Ellinor Marie Bransfjell lener hodet mot sofaen.
Ingeborg Miriam Aagesen vant Årets nykommer med bildeserien «Eana», som var hovedoppgaven hennes på fotostudiet ved Kristiania. Her er ett av bildene i serien av Ellinor Marie Bransfjell i huset sitt utenfor Røros.Foto: Ingeborg Miriam Aagesen

– Jeg har drevet med fotografi på en eller annen måte hele livet. Først gjennom en veldig entusiastisk morfar, som lærte meg analog fotografi, fremkalling og mørkeromsarbeid, sier Ingeborg Aagesen.

Hun fikk sitt første kamera, og dermed var hun bitt av basillen.

– På en workshop hos Morten Krogvold, ble jeg oppmuntret til å fortsette med fotografering og ta en utdanning. Jeg søkte da på Bilder Nordic, forteller hun.

Ingeborg startet på den toårige fagskoleutdanningen Fotograf ved Bilder Nordic School of Photography, som i august 2021 ble en del av Kristiania.  

Portrett av Ingeborg Miriam Aagesen.
– Når jeg tar portretter til serier jeg jobber med, er det utrolig viktig for meg å først snakke med dem jeg skal fotografere og virkelig lytte til hva de deler med meg. På den måten kan jeg trekke disse følelsene ut gjennom bildene mine, sier tidligere Kristiania-student, Ingeborg Miriam Aagesen.Foto: Ingeborg Miriam Aagesen

Skapte et solid grunnlag

– Jeg lærte utrolig mye viktig på studiet, men viktigst var det kanskje at jeg fant min «stemme» innenfor fotografi. Jeg fant ut hvem jeg er som fotograf, slår Ingeborg fast.

Jeg satte utrolig stor pris på studentmiljøet, og det var tydelig at fotografi på en eller annen måte var veldig viktig for oss alle.

Hun legger til at dette er noe som hele tiden er i utvikling, men at hun likevel har lært ting som har skapt et solid grunnlag. Dette kan hun bygge videre på.

– Oppfølgingen og veiledningen var alt jeg ønsket meg, men ikke visste jeg trengte. Studiet var bygget opp av en sterk kjærlighet for fotografi og historiefortelling, men det hadde ikke vært det samme uten de fantastiske lærerne, understreker Ingeborg.

Et godt studiemiljø

Ingeborg opplevde at lærerne så ting i studentene som de ikke så selv. De pushet og oppmuntret ut fra hvor studentene var i sin egen prosess og oppfordret Ingeborg og de andre i klassen til å finne seg selv i sitt eget arbeid.

– Det var en helt egen spirit der, som også blir en del av deg når du er ferdig med studiene. Jeg satte utrolig stor pris på studentmiljøet, og det var tydelig at fotografi på en eller annen måte var veldig viktig for oss alle, sier hun.

Ingeborg har fortsatt kontakt med flere fra klassen, og de møtes jevnlig.

– Det er utrolig verdifullt å ha noen man kan få hjelp og veiledning av på sitt eget arbeid og som man kan vurdere arbeidet til. Jeg er veldig heldig som har funnet en gruppe mennesker som virkelig heier på meg – og jeg heier på dem, forteller hun.

Billedserie om samer

Da det var tid for hovedoppgave, begynte Ingeborg arbeidet med samtaler med en dame hun ser veldig opp til, farmoren sin.

– Farmor er oppvokst i Røros, et lite sted der det er bosatt flere sørsamer. Samtalene fikk meg til å stille spørsmål ved mangelen på kunnskap om den samiske historien i Norge og hva det egentlig vil si å være samisk, forteller hun.

Ingeborg begynte å lese seg opp på temaet, og hun følte umiddelbart et behov for å være med å løfte en historie og kultur hun mener flere bør lære mer om, se og anerkjenne.

– Hovedoppgaven min er en pågående bildeserie, som handler mye om samisk identitet, historie og kultur, sier hun.

Reinflokk ute i snøen.

Ble «Årets nykommer»

Ingeborg jobber med serien på mange ulike måter, og det går minst like mye tid med til å lese, gjøre research og intervjue folk som det går til å faktisk ta bilder.

– Når jeg tar portretter til serier jeg jobber med, er det utrolig viktig for meg å først snakke med dem jeg skal fotografere og virkelig lytte til hva de deler med meg. På den måten kan jeg trekke disse følelsene ut gjennom bildene mine, forklarer hun.

Serien har et kraftfullt, nesten filmatisk visuelt språk.

At bildeserien «Eana» skaper følelser også hos dem som ser den, fikk hun bevis på da hun fikk prisen som «Årets nykommer» i Pressefotografenes klubbs prestisjetunge kåring av Årets bilde. Dette er en årlig premiering av det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk, hvor erfarne pressefotografer fra blant annet Aftenposten og VG deltar. 

Juryen skriver blant annet dette i sin begrunnelse på tildelingen av prisen til Ingeborg:

«Serien har et kraftfullt, nesten filmatisk visuelt språk. Stilen er gjennomført, ekspresjonistisk og konsekvent. Vi kjenner at vi blir nysgjerrige på mer, og håper fotografen vil fortsette fortellingen.»

Dette er fjerde året på rad en Kristiania-student vinner pris under kåringen av Årets bilde. I 2022 vant Mathilde Solsvik Årets Nykommer og Åpen klasse. I 2021 vant Mona Ulriche Schanche i de to samme kategoriene, mens Mario de la Ossa ble Årets nykommer i 2020. 

En mulighet til å fortsette

For Ingeborg var det å vinne «Årets nykommer» stort.

– Ikke bare fordi det er utrolig hyggelig å bli anerkjent av så dyktige mennesker, men også fordi de som står meg nærmest ble så glade. Jeg har heldigvis mange fantastiske mennesker i ryggen, og jeg hadde ikke stått og tatt imot de prisen uten dem, sier hun og legger til at hun mest av alt kjente en glede over mulighetene prisen gir henne videre.

– Den gir meg en mulighet til å fortsette å gjøre det jeg elsker, som er å være ute i verden og fortelle historier som jeg mener er viktige gjennom bildene mine, avslutter Ingeborg.

Lenker til studiesider