Låtskriving og produksjon – Møt bransjen
- Navn: Terje Pedersen
- Jobber som: Daglig leder i plateselskapet Drabant Music
I Drabant Music er hovedmålet å etablere et kreativt og stabilt musikkselskap for norske artister, der artistenes identitet og egenart står i sentrum.
Hva skjer innen ditt felt/bransje? Ser du noen trender og tendenser?
– Overgangen fra en transaksjon- til konsumbasert økonomi har gått ekstremt hurtig i Skandinavia og Norge, hvilket medfører at fokus på enkeltlåter og hits er det aller viktigste, og samtidig er albumformatet noe som kun eksisterer innen nisjesjangre. Spillelister, hits og Spotify er i korte trekk det eneste som betyr noe rent kommersielt.
Hvilke kvaliteter hos studentene er bransjen ute etter? Hvem lykkes i bransjen?
– Analyseverktøy og analysekunnskaper er mer viktig enn noensinne. Det gjelder å forstå hva som gjør en låt til en hit, og hvordan påvirke publikum til å streame mest og over lang tid. Det er kirurgisk presisjon i markedsføringen av nye låter i disse dager, og spillelistene til de store selskapene og ikke minst Spotify sine egne er svært, svært viktig. De som kan mest om dette lykkes.
Hvilken erfaring har du med studenter fra Populærmusikk og Musikkproduksjon?
– Jeg har god erfaring med disse studentene, og spesielt Kent Sundberg fra Donkeyboy, som jeg selv signet for mange år siden, må vel kunne sies å være en suksesshistorie. I dag jobber jeg også med Rasmus Vedvik Thallaug, som snart kommer med sin først single som soloartist. Det gror godt, og de er kunnskapsrike, disse studentene.
Har du et tips til studentene?
– Vær, nysgjerrig, hardtarbeidende og tålmodig.