Dylan Thomson

  • Programvareutvikler
  • Vår 2016

Dylan er en australsk programvareutvikler og kreativ teknolog, med en lidenskap for spillutvikling og disruptive teknologier. Han har flere års erfaring med å levere kryss-plattform TV streaming og underholdningsprogrammer.

Hva du mener er viktig som spillutvikler?

– Tilpasse sin artikulasjon og kommunikasjonsevner, og ha en tverrfaglig forståelse av utviklingsroller, ferdigheter, spillsystemer og logikk. Utvikle en evne til å eksperimentere og iterere uten begrensninger, med utgangspunkt i relevant kunnskap eller visjon. Ha et drivende ønske om å designe, skape opplevelser, og deretter la seg konsumere av dem.

Hva er dine inntrykk av våre studenter?

– Studentene er opplyste, kreative og responsive. Mange av dem har utviklet et sterkt bånd med sine klassevenner.

Hva mener du er viktig i en innovativ bransje som spillindustrien?

– Å være en del av levende "communities" er svært viktig i det å opprettholde kreativ frihet som produserer disruptive prosjekter.  

Tomas Sandnes

  • Foreleser og spillprogrammerer
  • Vår 2016

Tomas har jobbet mange år med programvareutvikling som programmerer, men også med systemdesign og ledelse. Arbeidet har vært innen flere IT-sektorer, fra bank/finans-systemer til norsk dataspillbransje. Ved siden av å undervise er han også partner i Runestone Interactive AS, et kreativt digitalt byrå med fokus på web, apps og intelligente systemer.

Hva du mener er viktig som spillutvikler?

– Ved siden av relevant utdanning og erfaring er det viktigste å ha lidenskap for spillutvikling! Det er en tøff bransje der mange kniver om plassene, og det jobbes i perioder intenst. Da er det viktig å dyrke det man driver med. I tillegg er det viktig å kunne påta seg forskjellige typer oppgaver, og være god på å samarbeide. Arbeidsgiveren ønsker spillutviklere som kan fylle flere roller i sammensveisede team.

Hva er dine inntrykk av våre studenter?

– Spillstudenter fra WOACT får veldig relevant kunnskap gjennom utdanningen og det er en klar kobling mellom motivasjon og resultat. Studenter som opparbeider seg erfaring ved siden av studiene (for eksempel gjennom game jams) stiller ekstra sterkt. WOACT har noen svært lovende spillutviklere blant sine studenter.

Hva mener du er viktig i en innovativ bransje som spillindustrien?

– Man må være fleksibel og sulten på å jobbe med spill! Man må innse at profesjonell spillutvikling handler om å lage markedsrelevante produkter, ikke nødvendigvis drømmespillene for en selv.  

Jon Cato Lorentzen

  • Daglig leder
  • Vår 2016

Jon Cato begynte å jobbe i spillbransjen i 1996 som innkjøper for Akers Mic, en jobb som ble kombinert med å være frilansjournalist og kritiker. Gjennom årene har han fulgt spillbransjen både fra et bedriftsperspektiv, men også som forbruker for ulike utsalgssteder som eksempelvis MCV, Eurogamer , Gamereactor , FHM, Gamer.no, Spill.no, Dagbladet, VG, LevelUp og Aftenposten. Han har vært medforfatter på en bok om historien til spill med tittel "Barndommens Dataspill" og er for tiden daglig leder i indie-spillfirmaet Krillbite studios.

Hva du mener er viktig som spillutvikler?

– Å være tilpasningsdyktig, nysgjerrig og disiplinert.

Hva er dine inntrykk av våre studenter?

– En nysgjerrig og fin gjeng som var lett å engasjere i diskusjoner.

Hva mener du er viktig i en innovativ bransje som spillindustrien?

– Evnen til å tenke nytt og utenfor boksen. Klare å finne nye løsninger tilpasset ny teknologi, ved å både tenke forretning og kreativt.  

Sindre Askim Grønvoll

  • Senior spilldesigner
  • Høsten 2015

 Etter å ha jobbet i spillbransjen i nesten et tiår har Sindre har samlet sammen et bredt spekter av erfaring i både kunst og design. Hans fokus og lidenskap har alltid vært å levere en oppslukende opplevelse gjennom smidig blanding av atmosfære og miljødesign. Gjennom sitt arbeid med spilltitler som Mirror Edge, Amnesia: AMFP, Need for Speed og Everybody gone to the Rapture har hans erfaringer gitt ham en forståelse av de ulike behov og forventninger som følger bestemte sjangere, metoder for historiefortelling og spillmekanikk.

Hva du mener er viktig som spillutvikler?

- Kreativitet, fleksibilitet og sensibilitet på kryss av disipliner. Spesialisering og dybde innen et fagfelt med bredde som gir forståelse innen andre disipliner. Bransjen krever ofte at man i en utviklingsfase tilpasser seg og jobber med oppgaver, eller samarbeider med spesialister, som faller utenfor ens eget fagfelt.

Spesialiseringen er særdeles viktig på et internasjonalt plan hvor det ofte kreves at man skiller seg ut med et tydelig talent innenfor en spesifikk spesialisering for å utmerke seg i et ellers ganske travelt jobbmarkedet med mange om benet.

 - I en krevende bransje som spillutvikling kreves det også at man har et reelt ønske om å utvikle og skape gode produkter samt at man evner å ta til seg de små seirene og vokse samt utvikle seg videre på bakgrunn av de utfordringene som melder seg i løpet av prosessen.

Ditt positive inntrykk av våre studenter?

 - De har et godt hode, samt en bredde av forståelse innen forskjellige fagfelter som gjør at de selvstendig kan prototype og utvikle konsepter på egenhånd. I tillegg utviser de et sterkt ønske om å produsere nyskapende og gode produkter.

Hva mener du er viktig i en disruptiv bransje som spillindustrien er?

- Fleksibilitet og evnen til å respondere på hyppige endringer. Bransjen har generelt lite jobbsikkerhet og krever at man kan respondere på plutselige endringer og tilpasse seg disse. Dette gjelder både i relevans til endringer innad i et studio, samt å måtte ta på seg jobber som av og til faller utenfor de prosjekter man brenner sterkest for.

- Evnen til å sette ens eget ego til siden og fokusere på det som er riktig for produktets utvikling er essensielt i det teamarbeidet som kreves for å utvikle produkter av god kvalitet.

- I tillegg anser jeg det som "pivotalt" at man har en balanse av verdier og aktiviteter utenfor jobb som skaper trygghet og harmoni i en krevende jobbhverdag. 

Kristoffer Jetmundsen

  • Spillutvikler
  • Høsten 2015

Kristoffer er en indie spillutvikler som behersker i de fleste disipliner relatert til spillutvikling, i fra spilldesign til kunst og programmering. Han har 6+ års erfaring med spillutvikling i mange forskjellige roller, og sjonglerer sine egne spillprosjekter mens han gjør frilansarbeid. Elsker game jams på grunn av hans uopphørlig behov for å prøve ut nye og rare spillideer!

Andreas Bretteville

  • Systemdesigner
  • Høsten 2015

Andreas Bretteville er en system designer og testingeniør. Han har 7 års erfaring med prosjekter som spenner fra AAA, MMOs til indie-titler, inkludert Age of Conan, The Secret World, og Lego Mini figurer online. Hans jobb er å designe spillelementer, slik at de fungerer i harmoni, oppdatere og forbedre systemer, og rydde opp i matematiske "bugs". Hans spesialisering er i systemanalyse, og i MMO-skalerbar spilldata.  

Ole Andreas Jordet

  • Programmerer
  • Høsten 2015

Styreleder i Krillbite Studio og Hamar Spill Kollektiv, medgrunnlegger i Box of Words og heltidsprogrammerer på Snow Software! Ole Andreas har vært en spillutvikler de siste 7 årene og jobbet som administrerende direktør / programmerer i Krillbite de siste 4 årene. På Krillbite han var en del av teamet som utviklet Among the Sleep og The Plan. En av hans største lidenskaper har alltid vært knyttet til spill og skape nye ting. På fritiden er han enten på gymmen, foran en datamaskin eller i et fly.  

Daniel Ågren

  • Spillutvikler
  • Høsten 2015

Grunnlegger av studioet Bitslap, skaperen av Frog Tale og Rapid Jam, en-times Game Jam. Har brukt de siste par årene på prototyping og utvikling av ulike prosjekter i GameMaker. Inkludert Frog Tale, Death og Tennis. Mitt favoritt tidsfordriv er å visualisere- og prototype nye ideer samt utvikle dem videre. Også styremedlem i Spillmakerlauget Öst.

Hva du mener er viktig som spillutvikler?

– Uansett hvilken rolle du har i et team er samarbeid  viktig. Selv om det er opp til prosjektleder til å lede et prosjekt og delegere oppgaver, bør du være i stand til å være tilstrekkelig selvkritisk at du ikke tar det personlig når de blir utfordret. Det samme gjelder når du arbeider alene. For å møte kritikk og implementere forslagene er super viktig.

Ditt positive inntrykk av våre studenter?

– Jeg fikk et veldig godt inntrykk av studentene. Det var mye diskusjon i klassen, og de fleste var svært ivrige etter å lære - og jobbe praktisk. Helt fantastisk spillideer.

Hva mener du er viktig i en disruptiv bransje som spillindustrien er?

– Personlig sikkerhet for ansatte og en pålitelig fremtid er superviktig for bransjen. Dessverre er dette noe som er det motsatte av dagens situasjon om du spør meg. Da er det helt greit å få betalt. Hvis alle jobber gratis eller under minimumsstandarder, så ønsker ingen å betale. Jeg tror norske spillselskaper kan lede ved eksempel.