i praksis. Gjennom god veiledning fra Akvariets salgs- og markedssjef Veline Høyland, fikk de blant annet komme med forslag til hvordan forbedre mange av opplevelsene Akvariet tilbyr.

– Praksisperioden gir studentene en unik mulighet til å teste arbeidslivet allerede før de er ferdig med studiene, samtidig som de får en pekepinn på hva de ønsker å jobbe med senere, sier Høyland. 

En lederutdanning med mange muligheter

Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling er et studium bestående av både spesialiserende fag og fellesfag, og utdanningen avsluttes med en bacheloroppgave i siste semester. Dette gjør at studentene får en god og bred kompetanse. Etter tre år sitter de igjen med bred og verdifull kunnskap om ledelse og entreprenørskap, noe som gjør at de kvalifiserer til mange stillinger også i andre bransjer.

Karoline og Linne forteller at de trives svært godt på skolen, og at de har fag som markedsføring, økonomi, ledelse og service. I tillegg har de emner innenfor reiseliv og turisme, hvor de lærer om utvikling av aktiviteter, destinasjoner og bærekraft. 

– Når man er ferdig med denne bachelorgraden, får man ikke en spesifikk yrkestittel. Dette betyr at mulighetene er mange, og at det er opp til hver enkelt hva man velger å gjøre videre, forteller Linne. 

Karoline_Linne_Akvariet_Hoyskolen_Kristiania-2.jpg
Linne og Karoline kan fortelle om et interessant og lærerikt opphold hos Akvariet, og kan anbefale alle til å dra ut i praksis. Foto: Høyskolen Kristiania / Isac Skjevik Kvello

Flinke forelesere og godt klassemiljø

Reiselivsstudentene snakker også varmt om foreleserne. Kristiania har en visjon om å tilby bransjenære studier og undervisning og de fleste foreleserne har derfor flere år med arbeidserfaring.

– Foreleserne brenner for å lære bort det de kan. De bruker sin egen kunnskap og erfaring fra arbeidslivet, i tillegg til pensum. Det gjør det enklere for oss å forstå og å bruke teorien i praksis. Det er lettere å knytte opp mot en realistisk situasjon i arbeidslivet forteller Karoline.  

Videre kan studentene fortelle om god kommunikasjon med mellom foreleserne og studentene og innad i klassen. Klassen er liten, og miljøet beskriver de som veldig godt.

– De fleste av oss ble kjent under fadderuken og har holdt sammen siden. Alle kjenner alle, noe som gjør at samarbeidene går bedre og at flere tør å snakke høyt i klassen, forklarer Linne. 

Kan anbefale praksis i bedrift

Linne og Karoline var godt fornøyde med praksisen hos Akvariet i Bergen, og ser nytten av å bruke det de har lært på Kristiania videre i arbeidslivet. De anbefaler alle å være ute i praksis og mener at det er en berikende og unik opplevelse.

– Du får et helt annet perspektiv og helt annen kunnskap enn du ellers ville fått. 

– Du får et helt annet perspektiv og helt annen kunnskap enn du ellers ville fått. 

Akvariet selv var veldig fornøyd med jobben Linne og Karoline utførte.

– De ble en del av flokken og gjorde en god jobb, forteller Veline Høyland.

Reiseliv + veiledning