VFX-student gjør bacheloroppgaven hos Storm Studios
Som bachelorstudent på VFX-linjen kan man velge å gjøre bacheloroppgaven eksternt i et VFX-studio. Flere av årets studenter i 3. klasse gjør oppgaven sin hos studioer i Oslo. Mikael Aune gjør sin hos Storm Studios som er ett av de største og eldste i Norge, og jobber med både norske og amerikanske produksjoner. Vi møtte Mikael i Storms lokaler på Grünerløkka.
Hvordan fikk du kjennskap til praksisplassen?
— Jeg fikk kjennskap til praksisplassen ved at Storm Studios tok kontakt med høyskolen. De var interesserte i å ha en student fra klassen vår som intern under bachelorperioden vår. Studentene som ville prøve sendte showreelen sin til Storm. Etter en utvelgelsesprosess fikk jeg tilbud om plass.
Kan du beskrive studioet?
— Storm Studios er en bedrift med 30 ansatte, som jobber med visuelle effekter innen film, tv-serier og reklame. De har jobber på tv-serier, reklamer og spillefilmer, som blant annet «Fast and Furious 8«, «Black Phanter», «Pixels», «Skjelvet», «Max manus» og så videre. I det siste har de jobbet mer og mer med amerikanske tv-serier og spillefilmer.
Hva slags type software bruker du daglig?
— Daglig bruker jeg stort sett software som «Nuke» og «Shotgun», samt andre in-house programmer som gjør hverdagen enklere.
Kan du beskrive en typisk dag?
— En typisk hverdag for meg på Storm, består stort sett av å starte dagen med litt jobbing på mine arbeidsoppgaver før vi kjører «dailies». Vi får feedback på «shotsene» våre fra supervisor på prosjektet. Deretter er det jobbing med feedbacken vi fikk i «dailies» og eventuelle kommentarer senere utover dagen.
Med sin bakgrunn har Mikael fra VFX-linjen tilpasset seg raskt en arbeidshverdag på Storm. Dette gjelder oppgavene han får utdelt, og hvordan han passer inn i miljøet. Etter kort tid ble han ansatt som artist på juniornivå og ble straks en viktig ressurs for selskapet.– Morten Jacobsen, VFX Supervisor hos Storm Studios.
Var det en stor overgang i arbeidsmåte og prosess fra høyskole til studioet der du jobber?
— På høyskolen har vi lært en lignende mappestruktur som det brukes på Storm, så selve mappestrukturen og oppsettet av det var ikke veldig annerledes. Hvordan vi jobber pipeline-messig er litt annerledes enn på skolen, fordi et profesjonelt studio ofte har in-house verktøy for å automatisere arbeidsprosesser.
Dette for å spare tid og er et ledd i kvalitetssikringen. Selv om det er mye nytt å sette seg inn i – føler jeg at høyskolen har gitt oss et veldig godt grunnlag for å komme fort opp på et godt nivå.
Hvilken rolle spilte reelen i å få praksisplassen din?
— Reelen spilte en relativt stor rolle fordi det er den som i første omgang viser en potensiell arbeidsgiver hva man kan. Vi har også hatt flere av dem som jobber på Storm som lærere. De har derfor visst om oss og sett hva vi kan, men reelen var nok viktig for at de skulle kunne se progresjonen det siste året.
Har du noen råd til fremtidig studenter som ønsker å søke seg til praksis?
— Det aller viktigste når det kommer til kreative jobber er å ha det moro. Ikke ha et alt for strengt forhold til at det er A4 det vi jobber med. Du bør selvsagt jobbe strukturert, ha kontroll og oversikt – fordi det skaper et bedre miljø slik at kreativiteten kan blomstre.
Samtidig må du fokusere på at du må jobbe en god del timer for å bli god. Få erfaring og repetere grunnleggende ting som «roto», «keying» og lignende. Det er viktig å utfordre seg selv på ulike områder, og prøve ulike metoder for å løse et problem.
Er du interessert i å lage spesialeffekter?