Thea skal til Cannes
Hvert år arrangerer CAPA Kinoreklame i samarbeid med Fagskolen Kristiania en landsdekkende konkurranse for kreative studenter. Premien er et ukelangt opphold på Roger Hatchuel Academy, hvor den heldige vinneren får møte andre studenter fra hele verden og mingle med den kreative verdenseliten. I premiepotten ligger det også et VIP-pass til selve Cannes Lions-festivalen.
I år var det førsteårsstudenten ved Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania, Thea Berg Nesse, som stakk av med gullbilletten. Cannes Lions er verdens største festival for kreativitet og regnes for å være reklamebransjens Oscar-utdeling. Hvert år samler den flere tusen kreatører og kunder fra hele verden, til en uke under rivieraens sol der de deler ut priser og feirer hverandre. Det er derfor ikke med små sommerfugler i magen at Thea Berg Nesse setter kursen sørover i midten av juni.
Tenkte annerledes
– Wow. Det er liksom ikke noe annet å si, sier Thea, smilende fra øre til øre. – Jeg tror kanskje det ikke har gått helt opp for meg enda for en mulighet dette er. Det er jo helt enormt! Årets oppgave gikk ut på å lage et kreativt konsept og en reklamekampanje for å rekruttere deltakere til «HjemJobbHjem», et mobilitetsprosjekt for å få folk i arbeidslivet til å sette bilen hjemme, av og til. At Thea stakk av med seieren kom som en stor overraskelse på henne selv, spesielt siden hun bare er førsteklassing. – Jeg hadde aldri trodd at det var min løsning juryen kom til å velge. Konseptet jeg leverte fra meg i de sene nattetimer var et resultat av mange dagers arbeid. Jeg hadde vel egentlig ikke verdens beste magefølelse da jeg leverte bidraget mitt, forteller jenta fra Jessheim som studerer reklame- og merkekommunikasjon med et ønske om en karriere som art director.
Juryen ikke i tvil
Om Thea ble overrasket, var ikke juryen i tvil, ifølge juryformann Espen Strand Henriksen. – Først og fremst vil jeg si at det er utrolig stas for CAPA å gi en student på Fagskolen Kristiania denne muligheten. Theas løsning skilte seg ut med en original tilnærming til oppgaven og enkel og leken idé inspirert av nittitallshelten Tamagotchi. Jeg tror hun skal få en opplevelse hun aldri vil glemme. I Cannes vil hun virkelig komme på innsiden av internasjonal reklame, få være med på utvalgte foredrag og seminarer, og bli guidet gjennom de utstilte vinnerarbeidene. Ikke minst vil hun få få mulighet til å lære av de beste. Jeg kan jo nevne at tidligere har både Bob Greenberg (R/GA) og David Droga (Droga5) vært forelesere, noe som for reklamefolk er som å møte Bob Dylan og Bono. Jeg skulle gjerne vært i Theas sko akkurat den uken, smiler Strand Henriksen.
Gleder seg
– Jeg tror kanskje det ikke helt har gått opp for meg hva jeg skal være med på ennå, men dette blir helt klart større enn det meste annet jeg har vært med på. Det er kjempespennende, en anelse skremmende og veldig, veldig inspirerende.
For meg, som sikter meg inn mot en jobb i reklamebransjen, er jo dette som å vinne lotto på julekvelden samtidig som brødskiva lander med smørsida opp.
Da gjenstår det bare å ønske Thea bon voyage!
Roger Hatchuel Academy er en skole som arrangeres under Cannes Lions (17.-24. juni) hvor 35 studenter fra hele verden skal jobbe sammen. Som student får man tilgang på festivalen, prisutdelinger, delta på foredrag og ikke minst bygge nettverk.