One to Follow
Vi møter Rebecca på Pust, en nyåpnet café på Majorstuen, hvor hun forteller at hun akkurat har kommet hjem fra en workshop i Finnmark.
Visible Differences
– Visible Differences er et manusutviklingsprogram for kvinnelige manusforfattere og skrivende regissørerer i Norge. Jeg er én av ti kvinner som er tatt ut, og vi møtes tre ganger i året for å få påfyll, feedback og veiledning av manuskonsulentene Sirin Eide og Kristen Bonnén Rask som startet det hele.
– Det er nytt i Norge at filmsentrene går sammen og gir drahjelp til kvinner i bransjen. I Sverige har det vært en lignende engasjement i flere år, legger hun til.
Elefanthud
Det er ett år siden Rebecca og hennes kortfilm «Elefanthud» var en av studentfilmene som ble vist på filmfestivalen i Haugesund, og tatt ut til programmet «Next Nordic Generation». Elefanthud, som var Rebeccas avgangsfilm, skal nå vises på Den internasjonale filmfestivalen i Karlovy Vary, hvor Rebecca er pekt ut som en av “ti europeiske filmskapere å følge med på”.
– Det er veldig gøy, og en ære å få delta. Jeg gleder meg til å møte de andre filmskaperne, og forhåpentligvis bli kjent med flere bra folk som lager bra film, sier Rebecca.
– Elefanthud er en personlig historie som portretterer et far – datterforhold, og reflekterer rundt hvordan vi definerer styrke i oss selv, forteller hun.
– Produksjonen av filmen var svært utfordrende! Hele teamet reiste til Seljord under inspillingen. Det var vinter, vi var mange, og flere av scenene var krevende for et studentteam å gjennomføre. Ikke nok med det, hovedrolleinnehaverne fikk både omgangssyke og hjerteflimmer i løpet av innspillingsuken. På tross av sykdom andre “hive seg rundt”-episoder, var motivasjonen i teamet alltid sterk, forteller Rebecca.
Første spillefilm
– En internasjonal arena som filmfestivalen i Karlovy Vary er en god mulighet for å knytte kontakter. Jeg jobber om dagen med min første spillefilm, forteller Rebecca.
– Ja, hva jeg jeg si om filmen? Det er igjen en personlig historie, denne gang et slags trekantdrama mellom et barn, hennes mamma og Gud, fortsetter hun. Rebecca føler seg klar for utfordringen, og forteller at produksjonen av Elefanthud og Hvite Firkanter har lagt et godt grunnlag, og gitt henne en trygghet, og troen på at hun kan klare det.
Karlovy Vary
Også i fjor hadde Westerdals Oslo ACT en av sine tidligere studenter representert under Karlovy Vary-festivalen og Future Frames. Der ble Hafdan Ullmann Tøndel og hans avgangsfilm «Fuglehjerter» anbefalt som en av ti spennende filmstudenter å følge med på i fremtiden. Filmfestivalens program Future Frames ble lansert i fjor, og Westerdals Oslo ACT, er sammen med Filmskolen i Wien, eneste skole som har hatt studenter representert begge årene.
Manusutvikler i Vinland
Etter studiene jobbet Rebecca som manusutvikler for Vinland, et produksjonsbyrå i Oslo.
- Vinland ble ble startet av to produsenter, Janic Heen og Christian Lien Jensen. Janic Heen var min manuskonsulent på NISS, forklarer Rebecca.
- Hvite Firkanter er produsert av Vinland, og var den første filmen jeg lagde etter studiene. Idéen til manuset kom faktisk fra en filmskoleøvelse, hvor vi skulle skildre en avskjed. I filmen ser vi verden gjennom et barns øyne, og følger en ung gutts siste dag på skolen før han skal flytte.
- Med Hvite Firkanter ønsket jeg å formidle et barns ordløse følelsesliv, og det synes jeg var spennende å utforske visuelt.
Betyr mer enn noen pris
Filmen Hvite Firkanter har fått mye oppmerksomhet, og er tatt ut til Kortfilmfestivalen i Grimstad i år. I tillegg skal filmen inkluderes i undervisningsprogrammet Zippys Venner, og hjelpe barn i over 600 norske skoler med å sette ord på følelser.
- Det betyr mye for meg at filmen faktisk kommer ut til det publikumet den er ment for. Filmen skal vises for elever over hele landet, og skal, i kombinasjon med en samtale om filmen i etterkant, hjelpe barn å formidle følelser, forteller Rebecca.
- Det betyr mer enn noen pris, legger hun til.
Lek innenfor rammene
Rebecca forteller at hun og jobber som regissør for Rikskonsertene, hvor hun produserer kortfilmer for barn og unge.
- Lyderia er et musikkspill på nett som lærer barn og unge å komponere musikk. Barna lærer ved å se inspirerende videoer, gjennomføre forskjellige oppdrag og løse oppgaver, forklarer Rebecca.
- Vi er tre regissører som jobber på prosjektet. Og vi har alle tre fått frihet til å leke med formatet, noe jeg synes er veldig spennende.
Visuelle deiligheter
På vei ut døren forteller Rebecca at hun nå skal se på glitrende masker.
- Eller, hodeplagg kalles det kanskje. Hun viser et bilde av et heldekkende hodeplagg som er pyntet med store stener, diamanter og glitter.
- De skal brukes som kostymer i en musikkvideo jeg lager for Bouvét, en elektronikaduo som slipper sitt debutalbum nærmere sommeren, forteller hun.
- Det er godt å få leke litt også, og jobbe med stemning og visuelle deiligheter!