Musikkproduksjon – Møt en tidligere student
Bli kjent med Eivinn Arne Jensen Larsen, tidligere student ved Bachelor i musikkproduksjon (påbygg), og les mer om mulighetene etter studietiden på Høyskolen Kristiania.
Tidligere student
- Eivinn Arne Jensen Larsen (22)
- Studerte musikkproduksjon
– Hvorfor valgte du musikkproduksjon?
– Jeg har alltid vært interessert i lydbilder. Da jeg var tolv år, fikk jeg en billig, liten firespors opptaker. Det starta der. Så fikk jeg etterhvert en Macintosh, der var det et program som het GarageBand, og da kunne jeg stable enda mer, og så fikk jeg Logic, og bygde og bygde og bygde. Og nå holder jeg på med dette.
Jeg fant studieprogrammet på en utdanningsmesse, så gikk jeg inn på nettsidene til skolen og leste om det. Å studere lyd… Jeg visste ikke en gang at det var en mulighet!
– Hva lærer du her?
– Det første året lærer du deg det grunnleggende som har med lyd å gjøre. Hvordan du bruker en equalizer, hvordan du bruker en kompressor, sånne enkle miksetekniske ting.
Men så lærer du også mer vitenskapelige ting om lyd, som lyd i luft, akustikk, digital lydteori. Ting som selvlærte lydteknikere kanskje ikke har mulighet til å lære seg.
– Andreåret lærer du deg mer praktisk arbeid, som live-lyd, da arrangerer vi mange konserter. På slutten av året arrangerer vi en festival der vi har ansvar for absolutt alt. Da går vi rundt og styrer lyd rundt omkring i forskjellige konsertsaler i Oslo.
– Tredjeåret blir arbeidsoppgavene justert ganske kraftig ned, sånn at vi har mer tid til å drive med egenarbeid. Vi har jo tilgang på studio 24 timer i døgnet, så tredjeåret får du jobbe veldig mye mer med det du har lært og drive på med en egenutvikling som du ikke hadde hatt mulighet til hjemme. Her har du utstyr til ganske mange hundretusener og millioner og greier til disposisjon. I tillegg til omfattende opptaksoppgaver.
– Det første halvåret har vi klassiske opptak i surround. Læreren er Morten Lindberg, som har blitt nominert til Grammy et tosifret antall ganger for beste klassiske opptak. Vårt prosjekt er et samarbeid med masterstudentene på Norges Musikkhøyskole.
– I andre semester skal vi kombinere studiolyd og live-lyd. Først skal vi produsere en EP sammen med et selvvalgt band, og så har vi en release-konsert for EP-en, der vi fungerer som lydteknikere. EP-en blir sluppet på skolens eget plateselskap og tilgjengelig i flere strømmetjenester.
Og når du lærer om akustikk og sånt, så får du på en måte noen akustiske briller, som gjør at du kan se for deg hva som funker før du gjør det. Og da går alt veldig mye raskere. Du ser på en måte lyden. - Eivinn Arne Jensen Larsen
Hva liker du best ved utdanningen?
– Selvstendigheten. Hvis du er interessert, kan du lære forferdelig mye. Det at du har tilgang på studio og utstyr 24 timer i døgnet og kan komme hit og leke, er veldig nyttig.
Hvis du går rett ut i jobb som tekniker og må lære mens du jobber, så har du ikke sjanse til å prøve ut ting – da må du kjøre safe hele tida. Mens her har du tilgang på studio, ustyr og musikere fra Populærmusikkutdanningen, og kan tenke litt mer “hva om”.
– Hva om du setter mikrofonen på et skap 30 meter borte, vil det låte tøft? Du kan prøve, og da finner du fort ut at det ikke er tøft i det hele tatt. Da vet du det, uten at noen har driti seg ut på jobb, du har bare lært av erfaring at det ikke fungerer å sette mikrofonen der.
– Men, hvis du prøver sånne ting 100 ganger, så får du kanskje syv opplevelser hvor du hører at det blir veldig tøft. Sånn får du med deg masse verktøy i bagasjen som du kan bruke i jobben, som ingen andre har – fordi de ikke har hatt muligheten til å sitte og leke og kose seg og prøve ting.
Det, kombinert med at vi lærer såpass mye teori, som du ikke selv hadde klart å tenke ut at du trenger. Det gjør at du kan identifisere problemer veldig fort.
– Og når du lærer om akustikk og sånt, så får du på en måte noen akustiske briller, som gjør at du kan se for deg hva som funker før du gjør det. Og da går alt veldig mye raskere. Du ser på en måte lyden.