Studenter representerer Hyper Games i London
Maria Engell og Vetle Bugge har hatt praksisplass hos Hyper Games siden januar.
– Det har gått på skinner! Vi koser oss så fælt her og vi kunne ikke bedt om å få en bedre praksisplass! sier Maria.
– Vår oppgave har vært å lage nytt innhold til spillet «Mørkeredd». Vi lager prototyper, level'er og puzzles. Det er veldig gøy å komme inn som student og kjenne på at man blir tatt seriøst av bransjen, sier hun.
– Og de er den triveligste gjengen i verden! De har gitt oss masse støtte, frie tøyler, de tar oss seriøst og verdsetter arbeidet vi gjør, sier Vetle.
– Vi er også heldige som får sitte ved siden av Krillbite og Artplant som også har kontorer her. At vi har kontorfester og spiser lunsj sammen med dem har mye å si for oss! Det gjør at vi har fått mange bekjentskaper i to svært relevante bedrifter, i tillegg til Hyper, sier Maria.

Representerer Hyper Games i London
– Vi drar til London i morgen på spillkonferansen EGX Rezzed. Der blir det oss to som skal representere Hyper Games og vise fram «Mørkeredd», forteller Vetle stolt.
– Vi har fått et veldig stort eierskap til dette spillet, og forhåpentligvis er det noen som kommer bort og sier at de liker det, smiler han.
– Det er også veldig bra for bacheloroppgaven vår å få teste spillet på denne måten, sier Maria.
– I tillegg får vi møte mange industrifolk og kan knytte viktige kontakter, også med folk fra Norge, legger Vetle til.
Fornøyd direktør
Are Sundnes er kreativ direktør i Hyper Games og er veldig fornøyd med å ha Maria og Vetle hos seg.
– Maria og Vetle har veldig kule idéer og det har vært svært nyttig for oss å ha dem her, sier Are.
– Vi har hatt de aktivt med i produksjonen og gitt de mer ansvar enn vi har gjort med tidligere praksisstudenter. Det har vært en god erfaring, så det vil vi gjøre mer av i framtiden, sier han.

En bransje i vekst
Bacheloroppgaven til Maria og Vetle er å skrive om jobben de gjør med «Mørkeredd». De skal være her i praksis til slutten av mai. Da må de levere den skriftlige delen av bacheloroppgaven sin, før de skal de forsvare den muntlig.
– Men vi syns at det er så gøy å jobbe med «Mørkeredd» at vi gjerne fortsetter så lenge som vi får lov til å være her. Eller til vi må finne oss noe å gjøre som vi får betalt for, ler Maria. Så skal de ut i en bransje med tradisjonelt sett høy konkurranse.
Flere og flere selskaper vokser og gjør det bedre.↳ Are Sundnes, kreativ direktør i Hyper Games
– Man må bare søke overalt og mase. Men alle vi har snakket med er kjempejoviale og imøtekommende, smiler Vetle.
– Dra på alle eventer, quiz'er og foredrag for å bli kjent med folk. Det har mye å si hvem man kjenner i bransjen. Og hvis man ikke finner seg jobb i Norge er det et mye større marked i utlandet, sier Maria. Are har tro på at det blir stadig flere jobber, også her til lands.
– Det føles som om det er en vekst i den norske bransjen, sier han.
– Flere og flere selskaper vokser og gjør det bedre. Sammenlignet med nabolandene våre er det ikke mange selskaper i Norge som tjener seg rike på spill, men vi merker en fremgang, sier den kreative direktøren.

Hardt arbeid lønner seg
– Det har gått merkelig bra for oss, men vi har jobbet hardt for å komme hit, sier Vetle.
– Det viser at hardt arbeid lønner seg, så jeg synes nesten at vi fortjener det, smiler Maria.
Maria og Vetle har samarbeidet mye igjennom studieløpet og lært seg å jobbe tett sammen.
– Det er definitivt en fordel at vi kjenner hverandre så godt og hadde jobbet mye sammen før vi kom hit. Derfor får vi til å samarbeide godt, selv om man kanskje er sliten og irritert, sier Velte.

– Det holder ikke å være gamer
– Hvem vil dere anbefale å søke på Bachelor i spilldesign?
– Kreative folk. Men det er sykt hardt arbeid å lage spill! Det er absolutt ikke for alle, selv om du liker å sitte på gutterommet og spille, sier Maria.
– Det holder ikke å være gamer. Det trenger også motivasjonen og disiplinen til å jobbe hardt. Men man kan selvfølgelig også vokse seg inn i rollen i løpet av studietiden. Du må ikke være en perfekt student når du starter, sier Vetle.
– Du trenger ikke være en mester i programmering, tegning eller modelering, du lærer alle de bitene som skal til for å lage et spill her på studiet, sier han.

Vant priser i San Fransisco
Nylig var Maria og ti andre fra klassen deres på verdens største spillkonferanse, GDC, i San Fransisco. Der stakk «Mørkeredd» av med to gjeve priser! – GDC var veldig kult! Vi gikk rundt og testet spill og pratet med folk. På kveldene var det fester der vi kunne møte folk i bransjen og dele ut visittkortene våre, forteller Maria.
– Det er veldig gøy at vi har vært med på å lage demoen som ble vist fram til utgiverne på GDC, sier hun.
– I tillegg vant Hyper Games to priser for demoen vi har jobbet på! Både “Most Original Game” og “Best Social Game”, forteller Vetle.
– Kan man vinne priser for et spill før det er ferdig?
– Haha, ja det er sånn det fungerer i spillbransjen. Ting tar veldig lang tid! forklarer Vetle, som ikke tror at «Mørkeredd» blir ferdig før til neste år.