kim-sunndal-profil2
Kim Sundal Rønning tok en mastergrad i markedsføringsledelse og jobber nå i mediebyrået Mindshare

Den ene dagen stod Kim Rønning i Bodø med en varebil som skulle til Oslo, arbeidsledig, uten penger og fri. Den neste stod han i Oslo med to jobbtilbud. Nå jobber den tidligere markedsføringsstudenten i mediebyrået Mindshare.

Hva er Mindshare?         

Mindshare er et fullservice mediebyrå med bred kommunikasjonsvirksomhet. Medierådgivning og medieoptimering gir sammen med kreative løsninger de beste resultater for kundene våre, til en lavere totalkostnad.

Våre mange kompetanseområder inkluderer medierådgivning og -forhandling, materiellproduksjon, innholdsutvikling og -produksjon, annonsering i sosiale medier og research og analyse.

Hva jobber du med der?     

Min stilling er i hovedsak Market & Media Analyst. I den seneste tiden har jeg også gått inn i et større utviklingsprosjekt for en av våre kunder innen bilbransjen. Jeg jobber til daglig med innsamling og analyse av data på ulike prosjekter både for kunde og internt. Mye av tiden går med på "Share of Voice"-analyser, målgruppebeskrivelser/analyser og  diverse ad-hoc oppgaver. Det blir mye Excel, så jeg gleder meg til å få jobbet litt med SPSS igjen.

I tillegg til ren data-analyse må jeg også holde meg oppdatert på trender i markedet og følge med på nye analysemetoder og programmer. Så jeg bruker en del tid på å lese artikler og cases for å kunne ligge litt i forkant av utviklingen, eller i alle fall følge den.

Overgangen fra skolebenk til arbeidsbenk er ikke nødvendigvis så stor, men lunsjen er bedre og pengene er ikke lånt av onkel Røe Isaksen.

Dagene er variert, det er alltid nye utfordringer og jeg sitter sjeldent igjen med en følelse av at jeg har for lite å gjøre.

kim-sunndal-analyse2
Til daglig jobber Kim med analyse

Hvordan fikk du jobben hos Mindshare?         

Jeg visste ikke selv at det var Mindshare jeg søkte jobb hos. Jeg søkte gjennom Academic Work på en stilling som markedsanalytiker i mediebyrå etter jeg ble oppringt av en recruiter. Jeg hadde tidligere vært i en prosess for en lignende stilling og denne hjalp meg inn til intervju for denne stillingen.

Etter det gikk alt veldig fort. Den ene dagen stod jeg i Bodø med en varebil som skulle til Oslo, arbeidsledig, uten penger og fri, den neste stod jeg i Oslo med to jobbtilbud og tre dagers frist. Jeg begynte i Mindshare den påfølgende mandagen. 

Har utdanningen fra Høyskolen Kristiania vært relevant for arbeidet du gjør i dag?

Både utdanningen, masteroppgaven og kontaktene/vennene jeg fikk på Høyskolen Kristiania var avgjørende for jobben jeg har nå. Selve utdanningen var veldig godt strukturert for en jobb i media/markedsførings-bransjen, det faglige innholdet har vist seg å være veldig relevant nå i tiden etter at jeg fikk jobb.

Spesielt har strategi, psykologi og statistikk vært fag jeg har hatt mye glede av i jobbhverdagen.

kim-sunndal-profil
Kim gikk ut fra Høyskolen Kristiania høsten 2016 og fikk jobb i Mindshare innen to måneder

At jeg skrev en masteroppgave med en eksperimentell tilnærming, hvor jeg brukte SPSS og ble bedre kjent med det, var nok også en av grunnene til at jeg fikk jobben hos Mindshare. Men viktigst av alt var nok vennene og bekjentskapene jeg gjorde meg under studietiden.

En av mine nærmeste venner fra studietiden, Jonny Svarliaunet, hadde allerede vært så heldig å skaffet seg jobb hos Mindshare tidligere på året og han var nok til god hjelp på innsiden når det skulle avgjøres om jeg fikk jobb eller ikke.

Jeg er helt sikker på at de to årene på Høyskolen Kristiania sitt masterområde har gitt meg venner og minner som jeg tar med meg inn i fremtiden.