Fra VFX- linjen til «Game of Thrones»
Som bachelorstudent på VFX-linjen kan man velge å gjøre bacheloroppgaven eksternt i et VFX-studio. Flere av årets 3. klassinger gjør oppgaven sin hos studioer i Oslo, men det er også mulig å gjøre det i studioer i utlandet.
Important Looking Pirates, som er ett av Skandinavias største VFX-studioer, ba tidlig om å få se showreelene til årets avgangsstudenter, der studentene viser frem sitt beste arbeid. De ville gjerne ha en av studentene hos seg. Etter en utvelgelsesprosess valgte de Markus Eiken. Markus dro over til Stockholm i begynnelsen av januar – og skal i første omgang være der ut studiene, til midten av juni. Vi møtte Markus hos Important Looking Pirates rett før påske.
Hva tenker du om at du allerede nå på slutten av studiene får jobbe på denne typen prosjekter?
— Det er veldig surrealistisk. Da jeg begynte å studere høsten 2016 hadde jeg ingen tanke om hvor jeg skulle være mot slutten av studiet. Jeg hadde et ønske om å gjøre det bra uansett hvor jeg skulle ende opp, og forhåpentligvis få jobbe på kule prosjekter.
Dette er langt over hva jeg turte å forestille meg!
Hvordan fikk du kjennskap til praksisplassen?
— Jeg visste på forhånd gjennom prat med lærere og personer på Campus i12 at ILP tar inn noen interns av og til. Jeg hadde ikke i utgangspunktet tenkt å søke før vi fikk vite fra studieansvarlig at ILP ønsket at klassen skulle sende inn reels og søknad, og da tenkte jeg at jeg måtte prøve.
Kan du beskrive studioet, hvor mange som jobber der og hva slags produksjoner jobbes det med?
— ILP jobber med visuelle effekter og digital animation til tv-serier, spillefilmer, reklame, web og spill.
De kan skryte av å ha jobbet på« Jurassic World», «Westworld» og «Star Wars The Last Jedi», for å nevne noen.
Hos ILP tror jeg det er omtrent 100 personer fast, med frilansere inn og ut hele tiden.
Kan du beskrive en typisk arbeidsdag?
— En typisk dag begynner fra klokka 8:30/9:15 der ILP varter opp med litt frokost fram til 9:15. En liten kaffe til å starte dagen med hører også med. Fram til 9:45 går jeg kanskje over gårsdagens renders, og noterer ned kort hva jeg i hovedsak skal jobbe med på de shotsene. Hver dag 9:45 har vi stand ups der alle teams (comp-team, fx-team og lignende per prosjekt), står samlet mens en og en forteller kort og effektivt hva man jobbet med i går, hva man skal gjøre i dag og eventuelt om noe står i veien for å gjøre det du har tenkt å gjøre.
— Deretter jobber man videre, sjekker Shotgun og mail og får tilbakemelding fram til 14:00. Da har vi rounds. Da går comp-supervisor og lead rundt til hver person og sjekker hvordan det går, og gir feedback på shots.
— Da er det viktig å ha klart det du ønsker å få tilbakemeldinger på. Om man ikke har noe å vise akkurat da går det fint, for man kan alltid få tak i lead eller supervisor senere. Mest effektivt er det om man kan få gjort det da. Så jobber man ut dagen, og går gjennom mye av det samme hver dag.
Var det en stor overgang i arbeidsmåte og prosess fra skole til studioet der du jobber?
— Både ja og nei.
Mye av opplegget på VFX-linjen er laget basert på erfaringer som studieansvarlig og foreleserne har fra bransjen.
— Det gjør at vi får mye kjennskap til forskjellige måter studioer driver en produksjon på. Likevel merker man stor forskjell fordi hvert eneste studio har forskjellig pipeline. Tempo og automatisering av pipeline er også på et helt annet nivå i et studio enn på høyskolen, som det burde være.
Jeg var heldig og jobbet lenge deltid hos Gimpville ved siden av studiene, og fikk med det kjenne på hvordan det funker i ordentlig produksjon.
Men VFX-linjen legger absolutt til rette for nødvendige egenskaper for å kunne komme inn i en produksjon hos et studio.
I've had the pleasure of working with Markus on 2 projects now. Since day one he’s been a real asset to the team. Aside from being a strong compositor he’s always got a thirst to learn more, helpful, fast, and has a great eye. He’s a great team player and I’m thrilled to have him on full time.– Liz Lyons, Compositing Lead, Important Looking Pirates.
Er det noe fra VFX-linjen som du tenker spesielt har forberedt deg på det som møtte deg i studioet?
— I korte trekk: Dailies, uploads, notatbok og aktivt søke og spørre for å få svar.
Vær på, spør, tenk, gjør, så kommer man så og si alltid fram til et godt resultat.
Bruk ressursene rundt deg, del med andre hva du har lært eller forstått og spør andre om du ikke forstår. Man kan ikke og skal ikke gjøre alt alene. Da faller man fort fra samholdet i en produksjon. Og en viktig ting: bruk «slap»-konseptet mye.
— Om man blir assignet til en oppgave, gjør et røft pass på det. Ikke tenk på detaljer, men gå videre og kom tilbake til shotet. Ikke sett deg fast i pirking på et shot tidlig. Vi jobber ofte med work in progress WIP i starten, og går over til close to final og proposed final etter hvert.
Har du noen råd til fremtidig studenter som ønsker å søke seg til praksis?
— Reel er alt. Det er den studioer ser på før noe annet. Om man kan få tak i bra materiale, som tydelig viser kvalitet i arbeidet, da er man kommet veldig langt. For meg var det nok avgjørende!
— Vær streng med deg selv. Kutt vekk det som ikke er av verdi. Vis de evnene du ønsker å vise, og hva som er relevant. For å få internship er det mer verdt å vise at man har kontroll på cleanup, roto og keying enn for eksempel 3D-comp.
Ta det selvfølgelig med om det er av god standard, men for det meste er det de 3 punktene jeg nevnte som er viktig for å få internship. Andre compe-tasks får man utvikle seg på i produksjoner. Det vil være til hjelp å ha ting som ser bra ut også på reelen. Om innholdet ser bra ut og jobben du har gjort også ser bra ut, har du et bra shot!
Og selvfølgelig, om man kommer i intervjusituasjon; vær høflig, smil og still spørsmål. Det er nøkkelen til suksess i alle relasjoner, ikke bare i jobb.
Markus blev väldigt snabbt en viktig tillgång till projektet! Jag blev mycket positivt överraskad över hur snabbt han lärde sig och hur fina bilder han lyckades skapa med tanke på hur kort tid han har jobbat i industrin.– Douglas Roshamn, Comp-supervisor, Important Looking Pirates.
Les også:
Mikael Aune gjør bacheloroppgaven sin hos Storm Studios - ett av de største studioene i Oslo.
Tror du at du kommer til å få fortsette å jobbe der du har praksis etter at du er ferdig med utdannelsen?
— Det er ikke utenkelig. ILP er et helt rått sted med vanvittig bra folk, som alltid er mer enn hjelpsom om man skulle ha spørsmål!