Næringslivet inn i klasserommet
En student på bakerste benk prøver seg:
– Vi har valgt målgruppen«eldre». Mange gamle mennesker kjeder seg og har vanskeligheter med å ta til seg ny teknologi, og mange sitter på gamlehjem og kan være ensomme. Foreleseren setter en stor ring rundt ordene «aktivitet» og «problem».
– Veldig bra, dere har nå gått fra å snakke til alle Telenors kunder til å snevre det inn til kun de som er oppegående på eldresenter! Han snur seg tilbake mot studentene og spør om noen har valgt andre målgrupper.
– Det morsomste jeg vet!
Før en ny gruppe kommer med sitt svar rekker han å smette inn en kommentar til fotografen og undertegnede: «dette er det morsomste jeg vet. Peke på en målgruppe som har et problem og finne ut hvor kort vei det er fra ide til produkt! Det er nemlig alltid noen som går i de klassiske fellene», sier han og henvender seg til studentene på nytt med tusjen klar.
Service handler om å tilby noe som er av verdi for kunden. Finnes det ikke ennå, må man lage det.
Gjesteforeleseren heter Torve Indahl, partner i Iterate og hentet inn for å lære studentene om serviceinnovasjonsprosesser. Iterate er et konsulentselskap med rundt femti ansatte, der Torve er Head of Business Ventures. Denne ettermiddagen skal han lære studentene på Bachelor i Ledelse og servicestrategi om Lean-management.
Japansk metode
Og dette er Torve ekspert på. Prinsippene som er hentet fra japansk produksjonsindustri og betegner en produksjonsmetodikk for fremstilling av varer og tjenester. Fokuset er å eliminere sløsing med mindre innsats av ressurser.
Redusere risiko
I stedet for 48-siders markedsplan har vi kun ett ark
I dag har Torve brukt Telenor som«oppdragsgiver». Studentene har måtte velge seg en målgruppe og tilby disse et nytt produkt. Arbeidsprosessen er Lean startup.
– Det betyr at man tar på seg forskningsfrakken og tør å la ideen være en antakelse. Og her sitter framtidens gründere og markedssjefer, de har godt av å lytte, understreker Torve. Lean handler om å redusere risiko og omdanne ideer til innovasjon. Alle store selskaper har gått i gang med store millionprosjekter som strander fordi det ikke er et marked for det der ute. Dette er et vesentlig poeng. Grunnen til at vi gjør Lean er at den er mer effektiv enn vanlige prosesser, som gjerne bruker lang tid og mye ressurser på å utvikle noe som ingen har lyst på eller ikke vet hva det kan brukes til. I Lean Startup bruker vi det som kalles et canvas. I stedet for en markedsplan på 48 sider, har vi kun ett ark. Her definerer vi kunde og problem. Et eksempel på å finne ut om ideen er god nok er gjennom intervju, en test nesten helt uten kostnader!

Sunn fornuft
Torve forklarer at det kort fortalt går ut på å stille seg spørsmålene:
- Treffer vi i markedet?
- Forstår vi de nye kundene våre?
- Kan vi fortsette å levere som vi pleier?
- Kan vi fortsette å jobbe som før?
- Har vi ressursene og rammevilkårene vi trenger?
- Hva skjer om vi faktisk må utfordre våre egne produkter?
Selv om spørsmålene kan virke store, mener Torve at dette stort sett handler om sunn fornuft.
Bruker du en time til å selge produktet ditt har du lært masse!
– Etter dagens sesjon vil jeg at studentene skal sitte igjen med to ting. Det ene er at de må lære seg at en idé er en antakelse. Og det andre er at de må begynne å tenke i en ny valuta. Det er læring som er valutaen, ikke resultatet og hvor mye penger ideen henter inn. Jeg kan forklare dette med et eksempel: La oss si at Elixia ønsker å selge flere medlemskap, men får det ikke til gjennom sin nåværende forretningsmodell. De vet at kundemassen der ute har ulike preferanser. Hvordan finner man så ut om en idé har livets rett? Løsningen her vil være å spørre målgruppen! I dette eksempelet kan man stå på gaten og rett og slett selge produktet man vil teste om fungerer. Blir det solgt så er det levedyktig. Da har man brukt to timer. En time på å designe en flyer og en time til å selge produktet, og man har lært masse! Torve snakker behersket mens jeg noterer, men det er tydelig at det rører seg et voldsomt engasjement.
– Jeg har selv stått ute på gata og solgt slike produkter, forklarer han, og bekrefter på den måten at høyskolens forelesere har praktisk erfaring som studentene nyter godt av.
Lærer å utvikle nye tjenester
Det høres enkelt ut, og morsomt. Ta med seg en ide ut på gaten og se om den har livets rett, liksom. Det blir jo ikke enklere enn det. Men hvorfor har dette relevans for studenter på et studium i servicestrategi, spør jeg studieleder Halldor:
– Med en Bachelor i Ledelse og servicestrategi skal våre studenter bli i stand til å lede servicebedrifter, ta personalansvar og utvikle nye verdiskapende tjenester. I dette markedet har flere bedrifter erfart at innovasjon og økt verdiskaping i mange tilfeller handler om å øke servicenivået, eller lage nye produkter, som banktjenesten Vipps er et godt eksempel på.
Salg og markedsføring
Service handler altså om å øke lønnsomheten ved å tilpasse bedriftens produkter og tjenester og klare å snu seg rundt i tide.
– Uten innovasjon er vi i fare for å stagnere, miste toget, tape markedsandeler og merkevareposisjon. Tjenesteutvikling er spesielt krevende fordi det krever flere parallelle prosesser som involverer mennesker i frontlinjen og fysiske fasiliteter. Det er derfor de lærer om serviceinnovasjon og tjenesteutvikling, forteller Halldor.
– På første året får studentene basekunnskap om hva service dreier seg om. På 2. året er det mer ledelse og personalfokus, og 3. året handler i stor grad om serviceinnovasjon og prosjektledelse. Skal våre kandidater bli verdifulle arbeidsgivere for bedriften de etter hvert skal ut i er kunnskap om innovasjon helt sentralt. Og for å vise i praksis hvordan man jobber med innovasjon i næringslivet henter vi næringslivet inn i klasserommet, avslutter han. For nå er Torve igjen klar med den røde tusjen. Studentene på Høyskolen Kristiania lærer åpenbart best av å gå på noen smeller i trygge omgivelser.