Spilldesign-tidligere-student-Ole-Helland
Ole Helland og lead programmer Torstein Vier

– Hvorfor valgte du å studere spilldesign?

– Både Anders Hillestad, som er produsent og CEO i Antagonist, og jeg begynte på spilldesign for å starte spillstudio, og finne folk som vi fungerte sammen med, forteller Ole Helland, som er kreativt ansvarlig.

– Vi traff hverandre allerede under fadderuken og fant tonen med en gang. Anders var også veldig aktiv gjennom PUS, Prosjektutvalget for spill, og Spillmakerlauget, som han er leder for i dag.

– Hvilke karrieremuligheter har du?

– Dersom du vil jobbe med å lage spill, bør du belage deg på å starte eget firma. Arbeidsmarkedet er lite i Norge, og det er mange om beinet internasjonalt. Vårt bachelorprosjekt var å starte spillstudio og lage en spilldemo.

– Spillet var Through The Woods, som vi tok med oss inn i firmaet. Det jobber vi på spreng med nå, etter blant annet å ha fått støtte fra Kickstarter, og det lanseres første kvartal i 2016.

– Hvordan jobber dere?

– Vi har et høyt ambisjonsnivå, og ville ha skikkelige forhold. Vi holder til på StartUpLab, som huser 450 teknologibedrifter, i Forskningsparken. I begynnelsen fikk vi litt støtte fra StartUpLab, 600 firmaer har søkt om å få sitte her, en femtedel får støtte, og vi var blant de heldige.

– Vi har også fått støtte fra NFI, så nå er vi syv fast ansatte. Mye tid går med på å skrive en bra søknad, og samtidig vise hva vi gjør mellom søknadene - fremgangen på prosjektet.

– Å lage et så ambisiøst spill som Through The Woods krever mange ressurser. Vi satt og jobbet med et pacingdokument, som skal beskrive følelsene i spillet, og skulle til å slette ting som ville bli for ressurskrevende å lage for oss. Da ringte syv spillstudenter oss, og ville ha et prosjekt hos oss. De lagde en prototype vi skal bruke i spillet.

– Vi ønsker å lage narrative opplevelser, som likevel er spill. De mekanikkene vi utnytter er ganske unike, selv om det har blitt gjort lignende før. Vi går etter gode historier som vår strategi for våre spill.

– Tips til studentene?

– Høyskolen underviser i entreprenørskap, noe som er kjempeviktig og som det bør fokuseres mer på. Det å skrive gode søknader om støttemidler er viktig, og mye tid går med til det. Ellers er det bare å stå på.

– Vi deltok i NM i Gameplay, hvor vi kom til finalen, det var stor stas og veldig nyttig å være med på. GameJams er generelt et fint møtepunkt for utviklere med alle former for egenskaper og erfaringer. Det er fantastisk at vi har sånt i Norge, også er det dessuten en fin sjanse for studentene til å vise seg frem.

Les mer om vår bachelor i Spilldesign.