Reklame for alvor

Reklame for Alvor blir arrangert annet hvert år, og er reklamebransjens dugnad for en ideell sak. Humanitære og samfunnsorienterte organisasjoner søker om å få tildelt en gratis kampanje, og byråene konkurrerer om å få oppdraget. Årets organisasjon var Dysleksi Norge, og i elevkategorien var det Høyskolen Kristiania og teamet bestående av Zakarias Nadir, Glenn Haugen og Rebecca Ophus som gikk av med seieren med løsningen «Pendio»!

Hvordan kom dere på ideen?

– Vi kom på ideen gjennom å snakke briefen i hjel over Skype (Zakarias var i Dublin) og ved å jobbe hardt med innsikten. Vi stilte oss selv spørsmål som for eksempel Hva er egentlig problemet? Etter mange dårlige Skype timer med alt fra herlig 4G til Edge kom vi på ideen om å la studenter og folk hjelpe hverandre til en enklere hverdag. Litt som å dele notater.

Hvordan var det å ta i mot prisen?

– Det var veldig gøy. Da vi så det var så mange studentbidrag hadde vi aldri trodd at det var vi som skulle trekkes ut som vinneren. Veldig gøy og, som alltid, veldig rart å skulle stå på scenen mens publikum veksler mellom å kikke på våre nervøse ansikter og casefilmen vår.

Hva betyr dette for dere?

– Det betyr nok mer rent emosjonelt enn noe annet. Det er mer en selvtillitsboost og en anerkjennelse av at det vi gjør er bra enn noe mer håndfast, men vi får se. Det kan jo hende at noe mer kommer ut av det, det håper vi jo på selvsagt. Uansett er det dødsgøy å få artikkel i Kreativt Forum og noe håndfast å glede fattern med. Se pappa! En premie!

Slik lyder jurybegrunnelsen:

«En svært ambisiøs idé, som gir både dyslektikere og lesekyndige et nyttig verktøy. Dette er godt tenkt og en smart løsning. Kampanjen skaper et relevant hjelpemiddel, ikke bare for dyslektikere, men også for folk som ønsker å hjelpe. Vi vil berømme studentene for å ha fokusert på den gode ideen, og for å tenke utenfor tradisjonelle reklamekanaler, selv om vi gjerne skulle sett eksempler på dette også. Idéen har et stort potensial, og vi kan enkelt se for oss en videreføring til flere typer… høytlesning. Gratulerer!»