Adrian og Hedda stående foran en vegg med illustrasjoner
– Å gjøre oppdrag ved siden av studiene er lærerikt, motiverende og ser bra ut på CV-en, forteller Adrian Slettvik.Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Fra å bli oppdaget på Instagram til å holde boken i hånden, er uvirkelig, forteller Hedda Kverndalen.  

Hun har illustrert Anne Elvedals roman, Spøkelsesstasjonen. Dette er en grøsserhistorie for barn, som ble utgitt av Cappelen Damm i mars 2024.  

Bokomslaget til spøkelsesstasjonen. To skremte barn som løper foran et stort hus. Det er både mus og skumle hender i forgrunnen, og høye trær i bakgrunnen.
– Forlaget ønsket at illustrasjonene skulle være mørke og mystiske, men også søte og snåle, forteller Hedda.

– Jeg elsker spøkelser og skrekkhistorier, så å illustrere denne romanen var midt i blinken for meg, sier Hedda. 

Våren 2023 fikk illustrasjonsstudentene i oppgave å lage cover og illustrasjoner til en tegneserie. Hedda postet illustrasjonene på sin Instagram-konto. Kort tid etter fikk hun en melding fra redaktøren i Cappelen Damm, som skrev at de var interessert i et samarbeid.  

– Det er veldig kult at det er de som tar kontakt med meg, forteller Hedda og legger til: 

– For noen år siden sendte jeg en mail til flere forlag med porteføljen min og lenke til Instagram-kontoen min, så det kan hende det var der de plukket meg opp.  

Faglærerne får inn mange oppdrag som de gir videre til oss. 

Hedda fikk manuset i starten av sommeren og brukte sommerferien på å lage skisser. Gjennom jevnlige møter med forlaget og forfatter Anne Elvedal, fikk hun tilbakemeldinger på hva hun skulle ta med videre i arbeidet.  

– Jeg pleide å sitte på kafé sammen med Anne å jobbe med skisser. Det var veldig hyggelig, og jeg fikk mye kreativ frihet. Det har virkelig vært mitt drømmeoppdrag, forteller Hedda.  

Designer for Petter Northugs skirenn 

Hedda er ikke den eneste illustrasjonsstudenten som gjør reelle kundeoppdrag. Klassekamerat Adrian Slettvik er nå i sluttfasen av et prosjekt i samarbeid med Janteloppet, et skirenn i regi av tidligere langrennsløper Petter Northug, som skal gå av stabelen i april 2024. 

– Janteloppet er et etablert skirenn som nå utvider sitt uttrykk gjennom å bli en skifestival med både skirenn og konserter, som holdes etter rennet, forklarer Adrian.

– Min jobb er å designe startnummertrøya til deltakerne som skal gå det kjente og etablerte 20 km-rennet, men også finalerennet til Ski Classics på 100 km, som vil bli vist på TV. Det er ulike design og utrykk det jobbes med, fortsetter han. 

Markedsføringsteamet til Janteloppet ønsket å samarbeide med en illustrasjonsstudent. De tok derfor kontakt med faglærer Tor Edvin Strøm som videreformidlet oppdraget til studentene. Adrian syntes det virket spennende, han tok kontakt og jobben ble hans.  

– Det er veldig fint å samarbeide med Janteloppet. Vi har en aktiv kommunikasjon, og de er veldig hjelpsomme. 

Adrian forteller at han er glad for å ha kompetansen fra studiet med seg når han gjør slike kundeoppdrag. Det er viktig å kunne argumentere faglig for valgene man tar i designprosessen. 

– Jeg tror kunder synes det er nyttig å få tilbakemeldinger på hvorfor ting fungerer eller ikke fungerer. 

Oppgaver man kan putte rett i porteføljen 

På det toårige fagskolestudiet illustrasjon lærer man å fortelle historier og å kommunisere gjennom illustrasjon. Studentene lærer blant annet om anatomi, historiefortelling, illustrasjonsteknikker, sjangre og om hvordan promotere seg selv som illustratør.  

Adrian og Hedda som sitter i klasserommet og tegner.
– På studiet er det rom for alle som liker tegning, uansett hvilken type stil man har. I klassen vår er det mange forskjellige utrykk, forteller Adrian. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

– Skoleoppgavene vi får er praktiske og like dem man får i arbeidslivet, forteller Adrian. 

– Det er oppgaver man kan putte rett i porteføljen sin, legger Hedda til. 

Som fagskolestudent ved Kristiania blir man godt vant til å samarbeide med studenter fra andre studier. Hedda og Adrian forteller at de nylig har hatt en oppgave sammen med digital Innholdsproduksjon og Music Business. 

– Oppgaven gikk ut på å lage en visuell identitet til en ekte artist, forteller Adrian. 

– Om artisten liker illustrasjonene, kan man velge å fortsette samarbeidet etter prosjektet er over, legger Hedda til. 

Får hjelp fra yrkesaktive faglærere 

Både Hedda og Adrian jobber med flere oppdrag om gangen. Adrian har blant annet et samarbeid med den norske illusjonisten Alexx Alexxander, og Hedda lager illustrasjoner for Røde Kors.  

– Faglærerne får inn mange oppdrag som de gir videre til oss. De pleier å si at skolen ikke skal stå i veien for karrieren, men heller hjelpe til, forteller Adrian. 

– Jeg har fått bruke skoletiden på oppdraget for Røde Kors. Det ble min temaoppgave i høst fordi det passet til oppgaveteksten, legger Hedda til. 

Det er Tor Edvin Strøm og Lise Osvoll som er faglærere på illustrasjonsstudiet. De er begge yrkesaktive ved siden av undervisningen.  

– Tor Edvin og Lise er utrolig gode på hvert sitt område. Tor Edvin er en mer tradisjonell kunstner. Han er god på anatomi, komposisjon og fargelære. Lise illustrerer bøker ved siden av lærerjobben og er utrolig god på historiefortelling og dramaturgi. Det er en god balanse, forteller Hedda. 

– Lærerne er alltid veldig hjelpsomme – uansett om det er skoleoppgaver eller kundeoppdrag, legger Adrian til. 

Både Hedda og Adrian er enige om at det er motiverende å gjøre oppdrag for reelle kunder.  

– Noe av det viktigste jeg har lært av å gjøre kundeoppdrag, er at det jeg leverer faktisk er bra nok. Før tenkte jeg ofte «er illustrasjonene mine gode nok? Går jeg i riktig retning?». Da jeg fikk oppdraget fra Cappelen Damm, som er midt i blinken for meg, skjønte jeg at jeg er på riktig vei, avslutter Hedda.