Foto av tre menn og en kvinne på en scene. Frontfiguren har cowboyhatt på.
Silje fikk praksis i NRKs Stjernekamp som en del av utdanningen. Her er hun på scenen med artist Adrian SellevollFoto: Privat

Etter å ha tatt en bachelor i musikkteater ved Musikkteaterhøyskolen, som nå er en del av Kristiania, satte Silje Jøranli i gang med fagskoleutdanningen Bårdar Akademiet - Kommersiell scenekunst. Hun er nå halvveis i dette studiet.

– Jeg føler at disse to utdanningene utfyller hverandre på en god måte, sier hun. 

Har fått kontakter i bransjen

På bachelor i musikkteater hadde Silje både teori og praksis, og hun fikk en innføring i ulike teknikker innenfor sang, dans og skuespill.

Bildelenke til kontaktside.

Noe du lurer på?

Vi svarer på det meste om studier, opptakskrav og mer.

– På fagskoleutdanningen får jeg muligheten til å bruke disse teknikkene og fordype meg enda mer innenfor mitt valgte felt. Jeg får også skape erfaring og knytte kontakter i bransjen, sier hun og legger til at hun er glad for at hun valgte å ta studiene i denne rekkefølgen.

– Jeg føler at bacheloren la et godt teknisk grunnlag. Jeg fikk god kontakt med og kontroll på instrumentet, noe som har vært nyttig på kommersiell scenekunst der det stilles høyere krav til selvstendighet og man i større grad er ansvarlig for egen trening og utvikling, sier hun.

Satset på lidenskapen

Silje har to utdanninger fra Kristiania.Foto: Privat

Hun forteller at hun begynte på Bachelor i musikkteater rett etter videregående. Der hadde hun tatt studiespesialisering, og hun var i utgangspunktet usikker på om hun skulle gå videre med noe teoretisk eller satse på dansen.

– Jeg bestemte meg for å satse, sier hun.

Valget falt på et studium som både ga en bachelorgrad, samtidig som man får bred erfaring. Både sang, dans og teater er en del av studielivet ved Bachelor i musikkteater, noe som også var avgjørende for valget.

Jeg bestemte meg for å satse.

– Dagene er derfor veldig varierte, og man følger ikke en fast timeplan. Studiet er prosjektbasert med intensive perioder med fokus på ett fag eller prosjekt. Andre fag går over lengre perioder, som danseklasser og individuelle sangtimer, sier hun.

Dette likte Silje godt, og det gjorde at studiehverdagen aldri ble kjedelig. Hver uke var forskjellig.

– Dette studiet passer for dem som vil ha en litt annerledes skolehverdag, der pulten og skolebøkene blir byttet ut med dansesaler og notehefter. Man lærer teknikker innenfor sang, dans og skuespill, samt hvordan man skal sette disse sammen på en god måte, sier hun.

Nesten som en jobb

Etter bachelorgraden fant Silje ut at hun ville ha litt mer utfordring innen dans. Hun søkte derfor på den ettårige fagskoleutdanningen Bårdar Akademiet - Kommersiell scenekunst ved Kristiania.

– Her får vi muligheten til å ha praksis i profesjonelle produksjoner. Vi får også auditions til reelle jobber ute i bransjen, sier hun.

Her får hun jobbe med alle de tre grenene innenfor musikal, og på den måten opprettholder hun også ferdighetene sine innen sang og skuespill. Her har hun også også fått flere teoretiske kus, som kommer godt med.  

– Man må jo ikke bare være god innenfor kunsten, men også vite hvordan man skal søke på jobb. Da er det nødvendig å vite hvordan man skal utforme og sende inn CV, selftape, showreel og lignende. Det har vi lært på kommersiell scenekunst, sier hun. 

Praksis på TV

Begge studiene byr ifølge Silje på mye praksis. På bacheloren jobbet de som regel med flere praktiske prosjekter samtidig. Det kunne være visning av en scene fra en musikal, et koreografiprosjekt eller en showcase med sang og dans.

– Hvis jeg skulle delt opp studiet, ville jeg sagt at det er 90 prosent praktisk og 10 prosent teori. Hovedproduksjonen vår var det største prosjektet vi hadde, der vi satte opp «City of Angels», sier hun.

På Bårdar Akademiet - Kommersiell scenekunst har de hatt praksis i Stjernekamp, der de var bakrgrunnsdansere og fikk erfare hvordan det er å jobbe med profesjonelle artister i en TV-produksjon.

– Vi var også med som ensemble på «Grease» i Oslo Spektrum og hadde flere prosjekter på skolen, sier hun.

Silje står ved store kofferter bak scenen på NRKs Stjernekamp.
Foto: Privat

 – Føler meg heldig

Silje er godt fornøyd med Kristiania som studiested.

– Jeg syns alt av logistikk er veldig ryddig. Jeg føler også at jeg har god tilgang til hjelp, enten det gjelder utlån av utstyr, samtaler med rådgiver eller hjelp til å bruke en skriver. Jeg føler at Kristiania tar velferden til studentene på alvor, sier hun.

Hun er også fornøyd med lokalene. Sammen med medstudentene tok hun i bruk et nytt lokale i Urtegata i 2021, og de nye sang- og øvingsrommene er svært gode.

Kristiania er flinke til å skape muligheter for at studentene treffes på tvers av linjene.

– I det nye bygget ble vi også en del av en større campus. Jeg syns Kristiania er flinke til å skape muligheter for at studentene treffes på tvers av studiene både ved faglige og sosiale arrangementer, sier hun.

Hun legger til at fagmiljøet er variert, og dette har ført til at hun har fått et bredt utvalg av verktøy innen mange sjangre.

– Jeg føler meg heldig som har fått muligheten til å jobbe med så mange flinke mennesker, sier hun.

Jobber med barn

Akkurat nå satser Silje først og fremst på utdanningen, men hun tar også på seg noen frilansoppdrag. Tidligere har hun jobbet som assistent på kulturskolen hjemme i Dokka, og hun har sett hvor viktig scenekunst og kultur er for barn.

– Gjennom kunst og kultur kan de utvikle sin kreativitet og emosjonelle intelligens. De får muligheten til å utforske og oppdage nye ting, som vil stimulere fantasien og lære dem å uttrykke følelser og tanker på forskjellige måter, sier hun.

Scenekunst og kultur bidrar til å øke barnas selvtillit og selvfølelse.

Det lærer også barna å samarbeide med andre, lytte og respektere andres ideer.

– Man får en følelse av å være en del av noe større enn seg selv. I tillegg bidrar scenekunst og kultur til å øke barnas selvtillit og selvfølelse, sier hun.

For kultur er en viktig del av vår identitet.

– Uansett om man er utøver eller publikum kan scenekunst og kultur bringe glede, inspirasjon og refleksjon, og det er utrolig viktig at vi viderefører dette til den neste generasjon. Det er tross alt de som skal føre kulturarven videre, avslutter hun.

BA musikktater + kommersiell scenekunst