Reisetrenden som tar verden med storm
— Helt siden jeg var tenåring har jeg visst at jeg hører hjemme i reiseliv. Elin Bolann, førsteamanuensis i reiseliv ved Høyskolen Kristiania i Bergen og Oslo, har bare gode ting å si om bransjen som har vært hjemmet hennes i flere tiår.
Fra New York til Høyskolen Kristiania
En bransje som har fått henne lengre enn folk flest. Ordet «starstruck» blir passende å bruke når vi snakker med en person som har vært Norges turistsjef i USA og administrerende direktør for en rekke større reiseselskaper.
— Dette er en pulserende og inkluderende bransje, og man får et nettverk som strekker seg utover landegrensene. Det er også en veldig lystbetont bransje som skaper mye glede for mange mennesker, forteller hun.
Begeistringen for reiseliv har ført til at hun er i gang med et imponerende forskningsprosjekt ved Høyskolen Kristiania, noe som blant annet kommer studentene til gode. Forskningsprosjektet gjøres i samarbeid med professorene Leif Hem fra NHH og Nina Iversen fra BI.
Verdensomspennende forskning
Elin har reist verden rundt, vært innom alle kontinenter og opplevd mange kulturer. Hun er del av en bransje som hele tiden utvikler seg i takt med menneskets ønske om nye og spennende opplevelser. Spesielt ett segment vokser raskere enn alle andre.
Tiden da folk flest var fornøyd med å ligge på en strand i to uker, er nemlig over. Nå er det opplevelsesferier som råder. Nærmere bestemt: Adventure Tourism. Tenk fjellklatring i Lyngsalpene eller fotturer i Himalaya.
Eventyrlystne turister
— Adventure Tourism er opplevelsesbasert turisme der man kan delta i forskjellige naturbaserte aktiviteter av lettere eller vanskeligere grad, forklarer Elin.
— Et eksempel på dette kan være en fottur i Peru, altså en fysisk aktivitet, der du går gjennom Machu Picchu, som er en naturbasert setting. I tillegg får en genuin kontakt med lokalbefolkningen eller urfolket slik at man får en kulturell fordypning.
Hun skiller det ut i to kategorier: Soft Adventure, som ikke krever mye mental og fysisk forberedelse (for eksempel en fottur i den norske fjellheimen), og Hard Adventure, for de som ønsker å bestige for eksempel Mount Kilimanjaro.
Felles for begge kategoriene er at turister i økende grad ønsker å utfordre sine grenser og komme seg ut av komfortsonen sin. Forskningen til Elin viser at menneskets selvbilde gir oss forklaringer på hvorfor nettopp dette skjer.
Når selfien bestemmer
Hvor langt er du villig til å gå for å få den beste selfien? Ville du balansert på kanten av Prekestolen eller hoppet i strikk med kameraet i hånden?
— Selvbildet spiller en stor rolle, og vi ser at folk trekkes mot det mer ekstreme. Vi har jo sett på hvordan selfie-turismen har utviklet seg, og det er et klassisk eksempel på dette, sier Elin.
— Her er det snakk om dyptliggende bevisste eller underbevisste prosesser som styrer oss. Vi ser for eksempel at det er en tendens til å bli dradd mot tøffere destinasjoner (Hard Adventure), enten man selv liker å delta på tøffere aktiviteter eller ikke.
Det Elin viser til er at bare det å være på et sted som fremstår som mer ekstremt er med på å øke populariteten av Adventure Tourism. Og Norge er en av de mest populære destinasjonene.
— Undersøkelser viser at Skandinavia er blant de mest etterspurte destinasjonene etter Sør-Amerika og Sør-Afrika. Vi har naturen, vi har nordlys, vi har kupert terreng, vi har tilrettelagt for snøscooter, fjellklatring, mountain biking... Norge har en god merkevare, så om vi klarer å profilere oss på rett måte så har vi en vinner!
Til fordel for studentene
En ting er å forske på nye trender. En annen ting er hvem som kan dra nytte av denne forskningen. — Det er veldig viktig at våre studenter er oppdatert på hva som skjer i bransjen, hva som rører seg av trender og hvor markedet beveger seg.
Adventure turisme er det turistsegmentet i verden som øker mest, og derfor må studentene være oppdatert på hva dette handler om, forteller Elin og fortsetter:
— Derfor har vi lagt inn et eget kurs på Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling i Bergen og Oslo som går utelukkende på dette. Vi har også et kurs som heter destinasjoners konkurranseevne på Bachelor i hotelledelse i Oslo og Bergen så i begge disse bachelorstudiene på Høyskolen Kristiania lærer studentene om dette segmentet.
— Vi kan ikke sende våre studenter ut i bransjen uten at de vet hva dette handler om, avslutter hun.
Bachelorstudier reise og hotell
Hotelledelse
Drømmer du om å jobbe med ledelse, drift og utvikling av hotell- og reiselivsbedrifter? Dette er studiet for deg med ambisjoner om å gjøre karriere i denne bransjen.Les merReiselivsledelse og opplevelsesutvikling
Denne bachelorgraden gjør deg klar for en karriere i en av verdens mest spennende næringer. Hos oss sikres du nasjonal og global kompetanse, med forretningsforståelse i et bærekraftig perspektiv.Les mer