10 tips til å skrive bedre
Å sette bokstaver sammen til ord og ord sammen til setninger er noe vi alle får til. Men hvordan skrive så det interesserer og engasjerer? Vi har samlet våre beste tips til deg som ønsker å bli en bedre skribent, uansett om du er student, jobber med tekst eller drømmer om å skrive en bestselger!
1. Les, les les!
La oss begynne med det aller mest grunnleggende: Skal du bli god til å skrive, må du lese. Å lese er den sikreste (og kanskje morsomste!) måten å bli flinkere på. Plukk opp en bok, en artikkel, et blogginnlegg, hva enn du liker, helst hver eneste dag.
2. Gi en oppvekker
Start med en vekker – med noe som griper lesernes oppmerksomhet, og som gir en pekepinn på hva de kan forvente av teksten. Et klassisk triks er å begynne med et spørsmål, for eksempel «kan mennesker leve evig?». På denne måten får du leserne til å stoppe opp og tenke, før de forhåpentligvis leser videre. I tillegg gir det teksten en retning og et mål, både for deg selv og for leserne.

Ta en bachelorgrad i tekst
Vil du skape nye fortellinger, skrive manus, reklame, TV eller skjønnlitterære tekster?
3. Husk hvem du skriver for
Du har helt sikkert opplevd å kaste deg over en artikkel du syns virker interessant, og så innsett at du ikke henger med i svingene. Da har du sannsynligvis blitt utsatt for the curse of the knowledge, som kort fortalt innebærer at skribenten ikke har satt seg inn i målgruppens forkunnskaper. Fenomenet er ganske vanlig i akademiske tekster, hvor avsenderen går seg vill i kompliserte ord og uttrykk. Løsningen? Vit hvem du skriver for og tilpass språket deretter. Unngå vanskelig faguttrykk, ikke anta at leserne vet alt, og gjør det enkelt.
4. Hold det enkelt
Apropos enkelt: Luk vekk overflødige ord og setninger, og sky uklarheter, meningsløs sjargong og pompøse utrykk som pesten. Husk også at mange nøyer seg med å lese under en tredjedel av teksten, så kom til poenget og skriv så kort du kan.
5. Variasjon
Varier ordbruken. Start setningene med ulike ord og bruk synonymer for å gjøre teksten mer levende. Det er rett og slett kjedelig å lese de samme ordene om og om igjen – og enda mer kjedelig om leserne sovner rett før poenget.

Drømmer du om en kreativ karriere?
Dette er studiet for deg som vil skrive tekster som selger.
6. Dropp klisjeene
Unngå klisjeer og faste uttrykk som er brukt så mye, at de har mistet sin mening. Prøv heller å finne på nye språklige bilder, og får du ikke til det, kan det være bedre å styre helt unna.
7. Finn rytmen
Tekster med rytme er ofte behagelige og interessante å lese, men hvordan får du til det? Jo, blant annet ved å variere mellom korte og lange setninger. Prøv selv – det funker!
8. Tenk på formatet
Ha et bevisst forhold til format og publiseringsform. Skriver du en artikkel som skal på trykk i en avis eller på nett? Husk at de fleste som leser på nett, leser på mobilen, og da gjelder det å holde teksten kort og komme raskt til poenget.

Har du en journalist i magen?
Vår Bachelor i journalistikk gir deg erfaringen du trenger mens du studerer.
9. Spør en venn
Spør om noen kan lese gjennom teksten din. Gi vedkommende en rød penn og be om en ærlig tilbakemelding på språk, tydelighet og engasjement. Var teksten din behagelig å lese? Skjønte leseren alt? Og var det interessant? Det er helt umulig å oppdage alle feil og mangler på egenhånd, så be en venn om hjelp – og gjerne en som har litt erfaring med tekst.
10. Hør etter selv
Helt til slutt: Les teksten din høyt. Da er det mye enklere å oppdage setninger som lugger, avsnitt som ikke egentlig gir noe mening, uheldige ordvalg og feil i tegnsetting.