Suksess med eget filmproduksjonsselskap
Marcus Schultz og Herrmann Stenerud ble kjent allerede på videregående og begynte å produserte skifilmer sammen. Etter film-studiet på Fagskolen Kristiania valgte de å starte sitt eget produksjonselskap: Wordup Projects.
– Hvordan kommer man i gang med sitt eget selskap?
– Start i det små og bygg deg gradvis oppover. Ikke ta deg vann over hodet. Også må man bare prøve og feile. Det er vel egentlig det hele fagfeltet er bygget på, sier Herrman.
Vi har fått mange kontakter gjennom fagskolen.
– I tillegg har jeg også fått mange kontakter gjennom fagskolen og det har jo hjulpet. Mye i denne bransjen her går på å kjenne folk, skape nettverk og jobbe mye.
– Jeg tror det handler om at du må ha noe du brenner for å lage film om. I en startfase er det veldig viktig. Lag noe bra som kan vise til potensielle oppdragsgivere. Også må du ha stå-på-vilje, sier Marcus.
Fra Volvo til Meny
Noe av det første gutta gjorde var musikkvideoer for artister som Anna of the North og Ruben.
– Nå jobber vi kontinuerlig med å produsere innhold for Uno-X Development Team. De er et landeveissykkellag som satser på å bli Norges første profflag i sykling. Vi er også i gang flere reklamefilmer, sier Marcus.
Tidligere har gutta laget reklame for både Volvo, Meny og YX.
– Vi ser også på å gjøre et skiprosjekt med en gammel bekjent. Det er nok en måte å prøve å dra det litt tilbake til hva vi liker best å jobbe med, for å ikke miste hovedgrunnen for det vi gjør, sier han.
Ikke gjør det for penga
Den økonomiske delen er også et viktig aspekt når man starter opp eget selskap.
– Det har gått veldig mye tid og penger av egen lomme, innrømmer Herrmann.
– I starten hadde vi bare små kameraer som vi brukte til mindre jobber. Mens nå blir det litt mer high end utstyr ettersom vi har større prosjekter, forteller Marcus.
Det hjelper ikke å ha bra utstyr hvis du ikke kan fortelle en historie.
– Det er litt klisjé å si, men det skal ikke stå på utstyret. Får vi en jobb der vi har lyst til å bruke et dyrt kamera, så går vi kanskje ned på lønn til oss selv for å få den kvaliteten. Men man må kunne gjøre begge deler. Det hjelper ikke å ha bra utstyr hvis du ikke kan fortelle en historie.
Reiser verden rundt som filmskaper
– Det viktigste er at du jobber med noe uavhengig av penger. Hvis du gjør det for penger har du tapt med en gang, men hvis du gjør noe du brenner for vil noen legge merke til det du gjør til slutt, sier Marcus.
Guttas tips til filmstudenter
– Ikke si nei til muligheter og ikke vær gjerrig på tiden din. Vær på jobb helt til noen ber deg om å dra. Ikke ha noe annet som er viktigere, det må man som student bare legge fra seg, råder Marcus.
– Vi har hatt to typer praktikanter hos oss; de som virkelig vil og de som bare er med, sier han.
– Vi hadde en jente her på praksis og hun spurte aldri om hun kunne gå. Det var alltid vi som måtte be henne om å dra. Nå har hun faktisk startet sitt eget produksjonsselskap.
– Læringskurven på skolen og arbeidslivet er veldig ulike, sier Herrmann.
På skolen får man ofte et forsøk til, men i arbeidslivet kan du risikere å ikke bli invitert tilbake hvis du ikke har levert.
– Man lærer mer av å jobbe fordi man gjerne får mer kjeft og da må man bare lære. På skolen får man ofte et forsøk til, men i arbeidslivet kan du alltids risikere å ikke bli invitert tilbake hvis du ikke har levert, advarer han.
– Hva er målsettingene deres fremover?
– Vi vil bare gjøre fetere og større prosjekter. Man når aldri toppen – man kan alltid gjøre ting bedre og er aldri ferdig utlært.