treningsfrue
Treningsfrue besøkte PR-klassen ved Høyskolen Kristiana. Foto: Treningsfrue.no

Camilla Aastorp Andersen, bedre kjent som bloggeren Treningsfrue, kom til studentene på Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon for å fortelle om hvordan hun har jobbet for å bygge merkevaren sin slik at hun i dag kan leve av det.

Med over 35.000 unike blogglesere i uka, og en enda større følgerskare på Facebook, Instagram og Snapchat har Treningsfrue gjort hobbyen om til et levebrød. Fra å blogge under navnet «Snuppa32» på hobbybasis til å bygge opp et eget og konsistent brand har hun blitt en av Norges største treningsbloggere. Her er hennes tips for å lykkes med sosiale medier.

Kapre brukernavn

Vær bevisst i valg av brukernavn og etablér navnet i alle medier, selv om du ikke nødvendigvis er til stede i det aktuelle mediet ennå. Det gjør det enklere senere.

Bygg stein for stein

Det tar tid å bygge opp en merkevare. For å oppnå best tillit er det viktig å jobbe gradvis, ikke ta alt på én gang.

Tillit og troverdighet

Skap tillit hos leseren og publikumet. Det gjør deg mer troverdig i innholdet ditt.

Skap engasjement

Ha gode overskrifter som samsvarer med innholdet i teksten og engasjer publikum på forskjellige måter. Camilla har ofte konkurranser og give-aways i de ulike kanalene. Dette fører til mer engasjement og i de fleste tilfeller, også flere lesere.

Kvalitet

Tenk kvalitet i alt du gjør – gode bilder og gode tekster er viktig!

Samarbeid med andre

Vær bevisst over hvem du samarbeider med og pass på at samarbeidet er noe du kan stå for og som passer inn i ditt brand. Prøv også å ha samarbeid over tid, det skaper kontinuitet og troverdighet til leseren.

Ulikt innhold i ulike kanaler

Ikke post det samme innholdet på bloggen, Facebook, Instagram og Snapchat, men varier og bruk kanalene på forskjellige måter. Da er det større sjans for at leseren faktisk sjekker og følger med i de forskjellige kanalene.

Vis ydmykhet og kompetanse

Ikke uttal deg om ting du er usikker på eller som lett kan tilbakevises, men hold deg innenfor de områdene du selv har god kompetanse på.

Godt innhold - alltid!

treningsfrue-og-pr-klassen
Treningsfrue sammen med PR-klassen

Foreleser på PR-studiet, Nils M. Apeland, jobber aktivt med å få inn spennende gjesteforelesere til undervisningen og var godt fornøyd med besøket. Han har klokkertro på at Treningsfrues tips fungerer for å lykkes i sosiale medier, noe hun selv er et bevis på.

– Camilla kommer til å lykkes videre fordi hun har klart å etablere et brand, gjør ting grundig og er seg selv. Det å levere kvalitet over tid og oppfattes som ekte er de to viktigste byggesteinene for å få et godt omdømme, både for bedrifter og personer, sa Nils.