Celine smiler til kamera.
– Jeg elsker Kristiania! Fagene er veldig praksisnære og relevante, og vi får mulighet til å teste salgsferdighetene våre i forskjellige settinger, forteller Celine. Foto: Kristiania/Haakon Dueland

Celine Herregården har tatt en utdanning utenom det vanlige. Hun studerte Bachelor i digital markedsføring og salgsledelse ved Kristiania, den eneste salgsutdanningen av sitt slag i Norge. Der lærer man blant annet hvordan forhandle, utvikle salgsstrategier og å skape gode kundeopplevelser – kompetanse som kommer godt med i mange typer yrker.

Hvert år arrangeres European Sales Competition. Da samles Europas beste og mest lovende studenter fra universiteter og høyskoler for å konkurrere om hvem som er den beste selgeren.

 – Jeg så på det som en investering. Å kunne delta i en slik type konkurranse gir erfaring som er gull verdt. Dessuten ser det bra ut på CV-en, forteller Celine. 

Salgskonkurransen går ut på at man får i oppdrag å selge et produkt til en kunde. For å lykkes må man sette seg inn i produktet, hva kunden trenger, og holde en overbevisende presentasjon.

Det er Kristianias egne forelesere som arrangerer den innledende, norske finalen. Den var det Celine som vant, sammen med Eva Franko Aas som studerer Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Kristiania.

Ledet fadderuken under koronapandemien

Helt fra starten av studiene jobbet Celine hardt med å få så mange erfaringer som mulig, og har underveis jobbet deltid som selger. Hun har også utnyttet mulighetene Kristiania tilbyr utenfor klasserommene, som for eksempel å være prosjektleder for Into Campus i 2021. 

– Å være prosjektleder for Into Campus i 2021 ba på forskjellige utfordringer. Det var en bratt læringskurve fordi vi skulle arrangere noe sosialt midt i en pandemi, forteller Celine.

En viktig del av konkurransen er at ingen av deltakerne får vite nøyaktig hva slags produkt de egentlig skal selge under selve konkurransen. Men Celine stilte likevel forberedt. Hun forteller at hun leste masse, analyserte nettsider og hørte på podkaster om relevante temaer.

– For å komme langt er det superviktig med masse kunnskap om produktet som skal selges, forteller Celine.

Hun forteller også at hun fikk masse hjelp fra forelesere ved Kristiania. Foreleserne var gode på å formidle og motivere, og var tilgjengelige når teamet trengte å spille ball med dem. Hun sier også at hun hadde stor nytte av de ulike emnene hun hadde studert.

– For å kunne selge, må en vite hvordan en kan lage verdi for kundene sine. Salgsledelse var et emne som jeg derfor fikk masse bruk for, sier Celine. 

Fikk fulltidsjobb før hun var ferdig med studiene

Før bacheloroppgaven var levert, kapret Celine en selgerjobb hos 24SevenOffice. Det er et selskap som skreddersyr forretningssystemer til bedrifter.

Celine har fått stillingen Sales Executive, hvor arbeidsoppgavene er å selge inn ressursplanleggingstjenester til bedrifter i alle størrelser.

Jeg har fått masse verdifull kunnskap og gode erfaringer fra Kristiania.

Hun forteller at den faglige ballasten hun fikk gjennom studiene var gull verdt.

– Vi har fått mulighet til å teste ut salgsteorier i praksis, med hverandre og i simulatorer. Dette har gjort at jeg føler meg veldig rustet til å skulle starte i ny jobb, sier Celine.

– Jeg har fått masse verdifull kunnskap og gode erfaringer fra Kristiania, og nå føler jeg meg klar til den nye arbeidshverdagen, avslutter Celine.

nede