Software-Integration-student-Andreas-Biorn-Hansen
Student Andreas Biørn Hansen

Hvorfor valgte du å ta Master of Applied Computer Science?

Jeg tok bachelorgraden min i E-business ved NITH før skolefusjonen, så da skolen lanserte sin nye, tekniske mastergrad var valget enkelt. Kombinasjonen av praktisk opplæring, spennende og relevante emner og kurs gjorde at masteren fristet mer enn lignende mastergrader ved andre høyskoler og universiteter. Alle kursene vi har er vinklet så de skal ha en relevant innvirkning når vi søker jobb videre. Det vi undervises i er høyaktuelt, samtidig som det holder seg relevant i god tid fremover. Fra bachelorstudiet var jeg bevisst på at skolen er veldig næringslivsrettet. Det legges opp til å ta deler av masteroppgaven ute i bedrift, noe som vil gjøre det enklere å lande en jobb jeg faktisk ønsker meg.

Hva lærer du på Master of Applied Computer Science?

Samtlige av fagene vi har er rettet mot å gi oss praktisk opplæring med teoretisk forankring. Vi får tekniske eksamensoppgaver som skal løses over 2-4 uker, delvis samtidig som undervisningen pågår. Disse oppgavene løses enten i grupper eller individuelt, både skriftlig og muntlig. Kursene vi har på masteren har stort sett både tekniske, forretningsmessige og akademiske perspektiver, så hver oppgave vi skriver bidrar til samtlige områder. Dette gjør også at oppgavene vi skriver er relevante for publisering til konferanser og magasiner. Disse fagene er også høyst relevante for tekniske masteroppgaver.

Beskriv en typisk dag/uke!

Hver uke er forskjellig for oss. Vi har ett fag av gangen som hver varer i én måned, så en typisk uke for oss består enten av tre dager forelesning og to dager selvstudie, eller fem til syv dagers eksamensarbeid. De ukene vi har forelesning består stort sett av dager med forelesning fra 09-14, og forbedrelse av studentpresentasjoner. Uken(e) med eksamensarbeid består av leting etter relevant forskning, diskusjoner med forelesere og medstudenter, og skriving og utvikling av oppgaver mot et leverbart sluttprodukt som eksamensoppgave. Siden vi har en teknisk rettet mastergrad brukes mye av tiden til å utvikle et teknisk artefakt det er behov for både akademisk og forretningsmessig, samt en rapport som trekker inn forskning og grunnlag for at oppgaven er relevant for disse områdene. Utover dette går ukene til engasjement i studentforeninger, og deltidsjobb.

Hva er det beste ved utdanningen?

Det beste ved utdanningen er å dra på jobb- og internshipintervjuer og høre at samtlige av kursene jeg har hatt og skal ha er relevante i lang tid fremover. Det gir en motivasjon til å fortsette å legge tid og sjel inn i arbeidet man gjør. Vi har også internasjonale studenter som både utveksler og studerer fulltid fra alle verdens hjørner, noe som gjør studentmiljøet spennende å delta aktivt i. Utover dette er den teknologiske friheten noe av det beste ved utdanningen. Vi låses ikke til én type teknologi, men vi kan fritt utforske det forskning mener er passende og vi selv ønsker å ta i bruk for å løse oppgavene våre. Dette gjør at vi til en viss grad tvinges til å holde oss oppdatert på teknologier innenfor kursene vi har for å kunne levere teknisk og akademisk relevante oppgaver.