Kristoffer sitter med laptopen foran seg. Han har på seg gjenkneppet blazer og skjorte. Og bukse, så klart.

Gjennom våren 2017 har studentene på Markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania hatt en spennende mulighet til å delta på et program som har rustet dem for en nasjonal salgskonkurranse. Dersom de gjør det godt i den norske konkurransen, kan de kvalifisere seg til European Sales Competiton, som blir holdt i Edinburgh senere i år. Vi har tatt en prat med førsteårs- studenten Kristoffer Sneddon for å høre hva han har fått ut av arrangementet. 

Hva har dere gjort på de forskjellige Workshopene?

Til nå har vi fått nyttig og praktisk salgs- og forhandlingserfaring gjennom arbeid med caser. Vi har trent på å forberede, gjennomføre og avslutte forhandlinger og salgsmøter av varierende kompleksitet og omfang.

Hvordan har denne konkurransen vært relevant for deg?

Konkurransen er relevant fordi vi tilegner oss praktisk salgserfaring. Bachelorprogrammet til Høyskolen Kristiania i markedsføring og salgsledelse inneholder mengder med verdifull og anvendelig teori, og muligheten til å trene på denne teorien under veiledning fra engasjerte forelesere gjør at vi får mentale «knagger» å henge teorien på.

Dette gir dypere forståelse for det teoretiske, samtidig som jeg videreutvikler mine salgsegenskaper i praksis.

Hvilke forventninger har du til konkurransen i Oslo?

Jeg forventer at konkurransen i Oslo holder samme høye kvalitet som jeg har opplevd at Workshopene her i Bergen har hatt. Jeg forventer å bli utfordret på egne evner, og selvfølgelig litt god gammel konkurranse fra studentene ved vår søsterskole i Oslo.

Fire studenter deltar på workshop under European sales competition. Studentene sitter blå stoler rundt et rektangulært bord. Ingen har laptoper foran seg.

Hva har vært mest krevende gjennom opplæringen frem til konkurransen?

Det mest krevende har vært å implementere teorien vi har lært i disse praktiske casene. Det er enkelt å se verdien i pensum når man leser det, men salg er først og fremst et praktisk fag. For å få effekt må spørsmålsteknikker, kroppsspråk og tonalitet konstant bevisstgjøres rundt, til det nivået at det blir internalisert. Dette krever mengdetrening, så det er helt fantastisk at Høyskolen Kristiania tilrettelegger for slik trening.

Er dette noe du kunne tenkt deg å bli med på igjen neste år?

Absolutt. Vi har nylig fått på plass en linjeforening for markedsføring og salgsledelse, så European Sales Competition er et velkomment tilskudd til et allerede sterkt fagmiljø rundt salg ved Høyskolen Kristiania. Det anbefales på det sterkeste å melde seg på til neste år!