Fra graffiti til musikkproduksjon
Brødreparet Patrick Ford Abrahamsen og Glenn Ford Abrahamsen er to musikkprodusenter fra Oslo, som begge går i 2.klasse Musikkdesign i Oslo. De utgjør musikkprodusent-duoen Drumma Battalion, som for tiden gjør det stort.
Gutta jobber med mange ulike artister, og låtene lastes ned i hopetall. En av låtene er blant annet lastet ned til platinum i Norge, og snart også i Tyskland.
Startet med hiphop
For Patrick startet det hele i skolegården, hvor hiphop-miljøet var en del av hverdagen, med breaking, graffiti og musikk.
– Jeg var vel ikke eldre enn 10-12 år før jeg hadde fingrene fulle av maling og blitt sugd inn i graffiti-verden. Etter noen år ga jeg opp å male vegger og valgte heller å uttrykke meg gjennom musikk, forteller han.
Glenn ble bitt av basillen da han så Patrick trykke seg i hjel på en Akai MPC2000, og etter mange strøjobber var det en lettelse å finne ut at dette var noe de sammen kunne jobbe med på fulltid.
– Akkurat nå jobber vi med mange ulike prosjekter i alle slags sjangre i alle mulige land. Vi var nettopp i LA og hadde noen sessions der, og har fått tilbud om å reise til Kingston, Warszawa, Genève og London for å jobbe med flere prosjekter der også, forteller Glenn.
Hvorfor valgte dere å studere musikkdesign?
Vår filosofi er at man lærer så lenge man lever. Vi syntes det virket interessant å få studere det vi likevel holdt på med. Frem til studiestart var vi selvlærte, og det tar selvsagt sin tid når man skal finne ut av alt ved å prøve, feile, prøve og mestre. Tiden var inne for påfyll av faglig kunnskap.
Hvordan hjalp utdanningen dere dit dere er nå?
Det er vanskelig å peke ut en konkret ting, men det å fokusere på faget hele tiden var med på å gi oss nye redskaper og ulike måter å jobbe på.
Det har gitt oss et større og mer profesjonelt lydbilde enn det vi hadde før. Vi er utrolig pirkete når det kommer til musikken vår, og bruker mye tid på detaljer andre kanskje ikke ville brydd seg om.
Vi føler at Høyskolen Kristiania har vært med på å få frem den beste versjonen av oss.
Hvordan er overgangen fra å være musikkstudenter til å jobbe mer profesjonelt med musikk?
En ting som står i sterk kontrast er hvor mye man må reise rundt som profesjonell musiker. Noen ganger føler man at man bor mer på flyplassen enn hjemme. Man tenker gjerne at det å reise rundt i verden er en drøm, men i realiteten kan det være ganske slitsomt. Selv om det samtidig er utrolig spennende og ikke minst inspirerende.
Hva slags musikk liker dere best å lage?
Vi forholder oss ikke til en spesifikk sjanger. Hvis det er noe vi synes er fett, så er det verdt å være med på. Vi prøver å se mulighetene fremfor hindringene.
Hvilke erfaringer er dere spesielt glade for å ta med dere videre fra fagskolestudiene?
Vet ikke om vi vil si at det er én spesifikk erfaring, men mer summen av alt vi har fått lære og fått vært sammen på å gjøre.
Har dere noen tips til andre som vil skape seg en fremtid innen musikkproduksjon, enten foran eller bak miksebordet?
Slutt å leve for andres drømmer, og start å realisere dine egne! Ingenting er mer tilfredsstillende enn å våkne opp om morgenen og vite at man jobber for seg selv og sine drømmer.
Vi hadde selv som hovedmål å kunne leve av musikken, og på mange måter har vi allerede oppnådd drømmejobben.
Vi har alltid vært flinke til å se fremover å holde fokus på hovedmålene våre, men gleder oss kanskje mer over delmålene vi oppnår. Du får det du jobber for, ikke hva du ønsker deg.