Skap de gode kulturopplevelsene
Prosjektledelse kunst og kreativ næring er et studium med ekstra mange muligheter.
Hvorfor? Du får oppleve flere bransjer på nært hold, og du får tidlig i studiene et unikt innsyn i hvordan disse fungerer. På den måten får du innsikten du trenger for å velge spesialisering i praksisperiodene.
Kreative næringer utgjør en stadig større del av den globale økonomien. For å lede teater, film, festivaler, TV, musikk, reklame og forlag på en effektiv måte, kreves en prosjektleder med evne til å koordinere, lede og ha oversikt. Studentene på prosjektledelse kunst og kreativ næring får kompetanse i økonomi, markedsføring, forhandlingsteknikk og forståelse for de ulike kreative næringene.
— Vi knytter sammen teori og praksis slik at du får bedre utnyttelse av teorien ute i arbeidslivet, sier Silje Straume, studieprogramleder for Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring.
Forelesningene er varierte, og aktører på tvers av bransjene er innom for å fortelle om sine fagområder. Du som student vil få et godt og solid innblikk i hvordan de forskjellige bransjene opererer.
Lede et prosjekt fra start til slutt
Når et prosjekt igangsettes, uavhengig av bransje, må du skaffe deg oversikt over hva som skal til for å komme i mål. Det er ofte mange ressurser og leverandører som skal levere til rett tid og med god kvalitet. Budsjetter, analyser, koordinering og logistikk. Du som prosjektleder styrer denne prosessen, og sørger for at prosjektet utvikler seg i riktig tempo og at leveransen blir så god som mulig.
Tverrfaglig samarbeid
En vesentlig del av prosjektlederens oppgave er å være limet mellom de ulike fagfunksjonene i et team, og sørge for at arbeidsflyten går smidig. Flere av studieretningene samarbeider i ulike prosjekter, og man får kjenne på hverandres utfordringer, nerver og stolthet.
— Studentene får stor respekt for hverandres fagfunksjoner og ser hva som kreves for at prosjektene skal komme i mål. De får en stolthet for faget sitt, uavhengig av om de er prosjektledere, designere eller teknikere, sier Aase Lund Mathisen.
Hun er studieprogramleder for makeup, maske og hår ved Institutt for scenekunst, musikk og studio. Når det er større produksjoner og prosjekter, må flere av studieretningene samarbeide på tvers av fagfunksjoner, som for eksempel prosjektledelse, skuespill, makeup, maske og hår og film og TV. Studentene veiledes til å ta den plassen og tiden de trenger for å gjøre arbeidet med høy kvalitet til rett tid. Studentene holder i alt av tidsplaner og logistikk, og sørger for at alt er praktisk gjennomførbart.
— Studentene ser verdien av gode forprosjekter slik at forventningsavklaringene er gjort på forhånd, der alle er enige om bruk av tid og ressurser. Denne måten å jobbe på er noe de garantert støter på ute i arbeidslivet. I tillegg går de ut av skolen med flere gode kollegaer i bransjen, og er klare til å gjøre sine oppgaver fra første dag etter endt utdanning, sier Aase Lund Mathisen.
Høyskolelektor Liv Sandvik, foreleser i Bachelor i skuespill, er heller ikke i tvil om at det tverrfaglige samarbeidet er både unikt og viktig for studentene. Ikke minst med tanke på videre nett- verk.
— På Høyskolen Kristiania er det flere tverrfaglige prosjekter gjennom hele studieløpet. Bachelor i skuespill har blant annet samarbeid med film og TV, makeup, maske og hår, Visual Effects, manus, prosjektledelse kunst og kreativ næring og lyddesign. Høyskolen Kristiania er den eneste skuespillerutdanningen som har så omfattende samarbeidsprosjekter, sier Liv Sandvik.